Gå til innhold

Rimelig å forlange at skolen skifter på barneskolebarn som tisser seg ut flere ganger daglig? Eller bør barnet bruke bleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg er aleneforelder til en autist i barneskolealder. Fra barnet var liten har de slitt med pottetreningen, spesielt tissing. I korte perioder har det fungert fint, hen går på toalettet eller gir tydelige signaler på at hen må på toalettet. For det meste skjærer det seg helt. Hen har nesten ikke språk og gir ingen signaler om at det er behov for toalettbesøk og tisser på seg flere ganger om dagen og det medfører våte klær og behov for vask og skift.

Skolen har flere ganger ymtet frempå om at de mener at pottetreningen er nytteløs og at barnet bør bruke bleie, da det ikke er noe som tyder på at hen vil bli "renslig" og alle skiftene medfører jo mye ekstrajobb for dem. Dette min venn svært kritisk til, hen mener at det er en sjans for at barnet plutselig "knekker koden" og er ikke villige til å gi opp. Hittil har skolen gitt seg, men motstanden har vokst for hver runde.

Barnet går på spesialskole og har normalt egen assistent på seg hele dagen. Det siste året har det vært mange utfordringer med bemanningen pga koronapandemien (karantene, kohorter etc.) og nå har skolen gitt beskjed om at de ikke har kapasitet til å skifte på barnet flere ganger per dag, på de verste dagene har det vært oppe i seks-syv ganger. Skolen forlanger at barnet begynner å bruke bleie på skolen fremover.

Dette mener vennen min er helt urimelig av skolen. Hen mener de ansatte bare er sløve og late og ikke gidder å gjøre jobben sin og snakker om å klage til kommunen. Har hen rett? Eller bør hen gi seg og gjøre som skolen vil?

Anonymkode: 97f9e...d53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener de sakkyndige i barnets ansvarsgruppe? 

Anonymkode: 7b60f...94e

• Liker 22
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Dette har jeg ingen kunnskap om, men bare lurer litt.  Har de prøvd å ta ham med på toalettet med jevne mellomrom gjennom hele skoledagen istedenfor å vente til han gir signal eller at det går galt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener de sakkyndige i barnets ansvarsgruppe? 

Anonymkode: 7b60f...94e

Det vet jeg ikke, men siden min venn klager over at "alle" er i mot hen antar jeg at de er på skolens side.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ta på bleie. Pottetrenig kan man fint gjera med pullups. Bleie er ikkje synnonynt med å gi opp fokus på do. 

Anonymkode: 1f1eb...dd2

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med at de skriver for en "venn"? Er jo garantert du som skrev innlegget som sliter med dette? 

Anonymkode: 8efef...cc5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet jeg ikke, men siden min venn klager over at "alle" er i mot hen antar jeg at de er på skolens side.

ts

At hun klager over at alle er imot henne (eller det?) er et dårlig tegn, som regel.

Noe ala up'n'go burde vel eksistere for barnets alder.

Anonymkode: ce596...456

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg ingen kunnskap om, men bare lurer litt.  Har de prøvd å ta ham med på toalettet med jevne mellomrom gjennom hele skoledagen istedenfor å vente til han gir signal eller at det går galt?

På hjemmebane har i min venn tatt med barnet på toalettet etter at hen har spist, drukket, vært i fysisk aktivitet osv. med svært varierende hell. Fem minutter etter at barnet har sittet på toalettet uten å gjøre noe kan hen tisse seg ut uten fortegn. Det virker ikke som barnet skjønner sammenhengen mellom toalett og tissing. Min venn sier hen har bedt skolen gjøre det samme som hen gjør hjemme.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Å tisse på seg er mer ubehaglig enn å tisse i bleie, så for gutten er det kanskje det beste å bruke bleie.

Anonymkode: ace54...09b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er greia med at de skriver for en "venn"? Er jo garantert du som skrev innlegget som sliter med dette? 

Nei, det er ikke det. Vennen min er frustrert og "ventilerer" mye til meg og jeg håper noen her har noen gode tips å komme med som jeg kan bringe videre.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Vennen min er frustrert og "ventilerer" mye til meg og jeg håper noen her har noen gode tips å komme med som jeg kan bringe videre.

ts

Yeah right 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart skolen må følge opp toalettbesøk, og også ordne opp når det går galt. 

For sll del bruk bleie truser, eller andre hjelpe midler, så lenge det er med på å bevare guttens verdighet.

Anonymkode: bf927...6ba

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan lovverket er, eller noe sånt, men tenker det høres urimelig ut og at han bør bruke bleie. Å tisse seg ut såpass mye er mer ydmykende enn å bruke bleie..

Anonymkode: 70f3e...31b

• Liker 24
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På hjemmebane har i min venn tatt med barnet på toalettet etter at hen har spist, drukket, vært i fysisk aktivitet osv. med svært varierende hell. Fem minutter etter at barnet har sittet på toalettet uten å gjøre noe kan hen tisse seg ut uten fortegn. Det virker ikke som barnet skjønner sammenhengen mellom toalett og tissing. Min venn sier hen har bedt skolen gjøre det samme som hen gjør hjemme.

ts

Det høres forferdelig slitsomt ut for alle..  

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler dotrening psykisk utviklingshemmede, kan du lese om dokumnterte måter å lykkes med dotrening på. 

Anonymkode: ace54...09b

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke bort fra at kostnad er en faktor her også som bidrar til at det sitter langt inne. Som en annen sier. Ungen kan jo gå på do selv om han har bleie av hygieniske årsaker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet bør selvsagt bruke bleier. Sier seg selv at skolen ikke kan skifte gjentatte ganger på et barn. Og dette barnet er neppe det eneste barnet som trenger mye oppfølging iløpet av en dag. 
Bleie er også mer hygienisk og mindre ydmykende for barnet da bleien hindrer at uhell blir synlig for de andre. 

Anonymkode: 804bd...e8b

• Liker 42
Skrevet

For meg ville det viktigste være barnets beste. Og det er ikke alltid at foresatte gjør det som er barnets beste. Siden jeg er pedagog kan jeg bare formidle det barnet opplever på skolen og ellers lytte til de med fagkunnskap på området. Men magefølelsen min sier at det kanskje ikke er til barnets beste å tisse seg ut flere ganger om dagen. 

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
Tulling skrev (8 minutter siden):

Ser ikke bort fra at kostnad er en faktor her også som bidrar til at det sitter langt inne. Som en annen sier. Ungen kan jo gå på do selv om han har bleie av hygieniske årsaker.

Det er vel mulig å få bleier på blå resept? Bestemoren min fikk det da hun ble inkontinent på sine eldre dager, så jeg tipper det finnes lignende ordninger for yngre folk/barn også?

ts

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...