Silva Pluvialis Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 (endret) Jeg ser en dokumentar på NRK nå om tigging, og om organisert nettverk og kriminalitet bak. Det er jo kjent at noen tiggere reelt har det vanskelig, mens andre igjen manipulerer for å spille på samvittigheten til andre. De er gjerne utspekulerte, eller en del av et organisert kriminelt nettverk - styrt av bakmenn som utsetter personene for represalier om de ikke får inntjent nok penger. Dopselging, vold, voldtekt, menneskesmugling, fattigdom, kriminalitet, trafficking og hallikvirksomhet, og listen fortsetter. Jeg er skeptisk til tiggere i utgangspunktet, og synes de kan være både pågående og, også, direkte skumle. De er jo mennesker som du og jeg, og det er jo hyggelig å kunne smile til noen man går forbi. Problemet med det er bare at et smil eller noe blikkontakt oppleves fra deres side som et "ja" og et ønske om å hjelpe. Det går liksom ikke an å bare smile og si "hei", spesielt ikke til mennene. Det blir utnyttet, og man blir et lett offer for manipulasjon. De vet hvem de skal se etter, og det er gjerne de som virker litt uskyldige og naive. De som tror godt om folk. De som har et ønske om å hjelpe. Kyniske jævler noen av disse tiggerne. Spiller på samvittigheten. Presser folk for penger. Følger etter. Gir seg ikke. Serverer tåredryppende historier om død og fordervelse for at man ikke skal klare å holde på egne grenser. Og vi som sitter igjen, nei, vi vet ikke om de er ærlige. Om historiene er sanne. Om de er så fattige som de sier. Om de bare sier det for å tjene mest mulig. Eller om de attpåtil er en del av et organisert kriminelt nettverk. Kvinnene opplever jeg som relativt harmløse, men mennene er mye mer påtrengende. Det hadde kostet meg så lite å slenge oppi et par mynter i koppen, eller betale for et blad sånn sett, men når man ikke vet hvor pengene går så er det også risikabelt. Man vil jo ikke at noen skal sulte i hjel, men man vil ikke støtte opp om menneskehandel, prostitusjon og dop heller. Man vet ikke hvem som er ærlig, og man kan ikke stole på dem. Smiler man tolkes det som en invitasjon til mer tigging. Så det beste er egentlig bare å gå forbi, ikke se på dem, bare ignorere fullstendig, ikke smile, ikke gi noe - men så føles det også så hjerterått. For hva om det sitter et menneske der i reell dyp fortvilelse, og så blir de bare fullstendig ignorert uten så mye som et smil engang eller litt medmenneskelig varme? Man vil ikke støtte kriminalitet, men man vil heller ikke ignorere et medmenneske. Og når man ikke vet hvem som trenger hjelp, hvem som manipulerer, hvem som er kriminell og hvem som er bakmennene, så er man jo litt på dypt vann selv. Da er det lettere å bare unngå, se ned i bakken, ikke gi noe oppmerksomhet, selv om det også føles forferdelig da man kan risikere å avvise et reelt hjelpetrengende menneske. Gir dere til tiggere? Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Det kommer helt ann på. Om de er plagsomme og ikke har noen respekt så nei. Men om vi ser noen som ikke er plagsomme men som er I en vanskelig livssituasjon så ja vi kan helt klart gi ett par kroner eller mat som vi ikke har bruk for.
vikilLJA Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Nei. Jeg kan gi penger om de selger noe jeg liker/gjør noe jeg liker, men da anser jeg det ikke som bare tigging da jeg får noe tilbake.
Silva Pluvialis Skrevet 30. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2021 Diamantdryss skrev (4 minutter siden): Det kommer helt ann på. Om de er plagsomme og ikke har noen respekt så nei. Men om vi ser noen som ikke er plagsomme men som er I en vanskelig livssituasjon så ja vi kan helt klart gi ett par kroner eller mat som vi ikke har bruk for. Det som er skummelt er at man ikke vet hvor pengene går, om de går til å finansiere en person i fattigdom eller en person som er en del av et organisert kriminelt nettverk. Hva om personen er en del av et kriminelt nettverk eller er et offer for menneskehandel? Vi vet ikke om pengene vi gir går direkte til den personen (som for så vidt ville vært ok om personen søkte mat og husly til seg selv og sine barn) eller om alt går direkte til en bakmann. Går pengene til bakmenn blir jo det å støtte kriminalitet, og istedenfor å hjelpe, så kan man gjøre situasjonen enda verre. Det er ingen tvil om at mange av de har det vanskelig og trenger hjelp, men er det riktig å gi penger hvis det bidrar til mer kriminalitet og en enda mer utrygg situasjon for disse personene? Svaret er "nei", men intensjonen med å gi er jo bare god. Det er det som er så skummelt. For når man gir så gir man for å hjelpe, og uten baktanke, men når vi ikke har kontroll på hvor pengene havner, så kan vi risikere at vi støtter opp om noe vi overhodet ikke ville støttet om vi hadde kjent til realitetene.
