AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hvordan løser man dette på en ryddig og samtidig økonomisk måte? Min samboer har 1mill i usikret gjeld. Han håndterer den fint, men det er selvfølgelig skyhøye renter. Jeg har ca 1 mill i egenkapital etter salg av bolig. Nå skal vi kjøpe hus sammen. Vi er godt voksne, har hver våre barn og skal ikke ha felles barn. Det som er mest økonomisk er å bruke egenkapitalen til å betale ned hans lån, eller bake denne inn i huslånet, men pga arv så kan jeg ikke bare betale lånet og så deler vi huslånet på to. Han har en god del høyere lønn enn meg. Kan jeg betale ned lånet hans, og så er 1mill av det nye huslånet på ham før vi deler resten på to? Hvordan blir dette i praksis? Anonymkode: 6f8e3...9bb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Å bli kvitt lån med høy rente er som du sier det mest økonomiske. Sånn uten å ha noen veldig konkrete råd hadde jeg nok sørget for å få alt ned på et papir med begges underskrift og skriftlige kontrakter om hva som skjer ved et eventuelt brudd. Personlig hadde jeg vært skeptisk til å betale en annens gjeld uansett hvor rosenrødt det måtte virke. Anonymkode: e590e...66e 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Sikre din egen økonomi først og fremst. Ikke betal hans gjeld, ikke bland økonomi med ham. Ha separate boliglån og lag for all del samboerkontrakt, gjensidig testamente og livsforsikring. Advokatmat, ja. Anonymkode: ee8d2...7ef 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Jeg ville ikke kjøpt bolig sammen med en som har 1 million i usikret gjeld.
JamesBlond Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 1 mill i usikret gjeld?!!! Hadde aldri kjøpt hus med han! 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke kjøpt bolig sammen med en som har 1 million i usikret gjeld. Dette. Ville aldri, aldri utsatt meg for å eie noe felles. Eller i det hele tatt leve tett på noen som har det, da det er tusenvis av historier om misbruk av identitet for å ta opp nye forbrukslån. Anonymkode: 2778f...daa
Gjest Råååsa Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Jeg skjønner ikke. Om du bruker egenkapitalen din på å betale hans gjeld, har verken du eller han egenkapital til å kjøpe bolig med. Da blir du jo husløs.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 1 minutt siden, Råååsa said: Jeg skjønner ikke. Om du bruker egenkapitalen din på å betale hans gjeld, har verken du eller han egenkapital til å kjøpe bolig med. Da blir du jo husløs. Ja, jeg lurte akkurat på det samme... Har du egenkapital utenom 1 mill? Regner med at han ikke har noe, for da kunne han jo ha brukt det til å nedbetale sin egen gjeld... Anonymkode: 4edf0...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Stoler du 100% på denne mannen? Mye her som vi ikke vet, og kan godt hende han har en god grunn til å ha fått så mye i usikret gjeld. Dersom dette er tilfelle ville jeg bedt om møte med banken. I utgangspunktet vil de nok ikke gi lån til en med så høy usikret gjeld og uten egenkapital. Maks belåningsgrad er på 85%. Men om dere får lån sammen, er det viktig med en vanntett samboeravtale som sikrer deg det du gikk inn med, gjerne utarbeidet i samarbeid med advokat. Er det en mulighet for at du kan kjøpe huset alene? Dette er nok tryggere for din del, så kan han betale billig leie til deg (50% av renter og løpende utgifter). Han får samtidig betalt ned egen gjeld fortere, og kan på sikt kjøpe seg inn i boligen din. Anonymkode: d094b...317
Malursk Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Advokat først! Jeg var i en ganske lik situasjon for mange mange år siden, valgte å kjøpe hus selv, i mitt navn som mitt særeie. Han betalte "husleie" og halvparten av strøm og forsikring, vi delte på matutgiftene. "husleien" gikk til meg, men siden jeg ikke trengte å ta opp noe lån for å kjøpe hus så betalte jeg den ned på hans gjeld. Når han ble gjeldfri så sparte han opp "egenkapital", og kunne kjøpe sin halvpart av huset. (Vi holdt sammen i 30 år, til han døde for noen mnt. siden, alt for ung💔)
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Du får kjøpe huset alene! Ikke finn på å kjøpe SAMMEN med han. Anonymkode: e4872...e08 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Dette må være en tullletråd!. Hvis ikke så må du ikke finne på å betale hans gjeld. Det er ikke mulighet for at du kan hjelpe han med usikker gjeld uten at du gir han en million. Da må dere lage en særskilt samboeravtale med advokater. Anonymkode: 841ca...923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå