Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring? 

Anonymkode: b13ab...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aml 14-9 første, andre og syvende ledd. 

google it

hovedregel er fast ansettelse, med noen unntak. Ansatte som har vært i midlertidige stillinger sammenhengende i enten fire, eller tre år kan kreve/har rett på fast ansettelse. Her gjelder visse unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (3 minutter siden):

Aml 14-9 første, andre og syvende ledd. 

google it

hovedregel er fast ansettelse, med noen unntak. Ansatte som har vært i midlertidige stillinger sammenhengende i enten fire, eller tre år kan kreve/har rett på fast ansettelse. Her gjelder visse unntak. 

Takk :) Hos oss har vi korte kontrakter som blir forlenget og forlenget....Men man får ikke fast jobb :( 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk :) Hos oss har vi korte kontrakter som blir forlenget og forlenget....Men man får ikke fast jobb :( 

Dette høres ikke lovlig ut.

Er det i privat firma eller offentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
Sandie skrev (Akkurat nå):

Dette høres ikke lovlig ut.

Er det i privat firma eller offentlig? 

Privat.
Hvorfor er det ikke lovlig? Altså, jeg er enig med deg, men sjefen kan jo bare si at det «ikke er mer jobb til deg» og finne en annen i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min svigerinne opplevde det i det offentlige, da hun gikk på kontrakter, hun gikk til slutt til tillitsvalgt og fikk forhandlet frem 50% fast stilling.

Anonymkode: 0134b...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Privat.
Hvorfor er det ikke lovlig? Altså, jeg er enig med deg, men sjefen kan jo bare si at det «ikke er mer jobb til deg» og finne en annen i stedet. 

Når du er på kontrakter i åresvis viser at de har ett behov utover det å ha noen på korttidsoopdrag og du har visse rettigheter som ansatt, så du ikke skal bli utnyttet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min svigerinne opplevde det i det offentlige, da hun gikk på kontrakter, hun gikk til slutt til tillitsvalgt og fikk forhandlet frem 50% fast stilling.

Vi har ikke tillitsvalgt. Sjefen er den eneste overordnede vi har. 

Skrevet

Arbeidsmiljøloven er en vernelov, som ikke kan fravikes til ugunst for arbeidstakere. Hensynet er å sikre arbeidere visse rettigheter, og skal verne de mot misbruk, og andre uheldige følger pga de selger sin arbeidskraft. Det er flere rettsavgjørelser hvor misbruk av muligheten til midlertidig ansettelse blir gjennomskuet.

Er du organisert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kala skrev (7 timer siden):

Arbeidsmiljøloven er en vernelov, som ikke kan fravikes til ugunst for arbeidstakere. Hensynet er å sikre arbeidere visse rettigheter, og skal verne de mot misbruk, og andre uheldige følger pga de selger sin arbeidskraft. Det er flere rettsavgjørelser hvor misbruk av muligheten til midlertidig ansettelse blir gjennomskuet.

Er du organisert?

Nei, dessverre 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, dessverre 😕 

På tide å organisere seg?

Hvis det har vært sånn i årevis så kan du ta det opp med fagforeningen etter hvert.

Du trenger ikke opplyse til arbeidsgiver at du er organisert, i første omgang, hvis du er redd for ubehageligheter. Du kan etter hvert få hjelp til å lage en formell henvendelse til arbeidsgiver der du ber om fast ansettelse. Arbeidsgiver trenger ikke vite at du har fått hjelp av fagforening til å lage brevet/eposten. Hvis det skjærer seg har du fagforeningen "i ryggen ".

Du skriver:

"sjefen kan jo bare si at det «ikke er mer jobb til deg» og finne en annen i stedet."

Jeg tror ikke det er så enkelt. Fagforeningen kan hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (4 minutter siden):

På tide å organisere seg?

Hvis det har vært sånn i årevis så kan du ta det opp med fagforeningen etter hvert.

Du trenger ikke opplyse til arbeidsgiver at du er organisert, i første omgang, hvis du er redd for ubehageligheter. Du kan etter hvert få hjelp til å lage en formell henvendelse til arbeidsgiver der du ber om fast ansettelse. Arbeidsgiver trenger ikke vite at du har fått hjelp av fagforening til å lage brevet/eposten. Hvis det skjærer seg har du fagforeningen "i ryggen ".

Du skriver:

"sjefen kan jo bare si at det «ikke er mer jobb til deg» og finne en annen i stedet."

Jeg tror ikke det er så enkelt. Fagforeningen kan hjelpe deg.

Flotte greier! Tusen takk ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, var det lenge før jeg fikk fast jobb. Som noen sier kan det være lurt å "alliere" seg med noen, enten fagforening eller annen ressursperson på jobb. For min del ordnet det seg vha. en tidligere leder jeg hadde som innså verdien i at man har fast ansatte. Dette begynner å bli noen år siden og h*n er dessverre ikke min leder lenger. Men det er mange ledere som ikke tenker sånn, og da kan fagforeningen være et sted å starte, så hvis du ikke har meldt deg inn nå, så ville jeg gjort det så fort som mulig, siden de fleste fagforeninger har "karantenetid" der man ikke får konkret hjelp før etter en viss tid (typisk 3 eller 6 måneder). 

Anonymkode: 262ac...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...