AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hvordan foregår dette hvis man ikke har pårørende som arrangerer begravelsen for deg? Blir man bare lagt i en anonym grav på statens regning? Anonymkode: 23abf...eb3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 http://www.gjertrudvennene.org/begravelse.html Anonymkode: 39841...5fe
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Les boken På Vegne Av Venner. Anonymkode: c07e2...c62
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan foregår dette hvis man ikke har pårørende som arrangerer begravelsen for deg? Blir man bare lagt i en anonym grav på statens regning? Anonymkode: 23abf...eb3 Hvorfor skulle graven være anonym? Anonymkode: 9cd57...af2
minienthe Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor skulle graven være anonym? Anonymkode: 9cd57...af2 Flere grunner til dette, Jølstad skriver litt om forskjellen. Alt fra at avdøde ikke ønsket å "belemre" etterlatte med stell og pass til at de uten pårørende som nevnes i linken tidligere i tråden også skal ha et verdig sted å legges/settes. Det er ikke til å stikke under en stol at dette også blir et kostspørsmål for det er (dessverre) ekstra kostnader med både stein eller plakett på felles minnelund etc. Det er etter hva jeg har sett litt varierende hvordan dette praktiseres fra kommune til kommune. Noen setter i minnelund uten merking og noen bruker plakett eller ordinært gravsted. Antar dette har med kostnader og evnt restverdi i boet som det kan speiles mot i ettertid. Anonym minnelundgrav er teknisk sett ikke anonym for alt av nedsett er registrert, det er bare ikke offentlig tilgjengelig helt uten videre hvem som ligger der. Jeg har et familiemedlem som er lagt på en navnløs minnelund og når jeg tenker på det i ettertid så passer hele settingen svært godt til den han var. Minnestedet ligger i skogkanten markert av en grovere naturstein og med et lite tilrettelagt område for å sette lys eller blomster om dette er ønskelig. Men hele ledetråden i stedet er at det skal være naturlig og et godt snev av vill natur.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Tusen takk for svar. Det er min gamle husvert som er gått bort. Han hadde ingen familie (kone og begge barna døde før han midt på 90 og 2000 tallet engang ) og ingen venner så vidt jeg vet, bortsett fra oss to som leide hyblene, bare en hund. Derfor jeg lurte. Anonymkode: 23abf...eb3
Chiubi Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for svar. Det er min gamle husvert som er gått bort. Han hadde ingen familie (kone og begge barna døde før han midt på 90 og 2000 tallet engang ) og ingen venner så vidt jeg vet, bortsett fra oss to som leide hyblene, bare en hund. Derfor jeg lurte. Anonymkode: 23abf...eb3 Da er det kanskje reservert gravplass for ham sammen med hans avdøde familie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå