Gå til innhold

Hva feiler monsteraen min? Bilde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte denne planten for snart 7 år siden. 20 kr på prix. Den har sakte, men sikkert vokst, og har nå over 30 blader. 

Det gjelder kun de to bladene på bildet, alle de andre ser friske og fine ut.

Skjedde kort tid etter vanning, og ble bare verre og verre. Har jeg overvannet den? Hva kan jeg gjøre for å fikse den? 

90255A93-C0D4-4363-ADAF-F2E2F0FF2000.jpeg

Anonymkode: d670b...abc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke en Monstera kjent for å kunne mutere da? Er jo mange som betaler tusenvis for varianter med mutasjoner. 

Anonymkode: 6534f...43d

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som overvanning, ja. Det kan hjelpe å la den tørke helt ut, evt potte om. Det er fin årstid for å gi den ny potte!

Anonymkode: 59709...0af

• Liker 1
Skrevet

Overvanning. 

Ta planten ut av potten, fjern våt jord og brune røtter og se om du kan plante den på nytt i et godt drenert vekstmedium. Ser det ille ut, kan du ta en stikling og sette den i vann til den får røtter. 

• Liker 1
Skrevet

Den liker å dusje, ikke la den stå med vann i potta, og den liker ikke for mye sol.

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøpte denne planten for snart 7 år siden. 20 kr på prix. Den har sakte, men sikkert vokst, og har nå over 30 blader. 

Det gjelder kun de to bladene på bildet, alle de andre ser friske og fine ut.

Skjedde kort tid etter vanning, og ble bare verre og verre. Har jeg overvannet den? Hva kan jeg gjøre for å fikse den? 

90255A93-C0D4-4363-ADAF-F2E2F0FF2000.jpeg

Anonymkode: d670b...abc

Den er overvannet ! Du klipper av bladene helt ned ved stilken. Se etter "knotter". Ser du knotter så klipper  du av rett over "knotten" - Da vokser det nye blad ut derfra. Monstera skal ikke ha så mye vann. Bli vant med å la den lett tørke ut mellom hver vanning. Ca 2 cm tør jord på toppen og da vanner du. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...