Gå til innhold

Valpen...

Gjest Bhsiltsk

Anbefalte innlegg

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvordan var den første tiden da valpen kom i hus?

Den første natten, tilbrakte valpen den alene, eller sammen med deg?

Rottisvalpen er to uker unna, og vi storgleder oss!! Nå er det ni år siden sist jeg hadde valp, og trenger å få oppfrisket minnet. :)

Details, please...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy da! Som du da vet fra før, har du noe å se frem til! :)

Vi fikk vårt nye familiemedlem for et halvt år siden, og har måtte prøve og feile underveis.... ;)

Det første vi gjorde, var og skaffe den et eget bur, ikke et gitterbur, men et stoffbur, med mykt stoff i bunnen. Dette har vi på soverommet vårt, slik at han kan merke at vi er i nærheten.

Om vi var veldig heldig, eller om det er helt normalt, vet jeg ikke, men valpen vår slo seg til ro i "huset" sitt allerede første natten. Det sies at de slapper bedre av når de har et "tak" over seg. Føler seg vel litt mer beskyttet?

Vi har fremdeles huset hans på soverommet hos oss, men etter han ble husren, sover han på teppet sitt på gulvet. Av og til legger vi ham i buret, for at han fremdeles skal være fortrolig med dette. Vi bruker nemlig samme bur i bilen, og da er det veeeeelig greit at han faller til ro og føler seg trygg.

Ellers anbefaler jeg på det varmeste og delta på valpekurs. Her får man også med seg masse nyttige tips, man ellers ikke ville ha tenkt på...og valpen får leke og kose seg med andre likesinnede! ;)

Lykke til!

Skrevet
Hvordan var den første tiden da valpen kom i hus?

Den første natten, tilbrakte valpen den alene, eller sammen med deg?

Rottisvalpen er to uker unna, og vi storgleder oss!! Nå er det ni år siden sist jeg hadde valp, og trenger å få oppfrisket minnet. :)

Details, please...

Første uken lå den inne hos oss. Vi flyttet pleddet lengre og lengre bort etterhvert.Til slutt lå den på plassen sin i gangen. Han beg.å legge seg inn til oss midt på natten. Noe han gjorde til han var 8 mnd. Har selv hatt rottisvalp. Mye arbeide de første mnd.

Spesielt før den ble husren.Gjorde mye ugang osv...passe på hele tiden..

Lykke til.

Skrevet

Vi hadde bur på soverommet vårt som hun lå i til det var for lite, rett og slett. Da fikk hun større bur i stua, og dette gikk helt problemfritt.

Noe urolig noen netter, men ikke mer enn normalt - nå går hun selv i buret sitt når hun skjønner at det er kveld, eller når hun skjønner at vi er på vei på jobb.

Viktig at buret har "tak og vegger", at det ikke bare er sprinkler, liksom - vi har lagt et pledd over, vi.

Grattis med ny valp :)

Skrevet

De første nettene lå han i bur med vegger og sprinkeldør på siden av senga mi.

Det var en del grining de første tre nettene, og lite søvn på meg. Han hadde med seg et teppe "hjemmefra" med kjente lukter inne i buret. Når han begynte å grine tok jeg bare hånda ned til ham og litt inn i buret slik at han forstod at jeg var der. Fortsatt snart et år etter sover han i det samme buret, men et stykke fra meg. Nå har jeg flyttet fra ham (foreldrene mine passer på ham) for en stund, og da sover han helt alene.

Den første tiden var herlig :)

Han ble stueren etter en drøy uke og hadde bare små uhell etter dette.

Sov mye. Lå gjerne i armkroken min og sov sammen med meg på sofaen. Savner den tiden.

Så begynte han å fyke rundt omkring i huset, stakk av med alt han fant. Spesielt glad i sokker og sko. Nå er han så og si ferdig med det.

Og viktig å huske på at hunden absolutt ikke får lov å småbite uansett, vi slet med det en stund.

Mange leker er viktig, slik at han får aktivisert seg. Og husk på tannfellinga, vi var nødt til å trekke noen av dem fordi de nye tennene kom uten at de gamle falt ut.

Ormkur må du huske, og vaksine etter 12uker om jeg husker riktig..

Det er en kjekk tid :) Og all tiden etterpå også.

*misunnelig*

Lykke til med valpen!

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Åh, minnene strømmer på når dere skriver! :) Sukk... Tiden går så altfor sakte!!

Ti dager igjen i dag, før hun skal hentes hjem, og jeg gleder meg vilt til alle ugagnstrekene hun skal gjøre, alle tissedammene jeg skal tørke opp, all lekingen, innlæringen, ALT vi har i vente!!!

Når hun kommer er hun preget på andre hunder, barn, hun vet at når hun hører et klikk så betyr det at noe godt er i vente, hun er sosial, og hun har vært og kjørt bil, og så er hun vant til bur (de har hatt et stående oppi valpekassen inni stua). :)

Har sagt til samboer at den første tiden blir et lite helvete, men at det går over etterhvert. Han vet ikke hva han går til, og det er kanskje like godt.

Første uka har jeg tatt fri, og andre uka har han tatt fri. Så får vi satse på at gamlehunden passer på lillejenta når vi begynner på jobb igjen. Han er sååå flink med valper!!!

Kjekt at du skrev litt om rampestrekene, Fauna... Rart hva ti år gjør med hukommelsen... Men jeg husker det nå, ja..

Bur. Kommer jo til å trene på å være i bur, men ikke med det første. Våre hunder har eget rom som de ligger på. Der er det mørkt når de sover, og det ser de ut til å trives med. Da roer de seg.

Og rottisjenta skal klikkertrenes. Oh, yes. Jo mer jeg leser om det, jo mer logisk virker det. Og fungerer det på gamlehunden på snart ti år, så vil det jo bli fantastisk på valpen! :hoppe::hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...