Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter noen år i arbeidslivet har jeg jo fått med meg at det er vanskelig i arbeidslivet.

Ting jeg har observert:

- Enten er man overkvalifisert eller underkvalifisert.

-Enten er man FOR ung eller for gammel og for "dyr i drift" - ser kommunene f,eks ansatte uføretrygdede for lav eksta lønn ( flott med ekstra inntekt og arbeid for de som klarer det ) men det virker vanskelig å få en 100 prosent fast jobb.

- Manglende eller for sene arbeidskontrakter.

- Folk kan bli tatt for gitt og får ekstra arbeidsoppgaver som ikke passer til stillingsutlysningen.

- En del mobbing, spesielt er vikarer andre ser på som en konkurranse en trussel.

- Arbeidskonflikter, ser det også i media.

- Respektløshet på f,eks jobbintervjuer. Mulig jeg bare har vært uheldig men der ute har det vært mye rart-og mange rare utalelser på bekostning av den som søker arbeid.  / Vi er lært opp til at vi skal spørre om tilbakemelding om hvorfor vi ikke får jobben, noe som egentlig er greit, men de kjenner jo ikke deg i utgangspunktet.

For meg virker det som om de kan kalle inn kandidater som de ønsker å observere rett og slett, dette gjelder offentlige etater som f,eks NAV.

- Sladder

- Lønnslipper som ofte er feile, selv har jeg ordnet opp i feilutbetaling selv.

Anonymkode: 7ed08...cb7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner jeg alt alt dette.

Bortsett fra det med innkalling fordi NAV skal observere? Aldri hørt om.

Men en sjef jeg hadde sa han alltid kalte inn 1-2 referansekandidater til intervju som ikke var aktuelle, for å måle opp mot oss som var aktuelle.

Jeg bare 🙄👀

Det synes jeg er KJIPT gjort. Jobb betyr faktisk mye for folk. 

Anonymkode: 2d617...205

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, kjenner jeg alt alt dette.

Bortsett fra det med innkalling fordi NAV skal observere? Aldri hørt om.

Men en sjef jeg hadde sa han alltid kalte inn 1-2 referansekandidater til intervju som ikke var aktuelle, for å måle opp mot oss som var aktuelle.

Jeg bare 🙄👀

Det synes jeg er KJIPT gjort. Jobb betyr faktisk mye for folk. 

Anonymkode: 2d617...205

Enig med deg, det var kjipt gjort. 

Jeg forstår ikke at de har lov til å kjøre på som de vil, utsette mennesker for dårlig behandling -det er jo det de gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I staten blir man gjerne innkalt på intervju kun for å fylle kvoten. Kjedelig å stadig reise land og strand rundt for å bli fortalt at "de andre er bedre kvalifisert, men vi er forpliktet til å ha 3 stk på intervju." 

Arbeidsmengden øker jevnt og det er forventet at man jobber det unna innenfor samme antall timer. 

Anonymkode: c3ab6...caf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I staten blir man gjerne innkalt på intervju kun for å fylle kvoten. Kjedelig å stadig reise land og strand rundt for å bli fortalt at "de andre er bedre kvalifisert, men vi er forpliktet til å ha 3 stk på intervju." 

Arbeidsmengden øker jevnt og det er forventet at man jobber det unna innenfor samme antall timer. 

Anonymkode: c3ab6...caf

Det er ikke bare kjedelig, der er veldig respektløst. 

Nesten det samme som at de må utlyse ledige stillinger-selv om de vet hvem de skal ansatte på forhånd.

Folk bruker mye tid på å skrive en søknad, sløsing av andres ressurser, det burde ikke være lov.

• Liker 6
Skrevet

Det er imidlertid slik at de aller fleste faktiask har jobb, slik at dette i realiteten ikke kan være tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Det er imidlertid slik at de aller fleste faktiask har jobb, slik at dette i realiteten ikke kan være tilfelle.

Nei, under pandemien har flere blitt arbeidsledige, i min kommune er det registrert litt under 100.000 ledige.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, under pandemien har flere blitt arbeidsledige, i min kommune er det registrert litt under 100.000 ledige.

De fleste har jobb. Altså kan de f.eks ikke være overkvalifisert eller underkvalifisert. Da ville de ikke hatt jobb.

Jeg har ikke sjekket tallene, men tviler på at noen kommune, inkl. Oslo står for halvparten av landets ledige.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (7 minutter siden):

De fleste har jobb. Altså kan de f.eks ikke være overkvalifisert eller underkvalifisert. Da ville de ikke hatt jobb.

Jeg har ikke sjekket tallene, men tviler på at noen kommune, inkl. Oslo står for halvparten av landets ledige.

Javel, jeg sjekket tallene fra NAV. Det er en pandemi som har fått konsekvenser så det medfører nok riktighet.

Mennesker kan være overkvalifiserte eller underkvalifiserte JO, har har hørt det MANGE ganger og har opplevd en tidligere sjef som nesten kjeftet på meg under et intervju: DU er overkvaliffisert!!   

RL skal ut til folket, nok naivitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Nei, de aller fleste har ikke hatt jobb det siste året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skisserer. Jeg er vikar (etter eget valg siden jeg studerer for tiden), blir verken sett på som trussel eller føler meg utenfor. Ingen mobbing på vår arbeidsplass vi hjelper hverandre og har det fint på jobben. Lederen gjør sitt beste for å fordele vakter (helsevesen) etter sitt beste. De som har vært lengst blir prioritert.

Anonymkode: c4cd5...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være utrolig kjipt for arbeidssøkerne som bruker tid, energi og penger for å dra på intervju. Selv er jeg selvstendig næringsdrivende som bruker mye tid på «bomturer» til potensielle kunder. Men jeg bruker ikke tid på noen søknader, bil har jeg fradrag for, så for meg er det bare litt irriterende. Forstår godt frustrasjonen til de arbeidssøkende! 

Anonymkode: eaab3...21a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de aller fleste har ikke hatt jobb det siste året.

Jo, det har de da absolutt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skisserer. Jeg er vikar (etter eget valg siden jeg studerer for tiden), blir verken sett på som trussel eller føler meg utenfor. Ingen mobbing på vår arbeidsplass vi hjelper hverandre og har det fint på jobben. Lederen gjør sitt beste for å fordele vakter (helsevesen) etter sitt beste. De som har vært lengst blir prioritert.

Anonymkode: c4cd5...19d

Så flott for deg, jeg vet at andre vikarer har like opplevelser som meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Må være utrolig kjipt for arbeidssøkerne som bruker tid, energi og penger for å dra på intervju. Selv er jeg selvstendig næringsdrivende som bruker mye tid på «bomturer» til potensielle kunder. Men jeg bruker ikke tid på noen søknader, bil har jeg fradrag for, så for meg er det bare litt irriterende. Forstår godt frustrasjonen til de arbeidssøkende! 

Ja, min personlige mening er at det er uetisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, min personlige mening er at det er uetisk.

Ja, synes NAV kunne dekket reiseutgifter, som et minimum🙃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, arbeidslivet har blitt vanskelig. Det har blitt knallhardt for mange med null fritid, jobb døgnet rundt, ufordragelige ledere, mobbing og hakking. 

Det er den sterkestes rett, så man må bare bli selv også, lære seg å forsvare seg både mentalt og fysisk. Selv går jeg til anskaffelse av ting for å forsvare meg i disse dager. 

Anonymkode: 23b16...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

For de som er arbeidssøkere, så er det absolutt en realitet.

Anonymkode: 4a78a...949

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er det.

Har en jobb, men synes årene i arbeidslivet har vært tøffe, har svelgt 101 kameler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen av dem vil selvsagt oppleve dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...