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 1 minutt siden, Gjenferdet said: Det som er skummelt er at man ikke vet hvor pengene går, om de går til å finansiere en person i fattigdom eller en person som er en del av et organisert kriminelt nettverk. Hva om personen er en del av et kriminelt nettverk eller er et offer for menneskehandel? Vi vet ikke om pengene vi gir går direkte til den personen (som for så vidt ville vært ok om personen søkte mat og husly til seg selv og sine barn) eller om alt går direkte til en bakmann. Går pengene til bakmenn blir jo det å støtte kriminalitet, og istedenfor å hjelpe, så kan man gjøre situasjonen enda verre. Det er ingen tvil om at mange av de har det vanskelig og trenger hjelp, men er det riktig å gi penger hvis det bidrar til mer kriminalitet og en enda mer utrygg situasjon for disse personene? Svaret er "nei", men intensjonen med å gi er jo bare god. Det er det som er så skummelt. For når man gir så gir man for å hjelpe, og uten baktanke, men når vi ikke har kontroll på hvor pengene havner, så kan vi risikere at vi støtter opp om noe vi overhodet ikke ville støttet om vi hadde kjent til realitetene. Det er derfor vi pleier OG gi bort ting vi ikke bruker istedenfor penger fks mat som vi ikke har bruk for eller ting vi ikke har bruk for som kan glede andre gi penger til fattige barn og familier I sårbare land. 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. april 2021 Forfatter #7 Skrevet 30. april 2021 Diamantdryss skrev (1 minutt siden): Det er derfor vi pleier OG gi bort ting vi ikke bruker istedenfor penger fks mat som vi ikke har bruk for eller ting vi ikke har bruk for som kan glede andre gi penger til fattige barn og familier I sårbare land. Veldig fint å gi bort mat og ting.
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 1 minutt siden, Gjenferdet said: Veldig fint å gi bort mat og ting. Ja🙂
Hannah80 Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Er en "fast" jeg møter ofte på, når jeg er på butikken. Kjøper av og til noe mat til h*n. Og det hender jeg gir noen kroner. Vet at det ikke er noen bakmenn involvert. Pengene går til vedkommendes eget rusbruk. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Jeg ble sparket av en tigger da jeg var 14 og ikke hadde penger på meg. Har gitt bort endel mat, men gir ikke penger. Anonymkode: ae7c3...90e 1
Gjest Smeltemann Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Jeg gir aldri til tiggere, men ser jeg en som ser ut som kunne hatt godt av en kopp kaffe å en bolle eller to så kjøper jeg det pluss at jeg gir noen kroner ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Veldig sjelden og jeg syns det har vært godt at korona har ryddet hjem hordene av rumenske sigøyner for de var virkelig plagsomme og pågående og har dominert bybildet der jeg bor i lengre tid. Jeg gir noen ganger mat eller f.eks teppe hvis det er noe som griper meg som noen som har alt for lite klær i kulden. Anonymkode: 3affc...0e1 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Hvorfor skulle jeg det? De norske som står på gata får ytelser fra staten, mens de utenlandske bryr jeg meg ingenting om. Anonymkode: 36154...181 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Nei. Jeg støtter ikke organisert kriminalitet.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 Gjenferdet skrev (7 timer siden): Veldig fint å gi bort mat og ting. Enig, men det vil de ofte ikke ha, og blir sure. Anonymkode: bd05b...d62 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Catalina Culès skrev (2 minutter siden): Nei. Jeg støtter ikke organisert kriminalitet. Hvorfor får de lov til å stå ved butikken? Anonymkode: bd05b...d62 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig sjelden og jeg syns det har vært godt at korona har ryddet hjem hordene av rumenske sigøyner for de var virkelig plagsomme og pågående og har dominert bybildet der jeg bor i lengre tid. Jeg gir noen ganger mat eller f.eks teppe hvis det er noe som griper meg som noen som har alt for lite klær i kulden. Anonymkode: 3affc...0e1 Har ryddet? En liten stund, kanskje. Men mange av dem er tilbake. Skjønner ikke at staten/politiet tillater det. Anonymkode: bd05b...d62 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Nei, men jeg gikk noen runder med meg selv da tiggerne for alvor inntok byen min. Det var da jeg bestemte meg for å begynne å gi fast til veldedighet igjennom en organisasjon. Så sånn sett har tiggingen gjort at jeg gir, bare ikke direkte til dem. Anonymkode: f4cf9...ed6 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor får de lov til å stå ved butikken? Anonymkode: bd05b...d62 Jeg har faktisk sett tilfelle, der en tigger skifter klær etter å ha lekt fattig og kjører bort i en bil i millionklassen. Og i tillegg har jeg opplevd at de har fått barna til å tigge for seg. Smakløst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå