AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Del Skrevet 30. april 2021 Skal pusse opp kjøkkenet og vurderer litt ulike planløsninger. Akkurat nå vurderer jeg en planløsning der platetoppen står inntil/under et stort vindu. Er litt engstelig for at vinduet vil bli fullt av stekeos på kort tid sånn at det må vaskes flere ganger i uken. Er det noen som har erfaring med å ha platetopp rett ved vindu? Blir vinduet veldig raskt skittent, eller er det en OK løsning å ha platetopp under vindu? Anonymkode: 36cfd...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Del Skrevet 30. april 2021 Med platetopp mener du komfyrplater til å koke mat på? For meg høres dette ut som en brannfelle. Om noen åpner vinduet mens komfyrplatene er varme, kan vinduslistene begynne å brenne hvis vinduet blir stående over komfyplatene. Og Gardiner kan begynne å brenne. Anonymkode: a138b...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khalisi Skrevet 30. april 2021 #3 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med platetopp mener du komfyrplater til å koke mat på? For meg høres dette ut som en brannfelle. Om noen åpner vinduet mens komfyrplatene er varme, kan vinduslistene begynne å brenne hvis vinduet blir stående over komfyplatene. Og Gardiner kan begynne å brenne. Anonymkode: a138b...bd5 Platetopp er det samme som komfyrplater. Regner med at TS kommer til å gå for en moderne induksjonstopp og her er det lite varme å være redd for. Gardiner har man da heller ikke på et vindu over en benkeplate. Mange bedre løsninger som feks plissegardin man kan regulere både oppe og nede. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Del Skrevet 30. april 2021 Takk for svar! Er komfyr-stekeplater jeg mener, ja. Skal ha induksjon. Har uansett ikke gardiner på kjøkkenvinduet, og vinduet åpnes utover. Så tror det skal gå bra, så lenge det går an å ha platetoppen inntil vegg burde det gå an å ha det inntil vindu? Anonymkode: 36cfd...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Del Skrevet 30. april 2021 Skal du har ventilator, eller ser du for deg at matosen luftes ut mens man lager mat? Hvis du ikke skal ha ventilator blir det mye stekefett i tak og på vegger. Anonymkode: d38c5...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal du har ventilator, eller ser du for deg at matosen luftes ut mens man lager mat? Hvis du ikke skal ha ventilator blir det mye stekefett i tak og på vegger. Anonymkode: d38c5...030 Ja, det glemte jeg å skrive. Skal ha ventilator over platetoppen men ved siden av vinduet. Dette ble en veldig dårlig forklaring. Men altså vinduet går nesten helt bort i et hjørne, og jeg tenker å ha platetoppen i hjørnet, men ventilatoren skal da henge på veggen som ikke har vindu. Ble det forståelig? Anonymkode: 36cfd...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Del Skrevet 30. april 2021 Hva er bredden på dette hjørnet da? Eller blir ventilasjonen halvveis over komfyrtoppen? Anonymkode: 73a46...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Del Skrevet 30. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det glemte jeg å skrive. Skal ha ventilator over platetoppen men ved siden av vinduet. Dette ble en veldig dårlig forklaring. Men altså vinduet går nesten helt bort i et hjørne, og jeg tenker å ha platetoppen i hjørnet, men ventilatoren skal da henge på veggen som ikke har vindu. Ble det forståelig? Anonymkode: 36cfd...44d Ja, tror jeg skjønte det. Det vil nok bli noe fettsprut på vinduet, men du kan jo bare vaske over vinduet etter at du har laget mat. Vask med vindusspray så blir det fint. Jeg er litt usikker på om det er lov å sette platetopp i et hjørne. Undersøk hvor mange cm det må være fra vegg. Anonymkode: d38c5...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, tror jeg skjønte det. Det vil nok bli noe fettsprut på vinduet, men du kan jo bare vaske over vinduet etter at du har laget mat. Vask med vindusspray så blir det fint. Jeg er litt usikker på om det er lov å sette platetopp i et hjørne. Undersøk hvor mange cm det må være fra vegg. Anonymkode: d38c5...030 Det med avstanden skal jeg absolutt undersøke. Har jeg faktisk ikke tenkt på. Men hvis jeg må vaske vinduet etter middag hver eneste dag tror jeg at jeg blir sprø. Det gidder jeg bare ikke. Så å ha den ved vinduet er nok en dårlig idé, men hvis jeg har platetoppen i det hjørnet får jeg alt annet på kjøkkenet til å passe. Er et ganske lite kjøkken, så det er litt av et puslespill. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er bredden på dette hjørnet da? Eller blir ventilasjonen halvveis over komfyrtoppen? Anonymkode: 73a46...497 Den veggen uten vindu er lang, så jeg kan eventuelt trekke platetoppen noe lenger vekk fra vinduet, men da kommer ikke platetoppen i hjørnet. Skjønner at jeg må måle opp litt nøye og se på det med ventilatoren. Foreløpig er dette litt løse idéer i hodet mitt, så jeg bør nok gjøre dette litt mer nøyaktig og ordentlig. Takk for gode innspill, dere! 🌸 Anonymkode: 36cfd...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Del Skrevet 1. mai 2021 Vi har platetopp under vinduet, men har da gått for en bora med downdraft hvor osen og dampen trekkes ned i ventilatoren i platetoppem. Vill ikke hatt platetoppem under vinduet uten integrert ventilator. Anonymkode: aab3a...86d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 1. mai 2021 #11 Del Skrevet 1. mai 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har platetopp under vinduet, men har da gått for en bora med downdraft hvor osen og dampen trekkes ned i ventilatoren i platetoppem. Vill ikke hatt platetoppem under vinduet uten integrert ventilator. Anonymkode: aab3a...86d Skulle til å foreslå platetopp med integrert ventilator. Det er visst mer effektivt at osen trekkes nedover enn oppover. Noe stekesprut må man jo uansett regne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har platetopp under vinduet, men har da gått for en bora med downdraft hvor osen og dampen trekkes ned i ventilatoren i platetoppem. Vill ikke hatt platetoppem under vinduet uten integrert ventilator. Anonymkode: aab3a...86d Det er vel egentlig det jeghar sett for meg, men da blir vel platetoppen noe dypere (altså krever mer benkeplass)? Ble plutselig så usikker på alt jeg har gått og tenkt på. Jeg må undersøke dette, og måle opp og se hva som er mulig å få til her. Men hvor godt fungerer ventilatorer som trekker dampen ned? Er du fornøyd? Regner med at de er en del kraftigere enn de gamle som trekker dampen opp, betyr det da at de integrerte bråker litt mer eller er de ganske stillegående? Albbas skrev (6 timer siden): Skulle til å foreslå platetopp med integrert ventilator. Det er visst mer effektivt at osen trekkes nedover enn oppover. Noe stekesprut må man jo uansett regne med. Ja, litt stekesprut skjønner jeg jo at det vil bli på vinduet, men for meg er det stor forskjell på om jeg må vaske vinduet hver dag kontra en gang i uken. Eller kanskje til og med litt sjeldnere, for jeg steker ikke hver dag. Og når jeg steker kan jeg kanskje bruke et sånt nettinglokk som liksom skal fange opp stekesprut. Noen som har erfaring med sånne nettinglokk, virker de i det hele tatt eller er det bare skapfyll? Anonymkode: 36cfd...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel egentlig det jeghar sett for meg, men da blir vel platetoppen noe dypere (altså krever mer benkeplass)? Ble plutselig så usikker på alt jeg har gått og tenkt på. Jeg må undersøke dette, og måle opp og se hva som er mulig å få til her. Om du tenker på en downdraft ventilator som monteres i bakkant av platetoppen kreves det ekstra dybde på benkeplata, det er en løsning som er er mest vanlig på kjøkkenøyer, siden de vanligvis er 90 eller 120 cm dype. Platetopper med integrert ventilator går fint i standard dyp benkeplate. De bygger en del under (ventilasjonenheten), samt at luften må ut et sted, så du må ha plass til rør etc. Om du er usikker bør du ta mål og bilder og gå til en forhandler for å få veiledning. Kan en takventilator være en mulighet? Noe a la dette: Anonymkode: f5e63...841 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Del Skrevet 1. mai 2021 Moderne avtrekksvifter, uansett om du velger takintegrert eller benkintegrert, er supereffektive. Pusset opp kjøkkenet for fem år siden, og fikk installert en takintegrert vifte. Har aldri hatt en fettete overflate eller gjenstand på kjøkkenet etter at denne ble installert. Og ryktet sier at benkintegrert er enda bedre. Kommentaren om gamle platetopper, og gardiner, ga meg flashback til bestemors kjøkken. Ikke så veldig relevante problemstillinger i disse dager, noen av delene Anonymkode: c0103...51d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Del Skrevet 1. mai 2021 Synes du det blir mye flekker på veggen din der du har platetoppen nå da? Kan ikke huske jeg har hatt noe stort behov for å vaske den veggen hver dag. Anonymkode: d95a7...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vel egentlig det jeghar sett for meg, men da blir vel platetoppen noe dypere (altså krever mer benkeplass)? Ble plutselig så usikker på alt jeg har gått og tenkt på. Jeg må undersøke dette, og måle opp og se hva som er mulig å få til her. Men hvor godt fungerer ventilatorer som trekker dampen ned? Er du fornøyd? Regner med at de er en del kraftigere enn de gamle som trekker dampen opp, betyr det da at de integrerte bråker litt mer eller er de ganske stillegående? Ja, litt stekesprut skjønner jeg jo at det vil bli på vinduet, men for meg er det stor forskjell på om jeg må vaske vinduet hver dag kontra en gang i uken. Eller kanskje til og med litt sjeldnere, for jeg steker ikke hver dag. Og når jeg steker kan jeg kanskje bruke et sånt nettinglokk som liksom skal fange opp stekesprut. Noen som har erfaring med sånne nettinglokk, virker de i det hele tatt eller er det bare skapfyll? Anonymkode: 36cfd...44d Krever ikke mer enn vanlig benkedybde. Vi har helt standard størrelse på vår benk. Men det tar litt av skuffen under, så øverste skuff på kjøkkenet vårt er blendet under platetoppen. Bråker mye mindre enn vanlig vifte! Mye lettere å dra damp og fett ned enn langt opp i tillegg til at lyden ikke er rett ved øret, men langt under en. Er veldig fornøyd med min Bora. En kompis har Siemens og er fornøyd med den, tror han bare trengte å forkorte øverste skuff. Alle kjøkkenfirmaer har gode løsninger for dette nå. Anonymkode: aab3a...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 21.02): Med platetopp mener du komfyrplater til å koke mat på? For meg høres dette ut som en brannfelle. Om noen åpner vinduet mens komfyrplatene er varme, kan vinduslistene begynne å brenne hvis vinduet blir stående over komfyplatene. Og Gardiner kan begynne å brenne. Anonymkode: a138b...bd5 Regner med TS ikke skal ha slike dinosaur-løsninger. Vindu som går innover? Gardiner? Varmeutvikling? Vinduer går oftest utover. Man har ikke gardiner på kjøkkenet. Induksjon utvikler ikke varme. Anonymkode: 83cdf...842 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Del Skrevet 1. mai 2021 Jeg har det! Jeg tror ikke det er så mange som har, skjønner du. Men det er helt genialt. 😅 Vi valgte det fordi var egentlig ikke mye valg, i vårt lille kjøkken, men det er veldig hyggelig å stå vendt mot vindu og kunne se ut. Det er nå snart 2 år siden og jeg er fortsatt fornøyd med den løsningen. Vi har platetopp med integrert ventilator, og ja, det hender jo at jeg må vaske vindu. Men det er jo enklere å vaske vinduet, som er glass, enn å vaske hvilken som helst annen veg, til og meg fliser. Og nei, det blir ikke mye fett og os. Har persienner på det vinduet, drar de opp når jeg skal steke noe. Anonymkode: 13dd6...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Del Skrevet 1. mai 2021 ☝️Bilde er ikke mitt, fra nettet, jeg skulle bare vise hvilken platetopp vi har Anonymkode: 13dd6...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #20 Del Skrevet 2. mai 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Regner med TS ikke skal ha slike dinosaur-løsninger. Vindu som går innover? Gardiner? Varmeutvikling? Vinduer går oftest utover. Man har ikke gardiner på kjøkkenet. Induksjon utvikler ikke varme. Anonymkode: 83cdf...842 😂 Anonymkode: d38c5...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå