Gå til innhold

Mye snakk om vaksiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I disse dager er det mye snakk om disse covid- vaksinene blant venner, familie og bekjente. «Alle» spør hverandre om man har tatt vaksine, skal ta vaksine osv. Jeg syns det er så slitsomt å skulle svare på hele tiden, hvorfor har andre noe med om jeg tar vaksine eller ei? Så blir det diskusjoner ut av det da.. kan man ikke bare respektere at vi er ulike og tar ulike valg? Det er frivillig å ta vaksinen, det er helt opp til hver enkelt av oss. Jeg er foreløpig usikker på om jeg skal ta koronavaksinen, kanskje gjør jeg det på et senere tidspunkt, men velger å vente. Er ellers veldig forsiktig og tar alle smitteverntiltak på alvor, er nok mer forsiktig enn de fleste, har jeg skjønt. 

Flere som har opplevd mye diskusjoner og ulikheter rundt dette i miljøene dere vanker i?

Anonymkode: 1c1cb...c91

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her gleder vi oss alle over familiemedlemmer som har fått vaksine, eller til det blir vår tur. Må innrømme at jeg hadde stusset litt dersom en jeg kjente hadde vært skeptisk/nektet å ta vaksine fordi den hadde lest noe greier på FB. Stoler på de som kan dette bedre enn meg. 

Anonymkode: d6ef5...6c6

• Liker 7
Skrevet

Det er jo den store snakkisen om dagen, med både venner, kollegaer og pasienter. Er ikke jeg som tar det opp, men det blir et naturlig tema med mange personer så og si daglig. Og jeg har enda ikke møtt noen som sier de ikke vil ha den. Heldigvis.

Jeg burde egentlig øve meg på et høflig svar til akkurat det, for jeg er litt usikker på hvorvidt klarer det på stående fot.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd noe annet enn at alle venner og familie gleder seg til å endelig få muligheten til å få den.

Vaksinemotstand er noe jeg kun har erfaring med over internett. Mistenker at veldig mye er folk som troller, og resten er uvitende og lite kildekritiske som faller for trollingen. Ingen troller utenfor internett hvor de ikke er anonyme.

Anonymkode: 783dd...695

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, disse svarene er litt like de reaksjonene jeg møter. Syns det er litt slitsomt når man ikke kan respektere at andre har andre tanker om dette enn en selv. Det er på ingen måte snakk om vaksinemotstand, jeg er for alle godt utprøvde vaksiner, og tar alle vaksiner ellers (bortsett fra at jeg ikke tok svineinfluensavaksinen, og det er jeg glad for nå). Det er heller ikke snakk  at jeg er 100% mot koronavaksinen, jeg er bare litt avventende. Og ikke pga av noe jeg har lest på Facebook..

Det er flere ting jeg tenker på. Dette er ikke tanker jeg sprer rundt meg i det daglige, jeg holder de for meg selv, så jeg driver ikke med noe skremselspropaganda her. Men siden vi snakker om dette, kan jeg dele noen tanker:

* Muligens må vi ta denne vaksinen hver 6.mnd hvis den skal ha noen effekt, pga alle de muterte virusene.
* Flere fullvaksinerte har likevel blitt alvorlig syke, og også fatalt. Og det allerede nå. Dette ser vi nok mer av fremover. 
* Man kan som fullvaksinert fortsatt smitte andre, selv om man ikke har symptomer. Vaksinen kan gi en falsk trygghet, man hører om det allerede, at folk gleder seg til å få vaksinen så de kan gå ut i verden og leve som normalt igjen. Gjett om det vil føre til mer smitte..
* Jeg skjønner at vaksinen vil hjelpe på den totale smittesituasjonen, men det er tross alt en vaksine som ikke er fullt utprøvd enda, ingen av oss kan være 100% sikker på senvirkninger, og heller ikke hvor mange flere som vil få blodpropp, f.eks. Det er påvist blodpropp på både Pfizer og Modena, lite enda, but still. Ingen av oss vet hva den gjør med kroppene våre på lang sikt.

Min magefølelse sier meg at jeg bør vente litt, kanskje blir jeg tryggere om noen måneder, kanskje om 6mnd.. hvem vet. Poenget er at vi må respektere hverandres valg. Nå har jeg respektert og latt være å diskutere med de av vennene mine som har vært uredd og uforsiktig dette siste året, latt de få velge hvordan de vil leve og hvilke tiltak de vil følge, uten å sette frem pekefingeren. Da syns jeg de bør vise samme respekt tilbake til meg nå.

• Liker 1
Gjest Tamsi
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

* Jeg skjønner at vaksinen vil hjelpe på den totale smittesituasjonen, men det er tross alt en vaksine som ikke er fullt utprøvd enda, ingen av oss kan være 100% sikker på senvirkninger, og heller ikke hvor mange flere som vil få blodpropp, f.eks. Det er påvist blodpropp på både Pfizer og Modena, lite enda, but still. Ingen av oss vet hva den gjør med kroppene våre på lang sikt.

Min magefølelse sier meg at jeg bør vente litt, kanskje blir jeg tryggere om noen måneder, kanskje om 6mnd..

Det er akkurat dette jeg umiddelbart synes kan være litt.. usjarmerende. Er de som er så bekymret for hva slags skader vaksinen kan gjøre, tilsvarende bekymret for andres eventuelle skader? Forsøker man å snakke sine nærmeste bort fra vaksinen som man selv er bekymret for?

Hvis ikke - om man klarer å se på begge foreldre og alle sine nærmeste venner ta vaksinen, hvor bekymret er man egentlig?

Dersom en halvfornuftig, nær venn av meg i fullt alvor hadde trodd at vaksinen er livsfarlig, hadde jeg syntes det var litt sårende om hun ikke prøvde å stanse meg! Kan jeg bare dø jeg da? Som å stå i krigen med skuddsikre vester. "Gå foran meg dere, jeg stoler ikke heelt på disse vestene. Men dere andres er sikkert bra nok altså!"

Jeg siterer ikke deg på alt dette altså(!!) Men som gruppe er det dette inntrykket jeg får av en del skeptikere her inne. "Godt nok for andre, men ikke for meg."

AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (13 minutter siden):

Det er akkurat dette jeg umiddelbart synes kan være litt.. usjarmerende. Er de som er så bekymret for hva slags skader vaksinen kan gjøre, tilsvarende bekymret for andres eventuelle skader? Forsøker man å snakke sine nærmeste bort fra vaksinen som man selv er bekymret for?

Hvis ikke - om man klarer å se på begge foreldre og alle sine nærmeste venner ta vaksinen, hvor bekymret er man egentlig?

Dersom en halvfornuftig, nær venn av meg i fullt alvor hadde trodd at vaksinen er livsfarlig, hadde jeg syntes det var litt sårende om hun ikke prøvde å stanse meg! Kan jeg bare dø jeg da? Som å stå i krigen med skuddsikre vester. "Gå foran meg dere, jeg stoler ikke heelt på disse vestene. Men dere andres er sikkert bra nok altså!"

Jeg siterer ikke deg på alt dette altså(!!) Men som gruppe er det dette inntrykket jeg får av en del skeptikere her inne. "Godt nok for andre, men ikke for meg."

Man tar vaksinen fordi man egentlig ikke har noe annet valg. Det er den eneste veien til et litt mer normalt samfunn slik myndighetene har lagt det opp. 

Anonymkode: 41339...c70

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg er den eneste på jobb som ikke har tatt enda. Måtte samle meg litt, og ba om å få ta når neste levering kom (jobber i et stort foretak hvor det blir flere tilgjengelige doser etterhvert). Er utrolig slitsomt å måtte forklare meg til alle som spør. :( Min grunn for å vente littegrann lenger er rett og slett at jeg ikke var klar. Må liksom understreke så tydelig jeg kan til alle som spør at jeg SKAL ta den, og det er vanvittig hvor stort press man føler.

Anonymkode: af093...d10

AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (48 minutter siden):

Hvis du opplever dette som et problem tipper jeg at du ikke kjenner så mange vaksinemotstandere. Jeg har en nær venn som er redd for det meste, vaksiner, 5g, strømmålere og Illuminati, og hen er så bekymret for meg og mitt ve og vel at det er litt slitsomt. Kommer ikke til å fortelle at jeg skal ta vaksinen, men må stadig forholde meg til sikkerhetstiltak jeg burde innføre, for å beskytte meg selv mot alle disse andre vrangforestillingene. 

Anonymkode: bfcab...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg: Og det er jo gjerne derfor de skriver om dette på diverse forum, det er jo for å opplyse om farene de ser, og "vekke" oss andre. Så det kommer jo fra et sted med skrudd omsorg, dette engasjementet er ikke for å plage oss. Uten at det gjør det så mye bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ha vært glad som kom foran i køen på grunn av sykdom, men er litt skeptisk og vil egentlig vente.. Har ikke tatt kontakt enda. Skulle ønske jeg kunne vente til andre på min alder skal ha vaksine. Føler meg skikkelig teit og usolidarisk...

Anonymkode: 12e11...a2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta vaksinen, men det er utelukkende fordi jeg tror jeg personlig vil få fordeler av det (typ vaksinepass). Jeg er ikke redd for å ta vaksinen, men jeg kan forstå at andre er det. 
Samboeren min vil ikke ta den. Han er skeptisk. Ikke til barnevaksinene og slikt, men han er nok hakket mer konspiratorisk enn meg og frykter en verden der man blir kontrollert av staten. Ikke sånn at han tror det er en chip i vaksinen som sporer han, men det at kun vaksinerte kan bevege seg fritt rundt i verden. Og han har jo rett i det, det er på vei dit. 

Anonymkode: d378b...2c9

AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (1 time siden):

Forsøker man å snakke sine nærmeste bort fra vaksinen som man selv er bekymret for?

Jeg forsøker ikke snakke noen fra verken å ta den, eller ikke ta den. Det er ikke opp til meg hva andre gjør. Dersom det skulle gå galt, enten ved at vedkommende får et alvorlig forløp av korona fordi jeg snakket personen bort fra vaksine, eller ved at vedkommende får en alvorlig reaksjon på vaksinen fordi jeg anbefalte personen å ta vaksinen, så er det viktig at personen selv har tatt egne valg. Så må jeg ta mine valg.

For min del er jeg både redd for å få korona, og redd for å få alvorlige bivirkninger eller senvirkninger av vaksinen. Og jeg er redd på samme måte for mine nærmeste. Ingen av oss kan se inn i fremtiden, hva skjer dersom vi velger det ene eller det andre? Så jeg er rett og slett bare litt avventende. Min nærmeste familie, foreldre og søsken, ser det heldigvis på samme måte som meg, uten at noen av oss har overbevist den andre. Alle mine venner vil ta den, og de ønsker at alle skal ta den, men de er heldigvis ikke av den sorten som skal overbevise meg. Det var det en av mennene deres som tok seg av, noe som ble ganske slitsomt.. Og sånt syns jeg er veldig usjarmerende. Til bekjente jatter jeg bare med, men grur meg til de kommer med direkte spørsmål, når vi har kommet så langt at de fleste skal ha fått den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal ta vaksinen, men det er utelukkende fordi jeg tror jeg personlig vil få fordeler av det (typ vaksinepass). Jeg er ikke redd for å ta vaksinen, men jeg kan forstå at andre er det. 
Samboeren min vil ikke ta den. Han er skeptisk. Ikke til barnevaksinene og slikt, men han er nok hakket mer konspiratorisk enn meg og frykter en verden der man blir kontrollert av staten. Ikke sånn at han tror det er en chip i vaksinen som sporer han, men det at kun vaksinerte kan bevege seg fritt rundt i verden. Og han har jo rett i det, det er på vei dit. 

