Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg mistenker at babyen min på 6 uker har litt problemer med gulp... Han gulper vanlig innimellom der det bare kommer sammen med en rap, men noen ganger mens han sover eller ligger i fanget, kan han plutselig sperre opp med øynene, fekte med armene og slutte å puste 🥺 det er som om at gulp kommer veldig plutselig opp i både nese og i munnen, og det blokkerer luftveiene. Av og til renner det LITT ut av nesa, men det virker som det hovedsaklig bare stopper i nese og munn uten å komme ut - og dermed blir det helt tett mens han febrilsk prøver å svelge unna.

I tillegg hører jeg at han av og til plutselig svelger unna, men det er uten den der pustestoppen. Er det tegn på stille refluks?

Har noen erfaring med dette, og hva har dere gjort for å løse det? Jeg tør jo nesten ikke å forlate han uten tilsyn mens han sover på dagtid, og begynner å bli redd for å kjøre med han i bilstol i tilfelle han plutselig får en sånn hendelse uten at jeg merker det. Det skjer jo så stille! 😕 

Vi skal på 6-ukerskontroll i neste uke, og skal ta det opp med lege og helsesykepleier da. 

Han blir forresten kun matet med erstatning, kan bytte av erstatning hjelpe?

Anonymkode: b3cc6...7a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må vente 30 min før du legger barnet flatt

Anonymkode: 93989...b0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må vente 30 min før du legger barnet flatt

Anonymkode: 93989...b0f

Jo takk for tips, men dette skjer av og til i oppreist stilling også, eller en god time etter mat 🥴

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg låg på barsel skjedde det samme med min, bare med fostervann.

De som jobbet der sa at den "flappen" som ligger over spiserør/luftveier legger seg konstant over luftveier om kroppen til babyen er "redd" for drukning, og at de kan stoppe å puste i 20-30 sek, helt ufarlig, ikke ekkelt for baby, men ekkelt for mamma og pappa 🙈

Anonymkode: d1e7f...834

Skrevet (endret)

Kontakt helsestasjonen/lege om det er alvorlig vil de henvise til sykehus.

Endret av Diamantdryss
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i gruppa «foreldre til barn med reflux» og spør der :) Etter hva jeg forstår av den gruppa så er pustestans relativt vanlig ved alvorlig reflux. Ta dette opp med legen på kontrollen.

Anonymkode: 22380...3ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når jeg låg på barsel skjedde det samme med min, bare med fostervann.

De som jobbet der sa at den "flappen" som ligger over spiserør/luftveier legger seg konstant over luftveier om kroppen til babyen er "redd" for drukning, og at de kan stoppe å puste i 20-30 sek, helt ufarlig, ikke ekkelt for baby, men ekkelt for mamma og pappa 🙈

Anonymkode: d1e7f...834

Ja, dette kalles for dykkerefleksen 🙂 Ikke farlig i seg selv, men hvis det er gulp som kommer opp og irriterer, så blir det jo veldig vondt for baby.. Også blir jeg jo enda mer usikker når barnet ligger for seg selv (som han ikke har fått gjort de siste dagene, hehe...) og kanskje ikke får til å vri seg/svelge unna..

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meld deg inn i gruppa «foreldre til barn med reflux» og spør der :) Etter hva jeg forstår av den gruppa så er pustestans relativt vanlig ved alvorlig reflux. Ta dette opp med legen på kontrollen.

Takk for tips, har lest meg gjennom filene nå! Kan ikke forstå annet enn at vi har en reell sak her, og jeg kommer til å bli utrolig irritert hvis vi blir avfeid med at dette er normalt. Nå fikk han nettopp en sånn gulp med pustestopp, der det begynte med å renne ut av ene neseboret før han ble panisk og fektet med armer og bein. Og dette skjedde TO timer etter siste måltid 🤯 Det er jo ikke greit, og jeg ser jo på hele ungen at han ikke har det bra. :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, dette kalles for dykkerefleksen 🙂 Ikke farlig i seg selv, men hvis det er gulp som kommer opp og irriterer, så blir det jo veldig vondt for baby.. Også blir jeg jo enda mer usikker når barnet ligger for seg selv (som han ikke har fått gjort de siste dagene, hehe...) og kanskje ikke får til å vri seg/svelge unna..

Takk for tips, har lest meg gjennom filene nå! Kan ikke forstå annet enn at vi har en reell sak her, og jeg kommer til å bli utrolig irritert hvis vi blir avfeid med at dette er normalt. Nå fikk han nettopp en sånn gulp med pustestopp, der det begynte med å renne ut av ene neseboret før han ble panisk og fektet med armer og bein. Og dette skjedde TO timer etter siste måltid 🤯 Det er jo ikke greit, og jeg ser jo på hele ungen at han ikke har det bra. :( 

Håper dere blir tatt på alvor! Vår slet med reflux, men ikke så alvorlig at pustestopp var et symptom, men vi ble likevel tatt på alvor av legen og fikk medisiner som snudde verden opp-ned til det bedre for oss. Men jeg ser dessverre i den gruppa at mange må virkelig krangle og kjempe for å få hjelp for sine små - utrolig provoserende og ufint! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper dere blir tatt på alvor! Vår slet med reflux, men ikke så alvorlig at pustestopp var et symptom, men vi ble likevel tatt på alvor av legen og fikk medisiner som snudde verden opp-ned til det bedre for oss. Men jeg ser dessverre i den gruppa at mange må virkelig krangle og kjempe for å få hjelp for sine små - utrolig provoserende og ufint! 

Hvordan medisin fikk barnet ditt? Vi sliter med det samme :(

Anonymkode: f6435...660

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan medisin fikk barnet ditt? Vi sliter med det samme :(

Fikk først Gaviscon infant, deretter Nexium når det viste seg st gaviscon funket :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fikk først Gaviscon infant, deretter Nexium når det viste seg st gaviscon funket :) 

Takk 💖

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...