Gå til innhold

Økende smerte etter trekking av visdomstann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, overskriften sier egentlig sitt. Trakk på onsdag, tanna satt litt godt, med krok, og de måtte kjempe litt for å få den ut. Noe vondt i ettertid, men funka fint med paracet/ibux et par ganger om dagen. I natt/i dag har det økt veldig på og etter 4-5 timer begynner det å gjøre skikkelig vondt - det dunker og jeg kjenner det langt opp i øret, ut i haka bakover i munn på høyresiden. Er dette vanlig? Ringte tannlegen, hun syntes vi skulle se an. Bah, jeg synes det er lenge nok å holde ut den neste timen...

Anonymkode: c5b64...e81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, overskriften sier egentlig sitt. Trakk på onsdag, tanna satt litt godt, med krok, og de måtte kjempe litt for å få den ut. Noe vondt i ettertid, men funka fint med paracet/ibux et par ganger om dagen. I natt/i dag har det økt veldig på og etter 4-5 timer begynner det å gjøre skikkelig vondt - det dunker og jeg kjenner det langt opp i øret, ut i haka bakover i munn på høyresiden. Er dette vanlig? Ringte tannlegen, hun syntes vi skulle se an. Bah, jeg synes det er lenge nok å holde ut den neste timen...

Anonymkode: c5b64...e81

Skaff en plastsprøyte uten kanyle og sterilt saltvann. Du kan ha en begynnende infeksjon.

Skyll godt med sprøyta (så saltvannet kommer nedi hullet) 2 ganger om dagen.

Lykke til!

Anonymkode: c10d0...8b8

AnonymBruker
Skrevet

snakk med legevakta.

Anonymkode: f90fa...6db

Skrevet

Dra til tannlegen så raskt som mulig og få det undersøkt for "dry socket" (alveolar osteitt). Litt postoperativ smerte og ubehag er vanlig etter tannekstraksjon, spesielt hvis tannrota/-røttene hadde krok/-er. Det er tross alt et fysisk traume.
Men smerten skal ikke øke de påfølgende dagen. Økt smerte (evt. hovenhet) kan være tegn på infeksjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å skylle nedi som noen sier. La tannlegen gjøre det! Jeg har hatt dry socket to ganger og det er ekstremt smertefullt. Endte opp hos legen annenhver dag for skylling og for å få lagt en «veke» ned i krateret. Levde på sterke smertestillende begge gangene. Verre smerter enn å føde...

Anonymkode: 09715...759

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...