AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Vi er et førstegangsfødende par som er 7 og en halv måned på vei. I løpet av alle årene vi har vært sammen har vi aldri kranglet om husarbeid, da vi har funnet en naturlig fordeling på ting som skal gjøres. Nå når jeg er kommet til tredje trimester merker jeg at husarbeidet begynner å bli litt tungt, og selv om jeg heldt skulle klart alt selv har jeg måttet innse at jeg må be samboeren min om å hjelpe til litt ekstra i huset. Dette var han ikke helt enig i... jeg har enda ikke fått noe stor mage og derfor synes han vi kan ha samme fordeling som ellers. «det er for tidlig å spille graviditetskortet» hevder han. Det skal sies at det er først nå når jeg har pushet 7 måneder at jeg har bedt han om en ekstra hjelpende hånd. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt en veldig enkel graviditet til nå, har hverken vært kvalm, hatt ryggsmerter eller noe som helst, men jeg merker jo at pusten blir tung etter en halv etasje med trapper og at det er tungt å rulle magen utav senga. I tillegg til at jeg er ekstra trøtt og sliten og trenger en dupp i løpet av ettermiddagen hvis jeg skal holde ut lenger enn klokken 21.00. Jeg våkner vanligvis et par ganger ila. natta og sover generelt ikke like tungt som før graviditeten, og er jo full av hormoner, så har ikke noe dårlig samvittihet for at jeg trenger ekstra hvile om dagen. Har prøvd å forklare han dette på en ordentlig måte, men han får meg bare til å føle meg som om jeg er lat. Jeg vet at jeg ikke er urimelig, og kjenner på kroppen at den sier ifra og at jeg bør lytte til den. Problemet er bare at han ikke forstår dette, enda jeg sier ifra klar og tydelig, og på en ordentlig måte om at han værsåsnill, ikke kan bidra litt mer? 😟 på jobb sier de at jeg må ta det mer med ro, lar meg ikke engang bære en pakke med ark til printeren og tar så utrolig godt vare på meg. Kjenner det er så godt, med tanke på at holdningen jeg kommer hjem til når jeg kommer hjem fra jobb er at jeg overdriver hvor tungt det er å være gravid. Er redd jeg kommer til å slite meg ut før fødselen og ikke kan gi barnet mitt den energien han fortjener når han blir født. Vet ikke hva annet jeg kan gjøre, for det hjelper jo ikke å snakke han til fornuft? Er det noen andre som har hatt dette problemet, og hvordan utviklet det seg nærmere terminen? Anonymkode: ca6d4...575
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Sett deg ned med ham i sofaen i fredstid og så sier du akkurat det du skriver her. Hvis han fortsatt ikke forstår det så får du be ham google svangerskap og helse, så kan han lese seg opp selv. Anonymkode: cdfcd...f27 15
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Hvis han tror det kun er magen det går på så trenger han rett slett opplysing. Ta han med på samtale med jordmor? Anonymkode: e1cb8...9a1 13
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Men altså, kjære vene. Jeg forstår deg jo tildels, mannen kan fint ta litt ekstra for deg. Han slipper jo billig unna ellers, og hvordan tror du han blir som far? Høres ikke helt lovende ut, når han ikke evner å være raus nå. Men å jobbe på en slik arbeidsplass skjemmer deg jo litt bort også da. Tenk om du vil ha et barn til, med en som allerede krever sitt. Hva skal du gjøre da? Det blir MYE mer slitsomt enn du har det nå! Anonymkode: 853c1...da0 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sett deg ned med ham i sofaen i fredstid og så sier du akkurat det du skriver her. Hvis han fortsatt ikke forstår det så får du be ham google svangerskap og helse, så kan han lese seg opp selv. Anonymkode: cdfcd...f27 Jeg har prøvd å si akkurat dette, og han har jobbet som helsearbeider så han bør ha litt forståelse for temaet. Begge har også preglife-appen, hvor det står mye fra uke til uke om forandringer både hos mor og barn, og hva parneren kan gjøre for å hjelpe til. Disse ler han av litt av og kan for eksempel si at det er tøffel å smøre leggene til dama og at da må jeg smøre ryggen hans etterpå 🙄 teit eksempel da, men veldig typisk holdningen hans Anonymkode: ca6d4...575 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Minner meg om min egen mann. Jeg er i første trimester og er kvalm nesten døgnet rundt. Er også ufattelig sliten. Han skjønner ikke dette, fir jeg ser jo ikke gravid ut enda 🙄 Anonymkode: b9e5a...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men altså, kjære vene. Jeg forstår deg jo tildels, mannen kan fint ta litt ekstra for deg. Han slipper jo billig unna ellers, og hvordan tror du han blir som far? Høres ikke helt lovende ut, når han ikke evner å være raus nå. Men å jobbe på en slik arbeidsplass skjemmer deg jo litt bort også da. Tenk om du vil ha et barn til, med en som allerede krever sitt. Hva skal du gjøre da? Det blir MYE mer slitsomt enn du har det nå! Anonymkode: 853c1...da0 Joda, det med arbeidsplassen er jo bare for å få frem at jeg også er takknemmelig, er absolutt ikke sånn at jeg krever at alle skal jobbe for meg fordi jeg er gravid. Men savner litt sympati fra samboeren min som tross alt er min nærmeste, og ikke at han tvert imot får meg til å føle meg kravstor. Skjønner veldig godt at det kommer til å bli enda vanskeligere når barnet