AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Leier leilighet via utleiefirma. Leid her i 9 måneder, betalt husleien punktlig hver måned. Denne måneden hadde jeg veldig lite penger pga at jeg måtte vente på sykepenger fra Nav så avtalte med huseier at jeg sku betale restbeløpet 25/4. Vanlig leie er 11.000kr som jeg betaler den 20. Betalte 9000 den 20/4. Dessverre glemte jeg å betale restbeløpet så idag fikk jeg varsel om tvangsfullbyrdelse og utkastelse fra utleiefirmaet. Er det vanlig at et slikt varsel kommer så raskt å når jeg faktisk betalt over halvparten av månedens husleie? Betaler jo å på forskudd så har ju egentligen betalt leien for 20-25 dager fremover i tid. Anonymkode: f02d9...f90
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Høres helt sykt ut når du bare er 10 dager på overtid og i tillegg har betalt mesteparten. Ring de over helgen og forklar at du har avtalt mht betaling så ordner det seg nok. Mest sannsynlig systemer som ikke snakker sammen og at det er en automatisk greie, men man må få mulighet til å gjøre opp for seg før de kan kaste deg ut. Så vidt jeg vet er det kun namsfogden som kan kaste noen ut og til og med da får du mulighet til å gjøre opp for deg og blir varslet via brev. Saksbehandlingstiden der er ca 6 mnd. Virker som et useriøst utleiefirma. Anonymkode: 55db9...5b1 12
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres helt sykt ut når du bare er 10 dager på overtid og i tillegg har betalt mesteparten. Ring de over helgen og forklar at du har avtalt mht betaling så ordner det seg nok. Mest sannsynlig systemer som ikke snakker sammen og at det er en automatisk greie, men man må få mulighet til å gjøre opp for seg før de kan kaste deg ut. Så vidt jeg vet er det kun namsfogden som kan kaste noen ut og til og med da får du mulighet til å gjøre opp for deg og blir varslet via brev. Saksbehandlingstiden der er ca 6 mnd. Virker som et useriøst utleiefirma. Anonymkode: 55db9...5b1 Husleie.no Ja, synes det var litt voldsomt når det kun mangler 3000kr. Ser jeg skrev 9 men skal være 8000kr. Betalte idag så de har pengene på mandag men synes uansett det var heftig mail å få... Anonymkode: f02d9...f90
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husleie.no Ja, synes det var litt voldsomt når det kun mangler 3000kr. Ser jeg skrev 9 men skal være 8000kr. Betalte idag så de har pengene på mandag men synes uansett det var heftig mail å få... Anonymkode: f02d9...f90 De kommer uansett ingen vei med det der. Ville ringt de på mandag og sagt fra. Du har retten på din side og i tillegg har du avtale ang betaling. Senk skuldrene. Anonymkode: 55db9...5b1 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: og i tillegg har du avtale ang betaling Det andre du skriver er sikkert riktig, men denne avtalen er brutt, så den gjelder jo ikke lenger. Anonymkode: 5d9bf...107 2
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Leier leilighet via utleiefirma. Leid her i 9 måneder, betalt husleien punktlig hver måned. Denne måneden hadde jeg veldig lite penger pga at jeg måtte vente på sykepenger fra Nav så avtalte med huseier at jeg sku betale restbeløpet 25/4. Vanlig leie er 11.000kr som jeg betaler den 20. Betalte 9000 den 20/4. Dessverre glemte jeg å betale restbeløpet så idag fikk jeg varsel om tvangsfullbyrdelse og utkastelse fra utleiefirmaet. Er det vanlig at et slikt varsel kommer så raskt å når jeg faktisk betalt over halvparten av månedens husleie? Betaler jo å på forskudd så har ju egentligen betalt leien for 20-25 dager fremover i tid. Anonymkode: f02d9...f90 De kan ikke bare komme på døra di og kaste deg ut de må gå vidre med saken til namsmannen dessuten om du har betalt over halvparten av husleien og at det var I orden for huseier og kan dokumentere det så står de ikke sterkt til og kaste deg ut. Og somsagt må det I gjennom namsmannen og det kan ta tid. Dessuten må de kunne gi deg tid til og betale resten. Før de truer med utkastelse 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Helt vanlig. De vil ha noe offisielt og skriftlig på at du har betalt for sent. Da kan de begynnte å gi deg renter og gebyrer, og det kan de lettere kaste deg ut i fremtiden. Depositumet kan du si farvell til. Utleiefirmaer lever av å utnytte vanskeligstilte personer i økonomisk krise. Spesielt nå under Covid, hvor arbeidsledigheten er rekordhøy. Anonymkode: c460c...b05 3
Rosatoast Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Leier leilighet via utleiefirma. Leid her i 9 måneder, betalt husleien punktlig hver måned. Denne måneden hadde jeg veldig lite penger pga at jeg måtte vente på sykepenger fra Nav så avtalte med huseier at jeg sku betale restbeløpet 25/4. Vanlig leie er 11.000kr som jeg betaler den 20. Betalte 9000 den 20/4. Dessverre glemte jeg å betale restbeløpet så idag fikk jeg varsel om tvangsfullbyrdelse og utkastelse fra utleiefirmaet. Er det vanlig at et slikt varsel kommer så raskt å når jeg faktisk betalt over halvparten av månedens husleie? Betaler jo å på forskudd så har ju egentligen betalt leien for 20-25 dager fremover i tid. Anonymkode: f02d9...f90 De har ikke lov til noe av dette, nei. Men les nøye igjennom kontrakten, og google husleieloven etc - slik at du får sett deg opp på rettighetene dine. Normalt må man få 3 skriftlige advarsler før man kan bli kastet ut, og hvis man ikke overholder dette så får man ett brev fra namsmann - flytter man ikke ut når man blir bedt om det etter advarsler så kommer namsmann på døra og kaster deg ut på gata. Dette er en prosses som tar flere måneder, så nei, han har ikke lov til dette.. Men er SÅÅ mange leietakere som blir utnyttet og som ikke har peiling på rettigheter dem har, så les deg som sagt opp på husleieloven etc. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Takk for alle tilbakemeldinger! Restbeløpet er hos dem på mandag å jeg krysser fingrene for at dette var den første og siste gangen på de 9 årene jeg leid leilighet som jeg er "forsinket " med innbetaling. Anonymkode: f02d9...f90 2
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 På generell basis: når man inngår en avtale forutsetter motparten at denne holdes. Hvis avtalen er at kr X skal betales en bestemt dato og kr Y (resterende beløp) på en annen dato, er motparten i sin fulle rett å reagere når en av disse betingelsene ikke er oppfylt. Det er ikke brudd på husleielov eller noe, det er rett og slett rett prosedyre. Målet var å få deg til å reagere. Jeg går ut fra at det står betingelser i dette brevet av typen "hvis ikke betaling er mottatt innen dato X vil tvangsfullbyrdelse og utkastelse bli iverksatt" og ikke "du varsles herved om at leieforholdet er oppsagt ... osv". Hvis det er sistnevnte lurer jeg på hva du gjorde da du mottok purringer? Hvis de ikke har sendt purringer har de vel gått litt vel fort frem, men uteblitt betaling - som dette er siden du har misligholdt avtalen - er lovlig utkastelses grunn.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Det tror jeg ikke noe på. På grunn av én regning? Vi har flere naboer som ikke har betalt felleskostnader på 8-10 måneder (!) og ingen kaster dem ut. Anonymkode: 8f603...7bf 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det tror jeg ikke noe på. På grunn av én regning? Vi har flere naboer som ikke har betalt felleskostnader på 8-10 måneder (!) og ingen kaster dem ut. Anonymkode: 8f603...7bf Jeg aner ikke noe om ditt borettslag eller sameie, men her hos oss går slike saker til inkasso og varsel om tvangssalg sendes ut etter at det har gått en viss tid. Jeg har ikke satt meg inn i nøyaktig hvor lang tid, men vi har hatt noen gjengangere her hos oss. Som regel er det slik at i det varsel om tvangssalg kommer reagerer eieren og prioriterer å betale felleskostnad. Forferdelig irriterende - man skulle egentlig ønske at personer som setter fellesøkonomien i fare flere ganger etter hvert fikk beskjed om å forsvinne. Ergo er det som du sier: de ligger konstant etter og blir bare unntaksvis ajour.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Blondie65 skrev (22 minutter siden): På generell basis: når man inngår en avtale forutsetter motparten at denne holdes. Hvis avtalen er at kr X skal betales en bestemt dato og kr Y (resterende beløp) på en annen dato, er motparten i sin fulle rett å reagere når en av disse betingelsene ikke er oppfylt. Det er ikke brudd på husleielov eller noe, det er rett og slett rett prosedyre. Målet var å få deg til å reagere. Jeg går ut fra at det står betingelser i dette brevet av typen "hvis ikke betaling er mottatt innen dato X vil tvangsfullbyrdelse og utkastelse bli iverksatt" og ikke "du varsles herved om at leieforholdet er oppsagt ... osv". Hvis det er sistnevnte lurer jeg på hva du gjorde da du mottok purringer? Hvis de ikke har sendt purringer har de vel gått litt vel fort frem, men uteblitt betaling - som dette er siden du har misligholdt avtalen - er lovlig utkastelses grunn. Avtalen med huseier var at de resterende 3000 sku betales den 25/4, 5 dager senere enn vanlig. Glemte dessverre å overføre, idag 30/4 fikk jeg mail fra leiefirma der overskriften var "Varsel om tvangsfullbyrdelse og utkastelse ". Har ikke fått noen andre purringer. Anonymkode: f02d9...f90
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Avtalen med huseier var at de resterende 3000 sku betales den 25/4, 5 dager senere enn vanlig. Glemte dessverre å overføre, idag 30/4 fikk jeg mail fra leiefirma der overskriften var "Varsel om tvangsfullbyrdelse og utkastelse ". Har ikke fått noen andre purringer. Anonymkode: f02d9...f90 Og hva står i mailen? Du glemmer at deler av husleien ikke er betalt 15 dager over vanlig frist. At de var grei og ga deg 5 dager henstand, som du ikke maktet å legge i nettbank til forfall betyr at du er 15 dager over fristen. Ergo har de lov å sende ut purring. De velger purring med VARSEL om tvangsfullbyrdelse. Med andre ord har du ikke fått en utkastelse men et VARSEL.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 Du må overholde avtaler. Jeg hadde også varslet oppsigelse av leieavtale dersom en slik avtale ikke ble overholdt, eller husleien utelatt. Poenget er å agere med en gang fra utleiers side fordi det tar lang tid å kaste ut noen som ikke betaler, og da har de startet prosessen. Betaler du det du skylder med en gang og ringer dem på mandag så ordner det seg helt sikkert. Man glemmer ikke slike avtaler. Anonymkode: 1b9c4...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du må overholde avtaler. Jeg hadde også varslet oppsigelse av leieavtale dersom en slik avtale ikke ble overholdt, eller husleien utelatt. Poenget er å agere med en gang fra utleiers side fordi det tar lang tid å kaste ut noen som ikke betaler, og da har de startet prosessen. Betaler du det du skylder med en gang og ringer dem på mandag så ordner det seg helt sikkert. Man glemmer ikke slike avtaler. Anonymkode: 1b9c4...5b5 Jeg glemte, har vært igjennom mye de siste månedene så hodet er ikke helt med fortsatt. Synes der var en voldsom reaksjon når det kun mangler 3 av 11 tusen men de er lagt til trekk i nettbanken nå så jeg stresser ikke mer med dette. Anonymkode: f02d9...f90
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Chroma skrev (52 minutter siden): Leier du av utleiemegleren? Hvilke erfaringer har med utleiemegleren? Anonymkode: dd5fd...a6c
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg glemte, har vært igjennom mye de siste månedene så hodet er ikke helt med fortsatt. Synes der var en voldsom reaksjon når det kun mangler 3 av 11 tusen men de er lagt til trekk i nettbanken nå så jeg stresser ikke mer med dette. Anonymkode: f02d9...f90 Jeg forstår at du glemmer. Men det kan ikke utleier vite. De kan se "ond hensikt" ut fra at det ikke er betalt. Og da setter de i gang prosessen ved å sende ut varsel ut fra automatiserte systemer hos seg. Når du ordner opp, stoppes prosesssen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 Brevet høres sikkert voldsomt ut men det er nok bare for at de skal gjøre det skriftlige og formelle som de må for å gjøre prosessen riktig. Akkurat som at hvis man ikke betaler en regning, så må de først sende inkassovarsel og gi deg en viss frist før de kan ta det til inkasso. Og før inkassoselskapet kan gjøre noe må de også sende en varsel med en frist, osv osv. Alle disse prosessene har sine frister og dess tidligere de varsler dess bedre kommer de ut. Er bare å betale så ordner det seg Anonymkode: 3169f...a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå