AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Svar 100% ærlig. Vil dere helst ha normalvektige venner eller kunne dere blitt venn med noen som led av fedme? Hadde dere tatt avstand hvis denne personen tok kontakt med dere eller ville henge med dere? Dømmer dere fortere hvis noen har fedme vs ikke fedme. Anonymkode: aa1ae...570
Kath H. Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Og der er helgen startet med trolletrådene 😃 Håper vi får noen bedre enn dette i løpet av helgen. 20
Batteri Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Altså, ærlig talt. Skam deg! Hva tror du en overskrift som dette gjør? Dette spørsmålet er så tåpelig som det kan få blitt. 12
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Selvfølgelig. Jeg har venner som er i bmi kategorien alvorlig fedme. Spiller jo ingen rolle det. Anonymkode: 86a11...26a 12
Troyamin Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Nei, absolutt ikke! Som feit selv, så må jeg bare ha normalvektige rundt meg sånn at de kan "foodslappe" meg hver gang jeg tar en kakebit, før de pisker min vraltende kropp avgårde på tur. 🙄 Skal du først trolle, får du gjøre det med stil. Sjekk gjerne de gode, gamle trolletrådene.😜 9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 For å se forbi trollingen.. Min samboer og kommende barnefar har vært skikkelig overvektig og til og med blitt operert for det. Kunne ikke elsket den mannen mer ❤️ Anonymkode: 1ca86...55c 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Er dere sikker på at dette er en trolletråd? Jeg har vært feit selv og selvfølelsen var på bunn. Man blir behandlet annerledes selv om ingen vil innrømme at de gjør det. Og hvis man i tillegg er litt stille og forsiktig er det lett for at man blir oversett. For meg har personligheten og interessene mye mer å si enn vekten. Jeg hadde invitert henne med hvis hun liker de samme aktivitetene som jeg. Fotball, padling, mm Anonymkode: 184a7...af4 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Så klart. Kan være venn med alle jeg har noe felles med. Synd at fedme skal være så stigmatiserende at feite folk liksom må finne andre feite folk å være med. Det er bare tull, og heller noe overvektige innbiller seg selv, eller søker selv fordi det er tryggere. Anonymkode: 0adb0...bc5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Det kunne jeg selvfølgelig, hvis vi ellers fant tonen. Nå kjenner jeg ingen som er veldig store, men ja. Anonymkode: e1c36...624 2
Gjest supernova_87 Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Ikke ta det for gitt at dette er en trolletråd. Svarene i tråden viser også hvordan stigma og diskriminering mot fedme er underbevisst. Sykelig overvektige blir diskriminert i helsevesenet, i sosialtjenesten, i arbeidslivet og på boligmarkedet. Det har man tall på. De oppfattes som lavere, dummere, mangel på selv-respekt osv. Likevel svarer alle her "selvsagt ikke", det er IKKE selvsagt. Mange lyver nok til seg selv fordi de intellektuelt forstår at det er ingen grunn til å ha noe i mot sykelig overvektige, men emosjonelt ville de reagert, og potensielt likevel diskriminerer. Hvis man ser på jentegrupper på høyskole og universitetet så ser man at folk er veldig like. Og der er det få sykelig overvektige. Høyere utdanning er nok korrelert med normalvekt, men det er også rimelig å anta at man uten å vite det selv har en del fordommer og "naturlig" graviterer mot noen som har samme kroppstype som en selv. Om det er fordi "jeg liker andre som er aktive" eller hva enn så er det noe i det. (Dette betyr selvsagt ikke at dere som har svart til nå i tråden nødvendigvis svarer usant.)
Blomsterpotta Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Ja, det kunne jeg. Jeg skal ikke bære rundt på de, men ha det hyggelig. Du er klar over at overvektige også er mennesker? De kan til og med være hyggelig, det har jeg oppdaget. ALLE overvektige har også mer IQ en deg, TS 1
Cata Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 Hvor mye er "svært overvektig" i denne sammenhengen? Jeg har enkelte kvelder sittet og sett på "My 600lb life" på TV og jeg skal være så ærlig å si at jeg neppe kunne vært venn med noen i den kategorien. Jeg ville ikke hatt tålmodighet nok til å takle det overdrevne fokuset på mat og jeg ville savnet å kunne gjøre enkle ting som f.eks å gå en kveldstur med innlagt skravling langs elva sammen. Snakker vi overvekt som i "normal" overvekt der personen fremdeles har full førlighet og "bare" er overvektig og ikke tenker mat først, sist og ellers, så er det selvsagt ikke noe problem. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Jeg må innrømme at et vennskap med slike som Ronny i "et feitt liv" ikke nødvendigvis hadde fungert, fordi jeg få inntrykk av at han kun er interessert i mat og drikke, og jeg synes det er kjedelig å sitte på restauranter hele tiden. Har også erfart at det blir mye press på å spise kaker og drikke øl med slike folk. Hadde det vært en overvektig som gjerne ble med på aktiviteter og turer så gjerne det. Anonymkode: 19ec8...401 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Jeg har en ganske ny venn i livet mitt, hun er et vidunderlig menneske, snill, omtenksom, ekstremt smart og interessant. Hun er også ekstremt overvektig. All den tid jeg ikke skal ha sex med henne har da det null å si for meg? 🤷♀️ Jeg velger ikke venner utifra utseendet, men jeg diskriminerer nok på intelligens. Kunne aldri vært venn med en mindre oppegående person. Så vennene mine har alle slags bmi'er og utseender, men de er alle veldig smarte. Og omsorgsfulle og skjønne. Anonymkode: 62386...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Dere som skriver at det er en trolletråd - hvordan vet dere at det ikke er en som er i denne kategorien selv. Og derfor spør om dette? Anonymkode: e1c36...624 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 Rainstorm skrev (5 minutter siden): Likevel svarer alle her "selvsagt ikke", det er IKKE selvsagt. Mange lyver nok til seg selv fordi de intellektuelt forstår at det er ingen grunn til å ha noe i mot sykelig overvektige, men emosjonelt ville de reagert, og potensielt likevel diskriminerer. Tror du blander førsteinntrykk og vennskap her. Er du sterkt overvektig vil det være negativt for førsteinntrykket for de fleste, men har du mye til felles så er ikke overvekt en hindring for at det kan bli en venn. Mange assosierer negative egenskaper ved å være overvektig, det trenger ikke stemme like godt alltid. Det er også mye annet som gir et negativt førsteinntrykk, som en i ettertid kan le av når en ser tilbake. Førsteinntrykket kan vise seg å være veldig feil. Det tror jeg mange har lært. Har du noen som er overvektig i din egen familie blir ikke den personen utstøtt, forakt for fedme er bare noe du har mot personer du ikke kjenner. Blir du kjent så blir du også forståelsesfull, og liker de fleste, det er min erfaring. Anonymkode: 0adb0...bc5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå