AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Del Skrevet 30. april 2021 Bor rett ved siden av en sti. Jeg har ganske god plass utenfor døren, men den blir ikke brukt, for jeg føler jeg sitter helt oppi stien. Det er skole stien til barneskolen, stien som fører til lysløypa, altså mye trafikk. Jeg må ha noe som skjermer uteplassen, men det er vanskelig da innsynet er i en bakke. På bildet ser dere en syrin busk til høyre, og når den får blader så dekker den fint. De jeg leier hos (familie) er med på at vi skal gjøre noe, men det blir jeg som betaler. Men det er en del løsninger som de ikke er med på. Thua hekk er uaktuelt. Vi kunne sikkert ha plantet en syrin busk, men det vil jo da ta flere år før den er stor nok... Familien foreslo en le vegg i stoff som man kan dra ut, men det vil ikke hjelpe mye, da denne kun kan dekke det flate området, og de som går på stien vil kunne se over den. Familien er også veldig skeptisk til et gjerde, for det måtte jo vært veldig høyt og de sier det ville ødelagt hvordan huset ser totalt ut. Et så svært gjerde på over 2 meter ville blitt for dominant finnes det noe annet jeg kan slå opp, f eks en stor parasoll som kan ligge i skråningen? Det ville sikkert blitt vanskelig og vinden ville tatt tak i den La på noen mennesker på bildet, så dere skjønner hvor stien går. Jeg tenker noe som kan skjerme uteplassen fra den ytterste hvite stolpen, slik at kummen havner på yttersiden. Noen som har noe tips? Har ca 5000 kr å bruke på materialer, familien sier uansett hva vi ender på så skal vi bygge det selv Anonymkode: 3a5a1...39b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Del Skrevet 30. april 2021 Gjerdet behøver vel ikke være 2 meter. Også et lavere gjerde vil skjerme, da det viser folk at her er det privat område. Anonymkode: 9ba52...653 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjerdet behøver vel ikke være 2 meter. Også et lavere gjerde vil skjerme, da det viser folk at her er det privat område. Anonymkode: 9ba52...653 Jeg ønsker ikke noe innsyn, da jeg gjerne vil sole meg også 😅 det å kunne gå rett ut og være i bikini på uteplassen er noe jeg virkelig savner... men det tørr jeg ikke her, da det er noen som går forbi hvert minutt 🙈 ts Anonymkode: 3a5a1...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Del Skrevet 30. april 2021 Hva med å kjøpe jordspyd og feste sånn ferdig flettet levegg fra rusta elns på? Alternativt bruke solseil, ser ut som du kan feste den ene biten på huset, har du et tre eller noe du kan feste den andre enden i? Og teltplugger i bakken for sikring. Anonymkode: 6394b...467 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker ikke noe innsyn, da jeg gjerne vil sole meg også 😅 det å kunne gå rett ut og være i bikini på uteplassen er noe jeg virkelig savner... men det tørr jeg ikke her, da det er noen som går forbi hvert minutt 🙈 ts Anonymkode: 3a5a1...39b Hva med et høyt espalier, og så planter du klatreroser? Skjermer bra men ikke så stygt som et høyt plankegjerde? Anonymkode: 9ba52...653 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Del Skrevet 30. april 2021 https://www.rusta.com/no/no/hage/hagedekorasjon/innsynsbeskyttelse/ Anonymkode: 6394b...467 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Del Skrevet 30. april 2021 Stien er høyere i terrenget enn plassen hennes. Kanskje vanskelig å hindre innsyn, så lenge en ikke kan plassere noe langs stien. Da bør det være ganske høyt? Anonymkode: 9eb4b...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bør det være ganske høyt? Eller vinklet. Anonymkode: 6394b...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 30. april 2021 #9 Del Skrevet 30. april 2021 Er tomtegrensen helt oppe ved stien? Jeg er så eiekjær at jeg hadde nok foretrukket å sette skjerming ved tomtegrensen. 😄 Dessuten ser det også ut som du blir best skjermet jo lengre mot stien skjermingen er. Siden du leier ville jeg tenkt på pris, og enkelt å fjerne igjen. Derfor er jordspyd med stolper og levegg i piltre, bambus eller lignende et bra alternativ for deg. De har piltre levegger på Rusta, men sjekk vidalxl også. Så hadde jeg sikkert for sjarmen plantet noe som kunne klatre på leveggen. Om eierne vil ha det bort senere er det bare å fjerne, og etterlater noen små hull etter jordankeret, som fort forsvinner. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2021 #10 Del Skrevet 30. april 2021 Skal du skjerme deg fra innsyn fra stien eller skal du selv når du sitter bak levegg ikke se stien? Dette er det stor forskjell på. Hvis du ikke tror meg, ta en tommestokk som du setter opp/monterer ved en av stolpene eller der du tenker du skal ha gjerdet. Så går du opp til stien og ser. Da kan du finne ut nøyaktig hvor høy hindringen skal være. En innsynshindring som du sitter bak der du er usynlig når du sitter eller ligger er noe annet enn fullstendig hindring av innsyn eller utsyn når du står. Har prøvd å tegne - de blålinjene representerer siktlinjen til turgåerne og de røde barrieren gjerdet vil utgjøre. Jeg hadde glatt tatt et tau og festet mellom stolpene og hengt et stykke stoff over for å sjekke dette ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Del Skrevet 30. april 2021 Tror jeg ikke lar seg gjøre. Det eneste valget du har er en liten levegg du kan sole deg bak. Du får ikke hindret innsyn på hele det området uten å skulle bygge noe voldsomt. Anonymkode: 6c71d...747 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #12 Del Skrevet 30. april 2021 Steg 1 er jo å sjekke reguleringsplanen. Hva har du lov til å sette opp eller plante? Hjelper jo ikke å fundamentere for høyt gjerde om det ikke er lov å sette opp dette mot stien. Så er jo spørsmålet om dere får lov til å endre stien gitt at dere koster dette og tar hensyn til normale ting som lysinnfall og stigning. Om hagen ikke lengre ligger i en dump med en sti oppå kan dere oppnå fred uten for mye styr. Enklere er jo å skape deg en liten «krok» nede ved huset der du ikke har innsyn. Anonymkode: 4e891...ae9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva med å kjøpe jordspyd og feste sånn ferdig flettet levegg fra rusta elns på? Alternativt bruke solseil, ser ut som du kan feste den ene biten på huset, har du et tre eller noe du kan feste den andre enden i? Og teltplugger i bakken for sikring. Anonymkode: 6394b...467 Smart tenkt! Men leveggen er ikke høy nok 😕 solseil har jeg mulighet til å feste til stolpen, men har dessverre ikke noe tre å feste resterende på.. ts Anonymkode: 3a5a1...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #14 Del Skrevet 30. april 2021 Blondie65 skrev (15 minutter siden): Skal du skjerme deg fra innsyn fra stien eller skal du selv når du sitter bak levegg ikke se stien? Dette er det stor forskjell på. Hvis du ikke tror meg, ta en tommestokk som du setter opp/monterer ved en av stolpene eller der du tenker du skal ha gjerdet. Så går du opp til stien og ser. Da kan du finne ut nøyaktig hvor høy hindringen skal være. En innsynshindring som du sitter bak der du er usynlig når du sitter eller ligger er noe annet enn fullstendig hindring av innsyn eller utsyn når du står. Har prøvd å tegne - de blålinjene representerer siktlinjen til turgåerne og de røde barrieren gjerdet vil utgjøre. Jeg hadde glatt tatt et tau og festet mellom stolpene og hengt et stykke stoff over for å sjekke dette ut. Jeg tenkte mer slik 😅 Anonymkode: 3a5a1...39b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva med et høyt espalier, og så planter du klatreroser? Skjermer bra men ikke så stygt som et høyt plankegjerde? Anonymkode: 9ba52...653 Sant det, men hvor finner jeg et så høyt espalier? 😮 og det ville også tatt tid for en plante å dekke hele innsynet 😕 men smart tenkt, og mye penere enn et gjerde! ts Anonymkode: 3a5a1...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #16 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenkte mer slik 😅 Anonymkode: 3a5a1...39b Kanskje det holder å sette opp et telt som du skjuler deg bak? Anonymkode: 81de0...1d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Stien er høyere i terrenget enn plassen hennes. Kanskje vanskelig å hindre innsyn, så lenge en ikke kan plassere noe langs stien. Da bør det være ganske høyt? Anonymkode: 9eb4b...88a Kan hende det er smartere å faktisk ha noe langs stien ja, det har jeg ikke tenkt på 😄 ts Anonymkode: 3a5a1...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 30. april 2021 #18 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Smart tenkt! Men leveggen er ikke høy nok 😕 solseil har jeg mulighet til å feste til stolpen, men har dessverre ikke noe tre å feste resterende på.. ts Anonymkode: 3a5a1...39b Om leveggen er 170 høy langs stien må de gå helt inntil og kikke over for å se. De fleste går nok midt i stien, og ikke halsende langs leveggen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #19 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Smart tenkt! Men leveggen er ikke høy nok 😕 solseil har jeg mulighet til å feste til stolpen, men har dessverre ikke noe tre å feste resterende på.. ts Anonymkode: 3a5a1...39b Kan du ikke feste resten av solseilet på det treet som er oppe til høyre i bildet? Anonymkode: 81de0...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #20 Del Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi kunne sikkert ha plantet en syrin busk, men det vil jo da ta flere år før den er stor nok... Kanskje du kan få kjøpt store syrinbusker, fra noen som ønsker å kvitte seg med sine? Anonymkode: 81de0...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå