AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hva bør jeg tenke på ved boligkjøp? hvilke utgifter kommer som jeg ikke ser utover boligprisen og godkjent bud? kommunale avgifter? Skatt? Strøm? nettleie? annet? Anonymkode: d3830...785
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Vedlikehold. Tv/internett. Forsikring. Anonymkode: 27595...2e1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vedlikehold. Tv/internett. Forsikring. Anonymkode: 27595...2e1 hvilke regnestykke finnes i forsikring på enebolig? Anonymkode: d3830...785
ErGlad Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva bør jeg tenke på ved boligkjøp? hvilke utgifter kommer som jeg ikke ser utover boligprisen og godkjent bud? kommunale avgifter? Skatt? Strøm? nettleie? annet? Anonymkode: d3830...785 Om du kjøper selveier, da må du huske på å betale 2,5 % av kjøpesummen som dokumentavgift. F.eks. koster det 75000 kroner i avgift om du kjøper bolig til 3 mil. Endret 1. mai 2021 av Visum
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Det er forskjell etter hvilken type bolig det er. Er det leilighet i et borettslag blir veldig mye av de ekstra tingene dekket via felleskostnadene ("husleien"), mens ved enebolig må du dekke alle mulige ting selv. Jeg bor i borettslagsleilighet og betalte bare selve prisen på budet jeg la inn + kanskje 6000kr i forskjellige gebyrer til tinglysing, megler, kjøperforsikring og annet. Da var leiligheten min. Og nå betaler jeg bare selve boliglånet, felleskostnadene til borettslaget, innboforsikring på kanskje 69kr/mnd, samt internett og strøm. Mens TV og alt annet av kommunalt og slikt er inkludert i borettslaget. Er det enebolig må du ha egen husforsikring i tillegg til innbo, diverse kommunale avgifter, 2.5% av kjøpesummen som dokumentavgift ved kjøpet som går til staten osv. Hvis det er privat vei, vann/avløp og slikt kan det være du må bli med på spleiselaget på vedlikehold og brøyting og slikt her. Du skatter vel ingenting (med mindre det er eiendomsskatt i de kommunale avgiftene og slikt). Om noe så betaler du mindre skatt fordi du får skattefradrag for renteutgiftene dine. Anonymkode: d86b1...0d1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Og selvfølgelig - bor du i borettslag eller sameie er det nok husleie i tillegg. Vi betaler ca 5000,- i måneden tillegg til lånet for dette. Hos oss dekker de ikke TV eller internett, men andre ting på utsiden av huset Anonymkode: cface...752
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Og selvfølgelig - bor du i borettslag eller sameie er det nok husleie i tillegg. Vi betaler ca 5000,- i måneden tillegg til lånet for dette. Hos oss dekker de ikke TV eller internett, men andre ting på utsiden av huset Anonymkode: cface...752 Det heter felleskostnader, og ikke husleie. Man leier ikke leiligheten man bor i. Det er kostnader som går med til drift av borettslaget, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld etc. Og som du selv sier har noen inkludert basispakke TV/Internett osv. Anonymkode: 2ddb1...34e 1
Knirke Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Vedlikehold. Du bør sette av 0,5-4% av boligens verdi hvert år, avhengig av boligtype. Selv om boligen (spesielt bad og kjøkken) ser fint ut nå, må det oppgraderes før eller siden. I enebolig må du regne med utvendig vedlikehold i tillegg til innvendig.
Million Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Hvis du plutselig må legge ny drenering rundt huset om et par år, koster det gjerne flere hundre tusen kroner. Plutselig kan taket vise seg å være dårlig, det må skiftes. Da går det noen titusener. Du må ta høyde for slike utgifter når du kjøper enebolig. Du må derfor ha råd til å spare/sette av flere tusen kroner til vedlikehold hver måned, som du setter tilside på en egen konto, øremerket boligens vedlikehold. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå