Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har blitt litt interessert i babypotting, etter jeg hørte en podcast om det på foreldrerådet. Motivasjonen er at babyen min på to mnd blir veldig lett sår. Han gråter også med en gang han har bæsjet stakkars. 

Jeg har meldt meg på noe Facebook grupper for å få litt mer kunnskap. Så leste jeg såvidt om noen i Vietnam som driver med en vislelyd som babyen kan assosiere med det å gå på do. 

Nå tar jeg han kun på do når er uten bleie og våkner, litt etter måltid, bleieskift eller uro som ikke skyldes andre åpenbare ting.. 

Er det noen her som driver med tidlig bleieslutt? Har dere noe erfaringer å dele til nybegynnere?

Jeg er redd for negative konsekvenser som forstoppelse eller at han plutselig ikke forstår at han kan gjøre sitt fornødne i bleien hvis vi kjører bil eller lignende.. 

Blir egentlig bleie når vi skal ut eller sove på natten. 

Anonymkode: 52f68...6bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med tøybleie? Tar du talkum?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd libero touch? Den er eneste som funker for den såre stumpen her i huset! Og ingen våtservietter, kun vann/babyolje.

Anonymkode: 41bcf...02a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd libero touch? Den er eneste som funker for den såre stumpen her i huset! Og ingen våtservietter, kun vann/babyolje.

Anonymkode: 41bcf...02a

Det er den vi bruker. Har fulgt alle råd. Lunka vann, olje om det er bajs, klappe tørt, ikke gni, ingen våtservietter, inotyol, bepanthen, weleda, fettsalve fra dermica, endte med at vi dro til legen og fikk en god salve derifra. Skal innrømme at det ikke ble mye lufttørking i begynnelsen som kanskje lagde den onde sirkelen, men nå er han store deler av dagen uten bleie, men ser likevel at han blir mye fortere sår enn første.. Eneste som hjelper er salven vi fikk fra legen og luft.. Så føler at når vi er hjemme så kan han likegodt være uten bleie.. Og siden jeg allerede vasker så mye, så hadde det vært fint å kunne litt om bleieslutt 😊

Marai skrev (3 minutter siden):

Hva med tøybleie? Tar du talkum?

Jeg vasker meg i hjel allerede. Han gulper mye 🙂 samtidig lever vi storfamilie sammen på én vaskemaskin. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du lest om EC - eller, elemineringsmetoden, eller EC light som vi kjørte?
vi hadde ganske suksess med det, med ganske lite bæsj i bleier i hele bleieperioden, men det går også litt opp og ned. Vi brukte også tøybleier med begge barna. Han første sluttet med bleier da han var 2,5, hun andre akkurat blitt 2. 

hadde ingen problem med forstoppelse.. 

Anonymkode: 1ac13...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du lest om EC - eller, elemineringsmetoden, eller EC light som vi kjørte?
vi hadde ganske suksess med det, med ganske lite bæsj i bleier i hele bleieperioden, men det går også litt opp og ned. Vi brukte også tøybleier med begge barna. Han første sluttet med bleier da han var 2,5, hun andre akkurat blitt 2. 

hadde ingen problem med forstoppelse.. 

Anonymkode: 1ac13...5ef

Har nettop hørt om EC. Hvor kan jeg finne informasjon eller innføring i det? Gjerne begge 😅 kanskje light, siden jeg ikke er så målbevisst.. 

Skrevet

Gjorde EC med sønnen min helt siden han ble født. Begynte å si fra om bæsj ved 1.5 års alderen. Ble bleiefri ved 2 års alderen 😊 har tenkt å gjøre det samme med nestemann

AnonymBruker
Skrevet
Ayesh skrev (11 timer siden):

Gjorde EC med sønnen min helt siden han ble født. Begynte å si fra om bæsj ved 1.5 års alderen. Ble bleiefri ved 2 års alderen 😊 har tenkt å gjøre det samme med nestemann

Hadde du bleiefrie perioder om dagen da de var så små som noen mnd gamle? Brukte du håndklær eller bare tok du på bukser? 

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at barnet er helt avvent før barnehagestart, dersom du velger å investere masse, masse tid på dette nå. Datteren til en venninne var avvent ved bhg-start, men da de ikke får fulgt opp ekstremt tett i bhg så måtte hun begynne med bleie igjen pga masse uhell der.

Anonymkode: 19961...f38

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde du bleiefrie perioder om dagen da de var så små som noen mnd gamle? Brukte du håndklær eller bare tok du på bukser? 

Hadde på bleie hele tiden. Brukte libero touch bleier for å følge med om han har tisset eller ikke. Tok med på do før og etter søvn. Etter amming. Etter måltid

AnonymBruker
Skrevet
Ayesh skrev (16 timer siden):

Har gjort det samme med begge mine fra ca 5 mnd. Nesten bæsjebleier etter ett år for begge. Barnehagen fulgte fint opp, uten bleie hjemme fra ca 18 mnd og helt bleiefri 22 mnd (sommerferie). Nr 2 er på samme sporet, snart 18 mnd og går mye uten bleie hjemme og våde bæsjer/tisser på potte.

TS: jeg kjenner ingen som har vært tørre så tidlig som du etterspør, men kjenner mange som har brukt EC light sammen med tøybleier fra rundt 6 mnd. 

Anonymkode: bfc10...bda

AnonymBruker
Skrevet

Publiserte litt for tidlig. Det er en Facebook gruppe for EC som heter Babypotting

Anonymkode: bfc10...bda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...