Gå til innhold

Alternativ til utekrukker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å planlegge uteområde og har lyst å plante f.eks trær i store krukker på veranda og platting. 

For det første er de som oftest tung, med jord og vann klarer jeg ikke å flytte de. Dessuten er de også svært dyr. 

Er det noen som planter i andre ting? Kunne egentlig tenke meg å lage, men har ikke gjærsag. 

Anonymkode: 8cb95...388

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1474268-alternativ-til-utekrukker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

klarer jeg ikke å flytte de

Dette er ikke det du spør om, men det er mulig å få kjøpt et fat med hjul til å sette under store potter. Da kan du trille dem dit du vil ha dem. 

Anonymkode: fc506...bd5

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke det du spør om, men det er mulig å få kjøpt et fat med hjul til å sette under store potter. Da kan du trille dem dit du vil ha dem. 

Vet det. Trenger likevel tips til ting å plante i 😊

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet det. Trenger likevel tips til ting å plante i 😊

Siden du har lyst til å snekre noe selv kan du kanskje få byggvarehuset til å kappe opp for deg, og så skrur du bare alt sammen sammen og lager en stor blomsterkasse som du monterer hjul på?

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden du har lyst til å snekre noe selv kan du kanskje få byggvarehuset til å kappe opp for deg, og så skrur du bare alt sammen sammen og lager en stor blomsterkasse som du monterer hjul på?

Har materiale (eller kan kjøpe), men synes det er penest når hjørnene skråkappes. Og jeg har ikke gjærsag. 

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har materiale (eller kan kjøpe), men synes det er penest når hjørnene skråkappes. Og jeg har ikke gjærsag. 

Du kan skråkappe med håndsag.  

Ellers er Iqbana pottene fra Plantasjen veldig lette. 

Anonymkode: 9590a...cf7

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg holder på å planlegge uteområde og har lyst å plante f.eks trær i store krukker på veranda og platting. 

For det første er de som oftest tung, med jord og vann klarer jeg ikke å flytte de. Dessuten er de også svært dyr. 

Er det noen som planter i andre ting? Kunne egentlig tenke meg å lage, men har ikke gjærsag. 

Du kan lage selv og du trenger ikke kapp eller gjæringssag. Du kan bruke en vanlig håndsag dersom du er lett på hånden når du bruker den. Dersom potter eller hjemmelagde plantekasser er for tunge og du ønsker å flytte rundt på dem så monterer du hjul på kassen din - hjul koster noen få kroner på biltema eller claseren. Vil du ha hjul på kjøpte potter så kjøper du et brett med hjul på som er laget til potteplanter. De har de på alle hagesentre, har sett det på Plantasjen nå nylig. Det er greit med ting som er på hjul, da kan du skyve unna og vaske eller omplassere uten problemer.

AnonymBruker
DEN NAKNE GARTNER skrev (13 minutter siden):

Ts, glemte forresten å spørre deg om hva du mener med "store trær" ... hvor store ?

Usikker. Tenkte enten å gå ut i skogen og se om jeg finner noe.... Og så skal jeg sjekke det lokale hagesenteret, men der er trærne veldig dyre. Og med H6/H7 klima er sjansen for å mislykkes absolutt til stede. 

Ikke bare trær jeg tenker på, også andre planter. Men det jeg egentlig spør om er alternativ til vanlige utekrukker, og det har det vært lite tilbakemelding på. 

Har kikket på Pinterest og sett at noen bruker kurver. Det er ganske fint. Det må vel gå an å plante i billige plastpotter og på ulike måter skjule plasten? Så noen som hadde sementrør, det var tøft. Tenkte å få tak i noe slags plastrør av stor dimensjon å ha rundt. 

Hadde håpet at noe her hadde noen «alternative» krukker/potteskjulere. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde håpet at noe her hadde noen «alternative» krukker/potteskjulere. 

Sånne murerbøtter er ganske populære og billige. Sinkbaljer var veldig in for noen år siden, kan males. Borr hull i bunn så vannet kan renne unna.

Kurver må taes inn om høsten/vinteren. De råtner fort. Så det hadde jeg ikke satt et tre oppi.

Hva med å støpe sementpotter selv? Det virker ganske gøy. Da får du laget noe selv, som du egentlig ville. 

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden du har lyst til å snekre noe selv kan du kanskje få byggvarehuset til å kappe opp for deg,

jeg leste kappe deg opp da jeg først leste setningen, måtte bare flire litt 

Anonymkode: dea46...32b

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

jeg leste kappe deg opp da jeg først leste setningen, måtte bare flire litt 

Anonymkode: dea46...32b

Hehe Tror ikke byggvarehuset gjør det, eller kanskje de har et spesialtulbud til Halloween? 🤣

• Liker 6

Det koster ikke all verden verken krukker eller trær. Skal du lage selv, og du ikke har verktøy eller materiale, så må du kjøpe ting likevel. Å gå i skogen og spa opp et tre er ikke alltid lett med røttene som har festa seg utover. 

• Liker 2

Kasser etc. som du snekrer selv blir blytunge og hvis du skal ha skikkelige materialer, skruer og evt. hjul som tåler vekten så blir de ikke spesielt billige heller. Min favoritt er derfor Ehlo Loft Urban som du kan få hos enkelte hagesentre og hos Bauhaus. De største rommer 128 liter og koster en snau tusenlapp. Billigere enn det er det ikke lett å få det og pottene har integrerte hjul og et vannreservoar i bunnen. De er også så lette at det går fint å flytte dem selv om det er jord i. Kanskje ikke de vakreste, men helt greie og enkelte av mine har stått ute i vær og vind i snart 10 år og er nå vasket og klare for en ny sesong. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Trynemitt skrev (4 timer siden):

Det koster ikke all verden verken krukker eller trær. Skal du lage selv, og du ikke har verktøy eller materiale, så må du kjøpe ting likevel. Å gå i skogen og spa opp et tre er ikke alltid lett med røttene som har festa seg utover. 

Uenig, her koster et tre på hagesenteret fra 1000 og oppover. En fin krukke av en viss størrelse koster det samme. Så plante og krukke til 2000-3000 og oppover er i min økonomi kostbart. Spesielt om man skal ha flere.

Jeg har ikke råd akkurat nå å bruke 10.000 på planter og krukker. Derfor er jeg på jakt etter rimeligere løsninger. 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Leo skrev (4 timer siden):

Kasser etc. som du snekrer selv blir blytunge og hvis du skal ha skikkelige materialer, skruer og evt. hjul som tåler vekten så blir de ikke spesielt billige heller. Min favoritt er derfor Ehlo Loft Urban som du kan få hos enkelte hagesentre og hos Bauhaus. De største rommer 128 liter og koster en snau tusenlapp. Billigere enn det er det ikke lett å få det og pottene har integrerte hjul og et vannreservoar i bunnen. De er også så lette at det går fint å flytte dem selv om det er jord i. Kanskje ikke de vakreste, men helt greie og enkelte av mine har stått ute i vær og vind i snart 10 år og er nå vasket og klare for en ny sesong. 

Takk for tips 😊 

ts

Gjest Hvemsomhelst

De sorte murerbaljene fra byggevarehus finnes i mange størrelser og koster ikke mye.  Da må det bores hull før planting.  Noen lager hull i bunnen, andre legger kanskje et godt lag med leca i bunnen og en duk oppå før jorden.  Huller settes i skillet mellom leca og jord. Hele veien rundt, slik at ikke jorden blir sur.

disse baljene er ikke godkjente til dyrking av mat, selv om få bryr seg. Jeg har dyrket blomster, poteter, jordskokker, rabarbra, urter og tomater i slike i mange år.  Det kan også monteres hjul under eller de kan settes på rullebrett.

selges over alt, f.eks. https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...