Anonymkode: d378b...2c9

Ja dette med vaksinepass vet jeg ikke helt hva jeg syns om. Jeg er enig med mannen din her, selv om jeg egentlig ikke er så konspiratorisk av meg. Dessuten kan man jo fortsatt både bli syk og smitte andre selv om man har fått vaksinen. Hvis de som har tatt vaksinen beveger seg fritt rundt, så vil de smitte andre. Og viruset vil mutere gang på gang, og plutselig virker ikke vaksinen lenger, og man må stadig ta ny. 

Det er ikke godt å si hvor lenge dette viruset vil florere, og myndighetene må jo gjøre noe, jeg skjønner at vaksinering er det eneste de kan gjøre. Selv krysser jeg fingrene for at viruset dør ut på sikt. Og om det ikke gjør det, så vil vaksinene stadig bli tryggere å ta, ettersom tiden går og man ser virkning/bivirkning av den, evt justerer/ tar bort enkelte vaksiner, som de nå har gjort med Astrazeneca. Jeg er foreløpig avventende, så ser jeg an hvordan magefølelsen endrer seg etter hvert😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg skulle ha vært glad som kom foran i køen på grunn av sykdom, men er litt skeptisk og vil egentlig vente.. Har ikke tatt kontakt enda. Skulle ønske jeg kunne vente til andre på min alder skal ha vaksine. Føler meg skikkelig teit og usolidarisk...

Samme her, man får følelse av å skulle bli glad fordi man blir tilbudt vaksine tidlig pga sykdom. Jeg har fått tilbud om å ta den i neste uke. Magefølelsen er tydelig på at jeg skal vente litt. Jeg syns ikke vi skal føle oss usolidariske og teit fordi vi venter, vi må gjøre hva som er rett for oss, så kan andre gjøre hva som er rett for dem😊 Så lenge vi tar smittevernreglene på alvor og er forsiktige, så utgjør vi heller ingen fare for de rundt oss😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tillegg: Og det er jo gjerne derfor de skriver om dette på diverse forum, det er jo for å opplyse om farene de ser, og "vekke" oss andre. Så det kommer jo fra et sted med skrudd omsorg, dette engasjementet er ikke for å plage oss. Uten at det gjør det så mye bedre. 

Jeg har sett en del av disse diskusjonene på nett, skummet litt gjennom, men ikke deltatt selv. Jeg syns generelt det er slitsomt med sånne diskusjoner, uansett hvilken «side» man står på. Det er slitsomt når mennesker er så påståelige i saker man egentlig ikke kan være påståelig i. Ingen vet hva fremtiden bringer, ingen vet om koronaen brenner ut innen et halvt år eller om tre år eller aldri, ingen vet om akkurat en selv eller sine nærmeste vil rammes, enten av et alvorlig forløp av korona, eller av bivirkninger av vaksinen. Ingen kjenner fasiten på hva som er best å gjøre. Derfor bør man ikke anbefale andre noe som helst i denne saken, syns jeg. Alle bør få ta sine egne valg, også bør man respektere hverandres valg, det føler jeg er det eneste riktige.

AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (2 timer siden):

Altså, det er vel heller sånn at de som IKKE tar vaksinen evt. er mer utsatt for fare, ikke de som går "foran".

Jeg vet jo at det er større sjans for å få korona uten vaksine, det er jo derfor vaksinene kommer.

Men jeg liker ikke tanken på å være prøvekanin, de som er villige til det de velger jo det selv, mens mitt indre sier at jeg ikke tør å ta flere sjangser med helsen min, jeg har allerede så mange ting som er "galt", jeg har mye allergi og har reagert kraftig før på medisiner og vaksiner (så mye at jeg blir innlagt på sykehus), jeg har problemer med en lunge etter en reise i utlandet og ukjente bakterier, jeg har en kronisk sykdom som går på sentralnervesystemet. Jeg vil liksom hverken ha korona ELLER en vaksine som kan gjøre meg farlig syk. 

Jeg føler meg som sagt usolidarisk og teit som ikke tør takke ja enda, selv om jeg har muligheten nå, før andre på min alder. Og det kan godt hende jeg ringer allerede neste uke, føler jo presset.. Men magen min sier nei.. 

Jeg er ikke en "vaksine-motstander" med foliehatt på hodet, jeg har tatt alle reisevaksinene av eget valg som voksen f.eks, men sa nei til Svineinfluensavaksinen da den gikk rundt. Har også som sagt tatt medisin og vaksiner jeg har blitt skikkelig dårlig av, og har allerede en kropp som lever litt på halv tolv. Jeg vet ikke hvor bildene er akkurat nå, men jeg skulle vist frem hvor sykt det så ut da hele kroppen min var dekket av prikker og eksem i en hel måned (mer?) pga. av en medisin jeg var allergisk mot. Jeg lå senest i januar på sykehuset på grunn av allergi og allergiutløst astma og går fortsatt på spesielle medisiner for det fire måneder etter. For meg er er det ikke "nei, jeg vil ikke fordi det er bullshit" det er "tør jeg ta sjansen?"

Æsj, for et dilemma.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Samme her, man får følelse av å skulle bli glad fordi man blir tilbudt vaksine tidlig pga sykdom. Jeg har fått tilbud om å ta den i neste uke. Magefølelsen er tydelig på at jeg skal vente litt. Jeg syns ikke vi skal føle oss usolidariske og teit fordi vi venter, vi må gjøre hva som er rett for oss, så kan andre gjøre hva som er rett for dem😊 Så lenge vi tar smittevernreglene på alvor og er forsiktige, så utgjør vi heller ingen fare for de rundt oss😊

Joda, det kan man si, men vi snakker jo med de rundt oss, og føler at jeg må brette ut om det jeg skrev i innlegget mitt over her for å slippe unna kommentarer og teite tanker om meg, men jeg snakker jo ikke om min sykdomshistorie til "alle", men "alle" snakker jo om vaksinene. Var litt dum å fortalte flere akkurat da jeg fikk sms'n, skulle ha holdt munn da så det bare ble meg som tok valget, nå føler jeg press. Hadde jeg (vi!) kunne ventet til slutten av sommeren som de andre på min alder så hadde det jo vært mye lettere..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Joda, det kan man si, men vi snakker jo med de rundt oss, og føler at jeg må brette ut om det jeg skrev i innlegget mitt over her for å slippe unna kommentarer og teite tanker om meg, men jeg snakker jo ikke om min sykdomshistorie til "alle", men "alle" snakker jo om vaksinene. Var litt dum å fortalte flere akkurat da jeg fikk sms'n, skulle ha holdt munn da så det bare ble meg som tok valget, nå føler jeg press. Hadde jeg (vi!) kunne ventet til slutten av sommeren som de andre på min alder så hadde det jo vært mye lettere..

Kjære deg❤️ Jeg håper du ikke ender opp med å ta vaksinen fordi du føler deg presset til det, jeg håper du lar din egen magefølelse ta valget. Ikke gjør noe du føler er overilt, ikke ta et forhastet valg, vent til du er klar😊 Det trenger jo ikke være enten nå i neste uke eller på slutten av sommeren? Det kan være om en mnd, om to, om ti.. eller aldri😊 Jeg forstår frykten din så godt, utfra det du forklarer. Det er litt det samme med meg, «tør jeg ta sjansen». Jeg har ikke allergier, men flere andre kroniske sykdommer og tilstander som gjør at jeg føler jeg har mer enn nok å forholde meg til allerede av kroppslige plager. Men av samme grunn er jeg jo også veldig redd for å få korona, derfor er det så utrolig vanskelig! Jeg er like redd for korona som for vaksinen, egentlig reddere for korona, men tør likevel ikke ta vaksinen. Enda iallefall. Holder meg mest innendørs, jobber hjemmefra, får mat levert på døren, og lever mer eller mindre som en eremitt. Veldig kjedelig, men på den måten er det iallefall minimal risiko for at jeg blir smittet og at jeg smitter andre. 

Sender deg en styrkeklem😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg respekterer ikke antivaxere. Aldri.

Anonymkode: c5fce...039

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...