kommer, og jeg er innstillt på å være våken om nettene og ha lange dager. Synes bare det er måten han får meg til å føle meg på som er slitsomt, både fysisk og psykisk TS Anonymkode: ca6d4...575 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Minner meg om min egen mann. Jeg er i første trimester og er kvalm nesten døgnet rundt. Er også ufattelig sliten. Han skjønner ikke dette, fir jeg ser jo ikke gravid ut enda 🙄 Anonymkode: b9e5a...6d9 Føler den! Får håpe mannen din, i motsetning til min, trår til litt etterhvert. Men er i utgangspunktet ikke magen som er problemet her, nei 🥲 TS Anonymkode: ca6d4...575 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Hva i alle dager. Det er klart han skal bidra med ekstra husarbeid når du begynner å bli så sliten. Du baker jo på hans barn i tillegg. Få han med til jordmor! Anonymkode: b72df...e31 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva i alle dager. Det er klart han skal bidra med ekstra husarbeid når du begynner å bli så sliten. Du baker jo på hans barn i tillegg. Få han med til jordmor! Anonymkode: b72df...e31 Mente ruger 😅 Anonymkode: b72df...e31 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mente ruger 😅 Anonymkode: b72df...e31 Haha ruger, baker, samme ulla jordmora ønsker helst at jeg kommer alene på timene, pga covid. Men mulig det åpner for å ta med partner nå når det nærmer seg termin? Skal høre med henne. Han har jo ikke vært med på en eneste time, og fikk heller ikke bli med på UL på sykehuset Anonymkode: ca6d4...575 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Han høres ikke helt ok ut. Om han nevner disse tingene allerede nå, hvordan skal det da bli da dere er på deres 3 år uten en full natts søvn???? Det å være gravid er tungt...men det er etter barnet er kommet ut at alt virkelig blir tøffe og tungt. Dere må snakke sammen og få han til å forstå deg før så snart som mulig..jeg anbefaler å gå til samlivsterapeut. Jeg hadde et lett svangerskap, høres litt ut som ditt...men mitt barn er tre år og det er først den siste uken han ikke har våknet opp 1-3 ganger om natten.... og i full jobb med røde barnehager og 100% alene...ja, da blir man sliten. Mannen din burde vise litt forståelse og skjerpe seg. Anonymkode: 628ca...e4b 4
snehvit88 Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Ta kontakt med familievernkontoret med en gang. Kom igang med parterapi før fødsel. Det kommer til å bli beintøft hvis han ikke vil samarbeide. Han høres ut som å være minstemann i sin søskenflokk😅 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 Sjarmerende mann du har valgt å få barn med 👍 Anonymkode: 0665d...cc9 4
tussi84 Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 Jeg hadde en fin graviditet fram til uke 32/33 ca. Da kom bekkenplager for fullt. Det var vondt å bøye seg, reise seg, å jeg kunne knapt gå i perioder. Enkle ting som folk finner for gitt som det å ta ut/inn av oppvaskmaskin klarte jeg ikke, for det forverret smertene mye. Siden jeg knapt kunne gå til tider ble også oppgaver som støvsuging og vasking vanskelig. Å ta på seg sokker var heller ikke enkelt. Jeg er takknemlig for at mannen min gjorde mesteparten av husarbeid da jeg gikk høygravid. Enn trenger ikke ha bekkenløsning engang. Det kan være nok å føle seg sliten fordi man er i 3 trimister. Din partner får stille opp. Både nå og etter du har født. Du vil trenge det.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 Huff, hvor finner dere disse ubrukelige mennene? Syntes det er mange innlegg ala dette om dagen! Håper han skjerper seg skikkelig, TS! Det er ihvertfall overhodet ikke normalt å ikke ha empati med gravid dame, altså! Anonymkode: b33c1...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Jeg hadde kritiske lave verdier av jern +++ hyperemesis i hele svangerskap hvor jeg ble innlagt. Ryggsmerter fra helvette og bekkenløsning. Halsbrann, leggkramper. Ja alt som er ille i en graviditet, you name it - I had it! Klarer helt fint å ta meg av barnet mitt etter fødsel, og der snakker vi om utslitt til fødsel. Kunne drømt om et svangerskap som ditt! Anonymkode: 0c5e4...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde kritiske lave verdier av jern +++ hyperemesis i hele svangerskap hvor jeg ble innlagt. Ryggsmerter fra helvette og bekkenløsning. Halsbrann, leggkramper. Ja alt som er ille i en graviditet, you name it - I had it! Klarer helt fint å ta meg av barnet mitt etter fødsel, og der snakker vi om utslitt til fødsel. Kunne drømt om et svangerskap som ditt! Anonymkode: 0c5e4...7c8 Dette hjelper jo TS kjempemye... Anonymkode: 1e782...bf2 11
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #19 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette hjelper jo TS kjempemye... Anonymkode: 1e782...bf2 Om jeg klarte å ta vare på baby i etterkant, klarer hun det. Skulle virke positivt for henne! Anonymkode: 0c5e4...7c8
Tulling Skrevet 30. april 2021 #20 Skrevet 30. april 2021 Han sier det er TØFFEL å ta litt ekstra vare på deg ? Får ett sterkt inntrykk at at han må skjerpe seg hvis dere skal klare å komme gjennom denne perioden, og fortsatt like hverandre etterpå. Det er ikke "tøffel" å vise omsorg for andre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå