Gå til innhold

Hvordan bruker du aubergine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt aubergine, men har lyst til å prøve. Hvordan bruker dere den?

Anonymkode: 93549...d69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjær i skiver, bak i ovn med olje på🤤 Gjerne med chevre og brød til. Også godt i vegetarlasagne/«moussaka». 

Anonymkode: 0584a...996

Skrevet

Baba ganoush! Fantastisk god dip😃

• Liker 2
Skrevet

En ting jeg liker å gjøre med aubergine, er å skjære den i skiver, dyppe skivene i egg og så i brødsmuler, og bake dem i ovnen litt. Da blir det liksom toast uten brød.

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet

I skiver på grillen med salt og pepper som tilbehør.

Og i moussaka, selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

Skjærer i terninger og har i lasagne istedetfor pastaplater. Minner da kanskje mer om moussaka 🤔

Anonymkode: 1f369...3c5

• Liker 1
Skrevet

Må være med i moussaka for at retten kan kalles nettopp det. Ellers flott feks å grille skivene. Jeg pensler dem ofte med  chiliolje først. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjærer i 2 og skrapet ut en del av innmaten. Fyller med en linsegryte og topper med ost og steker. Fylt aubergine. 

Anonymkode: aa591...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På pizza, fylt aubergine i ovn, skiver bakt i ovn, auberginemousse, stekt aubergine med andre grønnsaker og ris, stekt aubergine med tomatsaus... 

Anonymkode: 1f366...4cc

Skrevet

Ryddet for seksualiserte innlegg. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet

Brenner de på gassflamme og lager baba ganoush 🥰

Anonymkode: 53265...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Dryss salt på og la stå i 15min før du tørker lett av med papir. Da trekker du ut fuktigheten. 

Jeg liker å steke i skiver eller terninger. Godt ved siden av grillmat. 

Anonymkode: aa846...960

AnonymBruker
Skrevet

Kaster det i matsøpla, helst. 

Om jeg må spise det, salter først og baker det i ovnen. 

Anonymkode: 8cd99...330

• Liker 2
Skrevet

Aubergine er helt fantastisk godt sammen med tomatsaus. Jeg skjærer auberginen i ca 3 cm tykke skiver drysser på salt og lar den "svette" i en god halvtime. Man velger tykkelse selv, men jeg liker at skivene er tykke, da holder de konsistensen bedre. Etter det skyller jeg av saltet og tørker skivene. Grunnen til saltingen er for å bli kvitt litt av den bitre smaken i aubergine, ikke dropp det!

Deretter stekes og brunes aubergineskivene lett i stekepanne og tilslutt er det bare fantasien som setter grenser. Ikke gjennomstekt skivene hvis du skal gratinerte de. 

Jeg elsker å lage lassagne/moussaka med aubergine i stede for potet og pasta. Auberginen trekker til seg alle smaker og blir nydelig, men lurt å ha tykke skiver for at den ikke skal forsvinne helt i sausen. 

Bon apetitt! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 16.58):

Skjær i skiver, bak i ovn med olje på🤤 Gjerne med chevre og brød til. Også godt i vegetarlasagne/«moussaka». 

Anonymkode: 0584a...996

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 8.36):

På pizza, fylt aubergine i ovn, skiver bakt i ovn, auberginemousse, stekt aubergine med andre grønnsaker og ris, stekt aubergine med tomatsaus... 

Hvor lenge baker dere skivene i ovn? På hvilken temperatur?

AnonymBruker
Skrevet

Det er den eneste grønnsaken jeg rett og slett ikke klarer å spise. Så den går i søpla.

Anonymkode: 0c159...bf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er den eneste grønnsaken jeg rett og slett ikke klarer å spise. Så den går i søpla.

Anonymkode: 0c159...bf0

Er det ikke bedre å la være å kjøpe den? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lenge baker dere skivene i ovn? På hvilken temperatur?

Ca 20-30 minutter i tynne skiver med litt olje og ca 200 grader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...