AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hei ny her å har allerede et spørsmål. Min eks har søkt om at NAV skal fastsette barnebidraget jeg skal betale. Dette er helt i orden og jeg skal selvfølgelig betale for meg. Men stusser lit på måten dette blir gjort på. Etter søknad så sender NAV inntekts og kapitalopplysninger for begge parter, til oss. Jeg får full oversikt over inntekt og kapitalen hennes, og hun mitt. Er ikke dette merkelig i disse gdpr tider? Hvorfor skal jeg kunne se hennes inntekt og kapital, og hun min? Det er altså personvernet jeg stusser på her. Ikke noe annet... Anonymkode: 664ed...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei ny her å har allerede et spørsmål. Min eks har søkt om at NAV skal fastsette barnebidraget jeg skal betale. Dette er helt i orden og jeg skal selvfølgelig betale for meg. Men stusser lit på måten dette blir gjort på. Etter søknad så sender NAV inntekts og kapitalopplysninger for begge parter, til oss. Jeg får full oversikt over inntekt og kapitalen hennes, og hun mitt. Er ikke dette merkelig i disse gdpr tider? Hvorfor skal jeg kunne se hennes inntekt og kapital, og hun min? Det er altså personvernet jeg stusser på her. Ikke noe annet... Anonymkode: 664ed...8b3 Er det virkelig de mest intime opplysningene dere har om hverandre? Dere har levd sammen i mange år, og hun har født dine barn. Vedder på at dere har delt langt mer intime ting enn selvangivelsen. Anonymkode: 30c72...dee 7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det virkelig de mest intime opplysningene dere har om hverandre? Dere har levd sammen i mange år, og hun har født dine barn. Vedder på at dere har delt langt mer intime ting enn selvangivelsen. Anonymkode: 30c72...dee Helt klart delt en god del. men jeg legger vekten på «delt»... Ikke nå lenger.. Her er det mer et spørsmål om det er lovlig fra NAV sin side. hvis min eks spør meg så svarer jeg ærlig. Det kan jo være omstendigheter som gjør at eks ikke burde vite.. Det gjelder begge parter.. Anonymkode: 664ed...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt klart delt en god del. men jeg legger vekten på «delt»... Ikke nå lenger.. Her er det mer et spørsmål om det er lovlig fra NAV sin side. hvis min eks spør meg så svarer jeg ærlig. Det kan jo være omstendigheter som gjør at eks ikke burde vite.. Det gjelder begge parter.. Anonymkode: 664ed...8b3 Selvom dere ikke bor sammen, har dere felles barn så dere er jo fremdeles en familie. Er det da så farlig at dere vet hvor mye penger dere tilsammen har å bruke på barna? Anonymkode: 30c72...dee 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Dette har jeg reagert på også. Jeg har min manns eksdames opplysninger. Jeg og han er gift, så disse leste jeg. Det er noe å tenke på. Anonymkode: 74539...269 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Det gjøres fordi begge er parter i saken og har rett til fullt innsyn i saken. Inntekt er vesentlig for beregning av bidrag og det kan jo være at den ene vet noe om den andres inntekt som kan ha betydning for saken. Merk at begge parter også har taushetsplikt om informasjon de får i en bidragssak. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/barnebidrag/barnebidrag/hvordan-soker-du-om-barnebidrag "Vi gjør oppmerksom på at den andre parten som utgangspunkt vil ha rett til innsyn i alle opplysninger du gir i forbindelse med en sak om barnebidrag." Anonymkode: 73a24...ede 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvom dere ikke bor sammen, har dere felles barn så dere er jo fremdeles en familie. Er det da så farlig at dere vet hvor mye penger dere tilsammen har å bruke på barna? Anonymkode: 30c72...dee Igjen, spørsmålet er om det er riktig og lovlig. Ikke om det er så farlig eller ikke. så er det jo ikke sånn at forholdet mellom separerte er så bra alltid.. Der kan være spekulasjoner, konflikter, vold, frykt osv.. Tenkt noe så enkelt som at eks mann/dama har fått inn lit ekstra fra feks arv, jobb, bonus, gevinst osv... Dette må jo være en privatsak. Penger er også årsaken til samlivsbrudd, og ofte et hett tema etter brudd. At da NAV skal ha lov å sende kopi av økonomien til eksen synes jeg høres feil ut. Og ulovlig??? Du ser lit for svart/ hvitt på saken. Konsekvensene av samlivsbrudd kan være svært konfliktfylt. NAV sender kun inntekt og kapitalopplysninger. Det kan føre til konflikt og i verste fall.... Anonymkode: 664ed...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Syns det høres veldig rart ut at de legger detaljerte opplysninger om din økonomi frem for henne. Ville ringt Nav og spurt dem om det er standard prosedyre eller om det har skjedd en saksbehandlingsfeil. Anonymkode: d92b7...7eb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Syns det høres veldig rart ut at de legger detaljerte opplysninger om din økonomi frem for henne. Ville ringt Nav og spurt dem om det er standard prosedyre eller om det har skjedd en saksbehandlingsfeil. Anonymkode: d92b7...7eb Ja meget merkelig. Å selvfølgelig gjelder det begge veier. Jeg burde ikke se hennes, og ikke hun mitt. Det er VIKTIG bidraget blir riktig. Og jeg er for å gi lit ekstra til hun som har barna mest. Men at private deler av økonomien spres til en annen privatperson er... Anonymkode: 664ed...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Det er lovlig. GDPR har flere unntak. Anonymkode: b3d7f...a7d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det høres veldig rart ut at de legger detaljerte opplysninger om din økonomi frem for henne. Ville ringt Nav og spurt dem om det er standard prosedyre eller om det har skjedd en saksbehandlingsfeil. Anonymkode: d92b7...7eb Det er standard prosedyre. Har en barn med en mann som har barn med flere kvinner, får man full innsikt i deres inntekt også. Helt sprøtt! Barnefar her har fått barn med to andre etter meg, føler meg ikke komfortabel med at de får innsyn i hva jeg har i inntekt hver eneste måned. Anonymkode: c3085...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er standard prosedyre. Har en barn med en mann som har barn med flere kvinner, får man full innsikt i deres inntekt også. Helt sprøtt! Barnefar her har fått barn med to andre etter meg, føler meg ikke komfortabel med at de får innsyn i hva jeg har i inntekt hver eneste måned. Anonymkode: c3085...6b1 Uansett hvor høy/lav inntekten er, så vil det veldig ofte generere spekulasjoner som igjen fører til konflikt. Dokumentene viser bare brutto inntekt. Ikke hva man faktisk får utbetalt. Det kan jo se ut som man har mye penger, men hva msn sitter igjen med etter at alt er betalt er noe helt annet.., Som å si at di med stort hus, fin bil, nyeste mobilen og merkeklær har masse penger. Anonymkode: 664ed...8b3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Jeg har også tenkt litt på dette, og jeg ba om at visse opplysninger vedr. min side av saken ble holdt tilbake, noe NAV gikk med på. Partene har for øvrig taushetsplikt, og i utgangspunktet er deler av det offentlig informasjon, men jeg stusset litt da jeg fikk papirene fra eksen som viste at hun har klart å få seg AAP - slik at hun kan leve på NAV enda noen år. Dama har ikke jobbet en dag i sitt snart 40 år lange liv, men nå har hun tydeligvis blitt syk også. Anonymkode: 4c8fc...875
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uansett hvor høy/lav inntekten er, så vil det veldig ofte generere spekulasjoner som igjen fører til konflikt. Dokumentene viser bare brutto inntekt. Ikke hva man faktisk får utbetalt. Det kan jo se ut som man har mye penger, men hva msn sitter igjen med etter at alt er betalt er noe helt annet.., Som å si at di med stort hus, fin bil, nyeste mobilen og merkeklær har masse penger. Anonymkode: 664ed...8b3 Et fett om man har lite penger eller ikke. Økonomi er en privat sak. NAV har alt de trenger av inntektsopplysninger for å beregne bidrag. Hvis eks partner vet om mer av verdi, kan hun/han oppgi dette i søknaden. Det er absolutt ingen grunn til å levere ut dette. Anonymkode: 664ed...8b3
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Selvom dere ikke bor sammen, har dere felles barn så dere er jo fremdeles en familie. Er det da så farlig at dere vet hvor mye penger dere tilsammen har å bruke på barna? Anonymkode: 30c72...dee De er ikke familie nei. Barnet dems er familie av ts og moren med moren til barnet og ts er ikke I familie når de ikke er sammen lenger. 1
Diamantdryss Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Hei ny her å har allerede et spørsmål. Min eks har søkt om at NAV skal fastsette barnebidraget jeg skal betale. Dette er helt i orden og jeg skal selvfølgelig betale for meg. Men stusser lit på måten dette blir gjort på. Etter søknad så sender NAV inntekts og kapitalopplysninger for begge parter, til oss. Jeg får full oversikt over inntekt og kapitalen hennes, og hun mitt. Er ikke dette merkelig i disse gdpr tider? Hvorfor skal jeg kunne se hennes inntekt og kapital, og hun min? Det er altså personvernet jeg stusser på her. Ikke noe annet... Anonymkode: 664ed...8b3 Du har rett til og klage. Gå inn på nav.no der kan du sende klage ellerså kan du ringe de og spørre om dette er noe de har rett til. De har jo taushetsplikt så det er litt rart at de gir deg opplysninger om exen og exen din opplysninger om deg uten samtykke..
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Lurer på om det er vanlig praksis, for mange år siden var min eks bitter fordi jeg forlot han. Han fikk seg ny dame og de prøvde å få mest mulig bidrag av meg, de sendte derfor inn papirer på hvor forferdelig ustabil løgner jeg var ( de ville ha mer bidrag.) Fikk tilsendt de papirene og lest usannheter om meg selv. Jeg har forøvrig alltid betalt bidrag, det som var riktig og har ellers dekket sportsutstyr, feriereiser og ekstra utstyr. Anonymkode: 4d7d9...25c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Diamantdryss skrev (13 timer siden): Du har rett til og klage. Gå inn på nav.no der kan du sende klage ellerså kan du ringe de og spørre om dette er noe de har rett til. De har jo taushetsplikt så det er litt rart at de gir deg opplysninger om exen og exen din opplysninger om deg uten samtykke.. Ja jeg har veldig lyst å klage. Men da sender de vel en kopi av klagen til eksen. Så starter vel spekulasjonene om at jeg prøver å skjule noe... Anonymkode: 664ed...8b3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har også tenkt litt på dette, og jeg ba om at visse opplysninger vedr. min side av saken ble holdt tilbake, noe NAV gikk med på. Partene har for øvrig taushetsplikt, og i utgangspunktet er deler av det offentlig informasjon, men jeg stusset litt da jeg fikk papirene fra eksen som viste at hun har klart å få seg AAP - slik at hun kan leve på NAV enda noen år. Dama har ikke jobbet en dag i sitt snart 40 år lange liv, men nå har hun tydeligvis blitt syk også. Anonymkode: 4c8fc...875 Det var godt å høre at de hørte på deg å holdt tilbake opplysninger. Samtidig viser jo dette at det ikke er nødvendig å gi ut opplysninger til eks, siden de klarer å håndtere saken allikevel.. Anonymkode: 664ed...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå