AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hvem av foreldrene velger barna når de begynner å bli tenåringer? (Hvis de skal velge en dag) I dette tilfellet har barnet levd i vidt to forskjellige hjem så lenge h*n kan huske. Hos den ene forelderen er det mer normalt med grensesetting, innetider, sunn mat og tett oppfølging. I denne kretsen går også barnet på skole. I det andre hjemmet er det fri flyt uten grenser, h*n kan være ute så lenge h*n vil, fri tilgang på godteri 24 timer i døgnet, barnet må huske på alt av beskjeder og avtaler selv, og kommer seg ikke på fritidsaktiviter. H*n blir overlatt mye til seg selv. Det høres jo egentlig lett ut, hva valget burde ha vært.. Men så tenker jeg også at et barn i den alderen kanskje synes det er deilig og ikke ha grenser eller krav rundt seg, at barnet kanskje synes det er litt kult å være lenge ute og ikke bli så tett fult opp.. Er det noen her som har erfaring med disse tingene? Anonymkode: c8574...ced
Muskath Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Barn bør få slippe å velge hvem av foreldrene de skal bo hos, selv om de er blitt tenåringer. Barn er veldig lojale og bør få slippe de kvalene. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Muskath skrev (11 timer siden): Barn bør få slippe å velge hvem av foreldrene de skal bo hos, selv om de er blitt tenåringer. Barn er veldig lojale og bør få slippe de kvalene. Ja, er enig i det. Men bare lurer på om noen har noe erfaring eller tanker rundt dette? Anonymkode: c8574...ced
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Min erfaring er at tenåringen ofte velger den av foreldrene som bor nærmest skole og venner, hvor barnet har plass (eget rom osv) og hvor det er enklest i forhold til det daglige. Trenger ikke være mer enn fem minutter unna den andre forelderen, men fortsatt enklere. I tillegg går det vel på kjemi og følelse av tilhørighet, rett og slett. Men alle tenker ikke likt, så det er ikke så lett å vite. Anonymkode: 05653...286 5
B87C Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Er spent på svarene jeg og.. Kunne vært vårt (far og stemor) og mor sitt hjem du beskrev der..
Muskath Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, er enig i det. Men bare lurer på om noen har noe erfaring eller tanker rundt dette? Anonymkode: c8574...ced Da er min erfaring at de velger den av foreldrene som lager mest styr og drama hvis de ikke velger dem. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min erfaring er at tenåringen ofte velger den av foreldrene som bor nærmest skole og venner, hvor barnet har plass (eget rom osv) og hvor det er enklest i forhold til det daglige. Trenger ikke være mer enn fem minutter unna den andre forelderen, men fortsatt enklere. I tillegg går det vel på kjemi og følelse av tilhørighet, rett og slett. Men alle tenker ikke likt, så det er ikke så lett å vite. Anonymkode: 05653...286 Dette er min erfaring også Anonymkode: cd6e6...9da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 For det aller meste velger de mamma Anonymkode: 63d00...854
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 En venn av meg sa han valgte det hjemmet hvor han følte seg tryggest. Anonymkode: c8574...ced
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Det er jo greit at det er litt av begge deler, er det ikke? For sunt og for strengt er negativt, for lite er også negativt, men sammen blir dere pluss! Ungdommen får kunnskap om to verdener, og velger mest sannsynlig noe på midten selv. Og den gyldne middelvei skal man ikke kimse av, den tror jeg på at er best i allefall. Så lenge undommen føler seg ivaretatt i begge hjem så er det vel ikke noe problem? Men dere bør jo fikse sånn at h*n kommer seg på faste fritidsaktiviteter, om det er ene foreldren som ikke stiller med skyss så bør det snakkes om. Eller så kan jo ungdommen kjøre opp til moped og skaffe seg en Atv, da kommer de seg rundt selv (og blir gjerne mer ansvarlige i forhold til alkohol etterhvert) om dere bor slik til at det er mulig selvsagt. Anonymkode: dc84d...93f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Jeg valgte mamma. Å bo med stemor var uaktuelt! Hun var, og er fortsatt, så lite trivelig og hun snakka mye stygt om mamma. Pappa var bare en tufs som ikke gjorde noe…. Anonymkode: d7ec9...81e 1
Thomasine Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Barn skal høres og slippe å ta det endelige valget selv. Klarer ikke foreldre å bli enige er det tross alt (selvom det ikke er optimalt, synes JEG) bedre med delt ansvar 50 % dersom begge foreldre er skikket. Et barn lærer seg å leve etter begges regler og blir et duganes menneske. Det viktigste er at foreldre ikke snakker ned den andre forelderen foran barna - uansett. Ta krangelen bort fra barna. Synes det er rart at foreldre ikke gjør det som er best for barnet…uansett? Og her er både mammaer og pappaer skyldige…null respekt for slike foreldre! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Thomasine skrev (4 timer siden): Barn skal høres og slippe å ta det endelige valget selv. Klarer ikke foreldre å bli enige er det tross alt (selvom det ikke er optimalt, synes JEG) bedre med delt ansvar 50 % dersom begge foreldre er skikket. Et barn lærer seg å leve etter begges regler og blir et duganes menneske. Det viktigste er at foreldre ikke snakker ned den andre forelderen foran barna - uansett. Ta krangelen bort fra barna. Synes det er rart at foreldre ikke gjør det som er best for barnet…uansett? Og her er både mammaer og pappaer skyldige…null respekt for slike foreldre! Jeg er fullstendig enig i at det optimale er at barnet slipper å velge. Det blir jo nesten en umulig oppgave. Tror mange av "problemene" som oppstår er der foreldrene er uenige om hva som er det beste for barnet og hvor det er best for barnet å bo.. Anonymkode: c8574...ced
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Min har valgt hjemmet med mest stabilitet, rutiner og oppfølging, til tross for at det er lenger unna skole og venner. Men så er det heller ikke langt å sykle og vi er ikke så vanskelig å be om kjøring. Anonymkode: 96100...257 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå