Gå til innhold

Lærere- hvor mye må lønna opp for at du skal bli i yrket de neste 10 årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Koronaperioden har jo vært ekstrem, men jeg opplever også generelt at det bare kommer flere og flere oppgaver inn i kontaktlærerjobben. (Har bedt om å få være faglærer et år eller to, men det får du aldri om du er god i jobben). 

Jeg mener oppriktig at lønna må opp 50 000 om jeg skal holde frem i yrket. Det er ikke noe alternativ å være halvveis lærer, da jeg alltid får krevende grupper (fordi jeg etter sigende er god på utfordrende elever). Men nå må jeg snart få bruke litt tid på elevkontakt og gode faglige opplegg, og ikke lange kvelder på dokumentasjon og ukentlige møter med alle mulige instanser. (Her i området jobber jeg nå tett med ungdomskontakt i politiet, i tillegg til alle de vanlige.  Men får ingen kompensasjon for dette.

Anonymkode: ba3ea...81b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mistet lysten på å jobbe som lærer mer, 50 000 gir meg ikke den lysten tilbake - så lenge jobben spiser opp alt av overskudd, energi og til dels fritid... jobber også med en svært krevede elevgruppe i en «belastet» bydel.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Trutle skrev (3 minutter siden):

Jeg har mistet lysten på å jobbe som lærer mer, 50 000 gir meg ikke den lysten tilbake - så lenge jobben spiser opp alt av overskudd, energi og til dels fritid... jobber også med en svært krevede elevgruppe i en «belastet» bydel.

Egentlig enig med deg. Men så vet jeg også at jeg er god på dette, og at jeg virkelig koser meg i kontakt med elevene. Vet at den ekstra innsatsen vi legger ned betyr veldig mye for enkeltelever. Hos noen er vi faktisk den ene som klarer å lede dem inn på rett spor, og som kjemper i systemet for at de skal få den støtten den trenger for å få et godt liv.

Men om det er verdt det? For øyeblikket føler jeg at jobben stjeler hele livet mitt. Og ungene mine ser ikke så mye av all energien jeg egentlig har.

AnonymBruker
Skrevet

For min del må jeg få mer anerkjennelse for jobben og mulighet til å påvirke hverdagen min mer. Er så utrolig mye tid som går bort til tullete opplegg som rektor finner på.

Anonymkode: 18ba6...f19

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet i læreryrket og har gått over til en annen type jobb med tilsvarende lønn. Nesten ingen lønn får meg tilbake i læreryrket. Kanskje om lønnen dobles.

Anonymkode: b2fcd...a69

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sluttet i læreryrket og har gått over til en annen type jobb med tilsvarende lønn. Nesten ingen lønn får meg tilbake i læreryrket. Kanskje om lønnen dobles.

Hvilken jobb har du fått? Er den like givende?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken jobb har du fått? Er den like givende?

Ts

En kontorjobb i HR. Jeg synes den er veldig givende, utfordrende mentalt og nye prosjekter hele tiden. Bra miljø. Men mange synes jo kun jobber hvor man «hjelper» andre er givende, så tror ikke alle mine lærerkollegaer ville være enige.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Hva er start lønn etter endt utdanning?  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En kontorjobb i HR. Jeg synes den er veldig givende, utfordrende mentalt og nye prosjekter hele tiden. Bra miljø. Men mange synes jo kun jobber hvor man «hjelper» andre er givende, så tror ikke alle mine lærerkollegaer ville være enige.

Hva er HR? Her er alle så opptatt av forsikringer og andre små fordeler man har i læreryrket.

AnonymBruker
Skrevet

Er desverre kommet forbi det punktet der lønn uansett kan få meg til å bli. Jeg slutter så snart jeg finner noe annet. Nok er nok. 

Anonymkode: fdaf6...e8a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Egentlig enig med deg. Men så vet jeg også at jeg er god på dette, og at jeg virkelig koser meg i kontakt med elevene. Vet at den ekstra innsatsen vi legger ned betyr veldig mye for enkeltelever. Hos noen er vi faktisk den ene som klarer å lede dem inn på rett spor, og som kjemper i systemet for at de skal få den støtten den trenger for å få et godt liv.

Men om det er verdt det? For øyeblikket føler jeg at jobben stjeler hele livet mitt. Og ungene mine ser ikke så mye av all energien jeg egentlig har.

Nettopp, for meg er det hvertfall viktigere å ha overskudd og energi for å gi mine egne barn en trygg havn og god oppvekst.

• Liker 3
Skrevet

Viser ikke det meste av forskning på motivasjon på arbeidsplassen at lønn ikke er en effektiv motivasjonsfaktor over tid?

Ytre motivasjon som økt lønn motiverer kun i en kort periode, inntil opplevelsen av den nye og fetere lønnslippen er blitt en vane, og man trenger enda fetere lønnsslipp for å motiveres i en ny periode, inntil den også mister effekten sin og blir en vane... og spiralen fortsetter.

Jeg tenker at hvis det er penger som er hovedmotivasjonen i jobben, så ville jeg funnet meg et annet yrke enn lærer. Både for min egen del, men også for barna sin del. Hører at man kan gjøre det greit pengemessig innen f.eks finans.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke mer, så jeg slutter ved første mulighet.... Jobben har overtatt livet mitt, knust livskvaliteten min, og medført en drøss av fysiske og psykiske symptomer på utbrenthet. Det går ut over familien min også. 100.000 mer i lønn hadde ikke fått meg til å bli.

Anonymkode: bf767...6ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Likte egentlig vendingen tråden tok, for egentlig er jeg helt enig i at dette handler om langt mer enn lønn. Men så føler man kanskje at man hadde fortjent en påskjønnelse etter et krevende år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer sikkert aldri til å slutte, men merker at jeg burde det for min og familiens del. Det siste året har jeg merket at det ikke er noen grense mellom jobbetid og fritid lenger, og jeg bare jobber meg gjennom fredag- og lørdagskvelder for å ikke bruke hele søndag på å jobbe. Det hjelper ikke at vi nå har flere lærere ute med sykmelding og går nå inn i uke nr. mange uten vikarer.

Barn som har krav på flere timer med spesialundervisning har ikke fått dette, og jeg prøver å kompensere ved å gjennomgå deres opplegg inne i timene mine mens de andre elevene gjør noe annet. Med det resultatet at alt blir halvveis og ingen lærer så mye fordi jeg er så stresset med tusen tanker om hva jeg burde fått gjort den dagen, og jeg ender opp med å gi alle dårligere undervisning.... Konstant dårlig samvittighet for elevene som trenger mer og ikke får det de skal. Jeg prøver å lage ekstra opplegg for dem som de kan ha nytte av å jobbe med selv, og det tar mye av min fritid.. Det samme tar alle sms'er og eposter fra kollegaer og foresatte. Når eposten gjorde sitt inntog, ble det veeeeeldig mye mer foreldrekontakt i uken, men ikke avsatt mer tid.

Enig med dere som ser at det bare blir mindre og mindre tid til å skape relasjoner til elevene som kontaktlærer. Mye tid går med til dusteting på ettermiddagene, og jeg løper hele dagen. Når skal man få tid til alt.. Jeg begynner å ikke like yrket mitt, og føler at jeg ikke makter å jobbe slik jeg burde for å gi elevene det de trenger. 

Anonymkode: 1e59c...233

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Likte egentlig vendingen tråden tok, for egentlig er jeg helt enig i at dette handler om langt mer enn lønn. Men så føler man kanskje at man hadde fortjent en påskjønnelse etter et krevende år. 

De fleste yrkesgrupper har opplevd det siste året som spesielt krevende, tenker jeg. Kanskje alle burde få en påskjønnelse?

Jeg tror ikke at økt lønn er løsningen for å få lærere til å fortsette i jobben. Jeg tenker at lærer er et av de yrkene hvor man gjerne ikke ønsker at de yrkesutøvende har valgt yrket pga utsiktene til en fet lønning, men heller fordi de geniunt er interesserte i lærergjerningen, at de føler et «kall» om du vil. 

Å generelt øke statusen til læreryrket, autonomi i jobben, verdsettelse og mindre bullshit arbeidsoppgaver i form av unyttig kontorarbeid er gjerne et greit sted å begynne. Hva med å spørre lærerne selv hvordan den tydelige misnøyen kan løses? Kanskje det ligger et vesentlig forbedringspotensiale i relativt enkle grep? De får det jo tydeligvis til i f.eks Finland.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og måtte inn og snike på denne tråden. Fy søren jeg håper virkelig at dere både går opp i lønn, men kanskje enda viktigere får bedre vilkår. Kjenner mange lærere og er sjokkert over hvor mye «annet» enn faktisk undervisning og elevkontakt som spiser av tiden deres. At mitt barn i fremtiden får undervisningen hun skal ha når hun er stor nok som er av god kvalitet og med lærere som har energi til å se henne betyr så mye for meg. Barne og ungdomstiden er en så sårbar tid, hvor en god lærer kan være så viktig! Jeg heier på dere!!

Anonymkode: 03b30...2ef

• Liker 16
Gjest Smeltemann
Skrevet

Spør igjen hva er start lønnen  som lærer?

Skrevet
Smeltemann skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bare Google dette selv?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Smeltemann skrev (38 minutter siden):

Det kommer helt an på stillingstittel. En lektor med opprykk får mer enn en adjunkt. Dette kan du finne blant annet her:

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks-2020/

Ts: For meg som kommer fra privat sektor med elendig lønn, må jeg vel kanskje innrømme at jeg nok er i en helt annen posisjon enn mange her: jeg går nemlig opp ganske mye i lønn som lektor med opprykk. Men, for meg handler det om å trives og ha det bra i jobben, lønna er ikke nødvendigvis like viktig (det er en grunn til at jeg har holdt ut der jeg har holdt ut så lenge).

Jeg gleder meg veldig til ny jobb, men jeg er veldig spent på hvordan det blir. Heldigvis for meg kommer jeg fra en bedrift med amerikanske tilstander, så jeg er såpass vant til elendig behandling at det skal ganske mye til før det er verre enn der jeg allerede jobber. Forskjellen er bare at jeg faktisk brenner for læreryrket.

Endret av SPOCA
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...