AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Jeg lever av 60 prosent uføretrygd. Nå har jeg begynt som privatlærer og kan tjene en liten slump på det. Jeg vet ikke hvor stort omfang undervisningen blir, men jeg har fått forespeilet mange oppdrag. Det jeg lurer på er om alt må skattes av fra første krone eller om jeg må opp i et viss beløp før det blir trekk? Hvordan registrerer jeg inntektene? Blir det fanget opp automatisk noe sted? Jeg har ikke noe eget foretak. Anonymkode: fac9f...ddb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd Anonymkode: f0a01...47c
Million Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 (endret) Hvorfor tror du at du pga uføretrygd-statusen din, skal slippe unna SKATT? Det forvirrer meg litt. Du må jo skatte av inntekten din uansett, akkurat som alle andre. Det har aldri vært sånn at uføretrygd fritar for skatt på ekstrainntekter. Jeg ville hørt med NAV ang. hvor mye du kan jobbe før de reduserer uføretrygden tilsvarende. Siden du har kun 60% uføretrygd, så ble jeg usikker. Kan du jobbe opp til 100% før de trekker? De som har 100% uføretrygd, kan jobbe og tjene ca 0,4 G (En G er rundt regnet ca 100 000 kr i dag, men det vil bli justert litt i mai hvert år) før det blir trukket i uføretrygden man har. Men som sagt, siden du kun har 60% uføretrygd, vet jeg ikke, så du bør spørre NAV selv om rettighetene dine. Send en melding til dem fra din innloggingsside på NAV.no. Endret 30. april 2021 av Million 4
nurd Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Hun tenker vel på om hu må skatte om det bare er litt. Om man driver hobbyvirksomhet så slipper man skatt. Jeg regner med du må skatte med tanke på at du er forespeilet mange oppdrag. Du registrerer et enkeltpersonsforetak på Altinn. Tjener du over 50 000 må du legge til MVA og betale inn dette til Staten fire ganger i året. Undervisning skal du ikke beregne MVA på, så om det er kun undervisning du skal drive med slipper du dette. Du må registrere deg for forskuddsskatt på Skatteetaten. Da skriver du inn forventet overskudd for året, og betaler så forskuddsskatt fire ganger i året. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Million skrev (8 minutter siden): Hvorfor tror du at du pga uføretrygd-statusen din, skal slippe unna SKATT? Det forvirrer meg litt. Du må jo skatte av inntekten din uansett, akkurat som alle andre. Det har aldri vært sånn at uføretrygd fritar for skatt på ekstrainntekter. Jeg ville hørt med NAV ang. hvor mye du kan jobbe før de reduserer uføretrygden tilsvarende. Siden du har kun 60% uføretrygd, så ble jeg usikker. Kan du jobbe opp til 100% før de trekker? De som har 100% uføretrygd, kan jobbe og tjene ca 0,4 G (En G er rundt regnet ca 100 000 kr i dag, men det vil bli justert litt i mai hvert år) før det blir trukket i uføretrygden man har. Men som sagt, siden du kun har 60% uføretrygd, vet jeg ikke, så du bør spørre NAV selv om rettighetene dine. Send en melding til dem fra din innloggingsside på NAV.no. Jeg prøver ikke å vri meg unna skatt. Det at jeg er 60 prosent ufør er bare en opplysning oppi det hele .Jeg har lest at man kan tjene inntil xx antall kroner på småjobber skattefritt. Jeg vet ikke derfor om det at jeg har 60 prosent ufør, fra før har noen betydning for om jeg skatter noe i ny jobb, eller om jeg må opp i et bestemt beløp? Sikkert litt rotete formulert. Men hvilke regler gjelder for meg? Anonymkode: fac9f...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Ja. Småjobber opp til 6000 kr er skattefritt. Bare en ikke driver så hardt at det regnes som næringsinntekt Jeg har 4-5 slike i året i tillegg til ca 40000 i lønnsinntekt oppå uføretrygden igjen. Er 100% ufør. Anonymkode: 51112...90e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 nurd skrev (4 minutter siden): Hun tenker vel på om hu må skatte om det bare er litt. Om man driver hobbyvirksomhet så slipper man skatt. Jeg regner med du må skatte med tanke på at du er forespeilet mange oppdrag. Du registrerer et enkeltpersonsforetak på Altinn. Tjener du over 50 000 må du legge til MVA og betale inn dette til Staten fire ganger i året. Undervisning skal du ikke beregne MVA på, så om det er kun undervisning du skal drive med slipper du dette. Du må registrere deg for forskuddsskatt på Skatteetaten. Da skriver du inn forventet overskudd for året, og betaler så forskuddsskatt fire ganger i året. ok. takk for svar. Hvordan vet myndighetene at det er snakk om undervisning og at det ikke er andre ting jeg tjener penger på? Anonymkode: fac9f...ddb
Million Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg prøver ikke å vri meg unna skatt. Det at jeg er 60 prosent ufør er bare en opplysning oppi det hele .Jeg har lest at man kan tjene inntil xx antall kroner på småjobber skattefritt. Jeg vet ikke derfor om det at jeg har 60 prosent ufør, fra før har noen betydning for om jeg skatter noe i ny jobb, eller om jeg må opp i et bestemt beløp? Sikkert litt rotete formulert. Men hvilke regler gjelder for meg? Anonymkode: fac9f...ddb Det er den totale årsinntekten din skatteetaten beregner skatten din fra. Hvilke kilder pengene kommer fra har ikke noe å si. Du bør justere skattekortet ditt på Skatteetaten.no, så du ikke risikerer baksmell neste år. Det er sikkert litt vanskelig å anslå hvor mye du vil tjene ekstra på bijobben din, men noe anslag kan du vel gi, slik at du får mere riktig skattekort? Du må skatte fra første krone, ja.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Småjobber opp til 6000 kr er skattefritt. Bare en ikke driver så hardt at det regnes som næringsinntekt Jeg har 4-5 slike i året i tillegg til ca 40000 i lønnsinntekt oppå uføretrygden igjen. Er 100% ufør. Anonymkode: 51112...90e registrerer du småjobbene noe sted? Anonymkode: fac9f...ddb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Million skrev (Akkurat nå): Det er den totale årsinntekten din skatteetaten beregner skatten din fra. Hvilke kilder pengene kommer fra har ikke noe å si. Du bør justere skattekortet ditt på Skatteetaten.no, så du ikke risikerer baksmell neste år. Det er sikkert litt vanskelig å anslå hvor mye du vil tjene ekstra på bijobben din, men noe anslag kan du vel gi, slik at du får mere riktig skattekort? Du må skatte fra første krone, ja. Ikke av småjobber, nei. Anonymkode: 51112...90e 1
Million Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke av småjobber, nei. Anonymkode: 51112...90e Det høres ikke ut som "nå har jeg begynt som privatlærer" er en såkalt "småjobb"? TS skriver at han eller hun kan tjene "en slump" på det. Det høres ikke ut som en småjobb. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ Endret 30. april 2021 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): registrerer du småjobbene noe sted? Anonymkode: fac9f...ddb Sjekk ut handlehvitt.no. Der finner du mye info. Anonymkode: 51112...90e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Million skrev (1 minutt siden): Det høres ikke ut som "skal begynne som privatlærer" er en såkalt "småjobb"? Jeg refererte til "skatte fra første krone" i mitt svar. Anonymkode: 51112...90e 1
nurd Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ok. takk for svar. Hvordan vet myndighetene at det er snakk om undervisning og at det ikke er andre ting jeg tjener penger på? Anonymkode: fac9f...ddb Du registrerer hva du skal drive med for foretaket ditt inne på Altinn. F.eks. "undervisningstjenester, privatlærer". Så sender du fakturaer hvor det er spesifisert hva du tar betalt for, f.eks. "10 timer privatundervisning i mai". Det norske samfunnet er basert på tillit, enkelt og greit. Du kan få bokettersyn, da skal du fremvise regnskapet ditt til Skatteetaten. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): ok. takk for svar. Hvordan vet myndighetene at det er snakk om undervisning og at det ikke er andre ting jeg tjener penger på? Anonymkode: fac9f...ddb Undervisning i privat regi er også mva-fri. Dette til opplysning. Anonymkode: 51112...90e 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 Nå tenker jeg at 6000 kroner ekstra i måneden er jo en god slump med penger for noen. Så er det jo slik at disse pengene utgår mest sannsynlig juni/juli/august. Hvis man da begynner igjen september med 6000 så kan det vel ikke regnes som regelmessige penger Anonymkode: 2a89f...24d 1
Gjest laPistola Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg lever av 60 prosent uføretrygd. Nå har jeg begynt som privatlærer og kan tjene en liten slump på det. Jeg vet ikke hvor stort omfang undervisningen blir, men jeg har fått forespeilet mange oppdrag. Det jeg lurer på er om alt må skattes av fra første krone eller om jeg må opp i et viss beløp før det blir trekk? Hvordan registrerer jeg inntektene? Blir det fanget opp automatisk noe sted? Jeg har ikke noe eget foretak. Anonymkode: fac9f...ddb Selvsagt må du skatte fra første krone, men det vil lønne seg og jobbe. Du kan tjene en sum ( tabelltrekk ) uten og miste noe av trygden . Hvis du overgår beløpet vil noe av uføretrygden din bli trukket. Litt usikker på om beløpet du kan tjene utenom blir høyere når du bare har 60 % i trygd. Spør nav . Ikke jobb svart . Ja, ting kan bli fanger opp. Supert at du har fått deg en liten jobb, lykke til.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 Anonyminist skrev (11 minutter siden): Selvsagt må du skatte fra første krone, men det vil lønne seg og jobbe. Du kan tjene en sum ( tabelltrekk ) uten og miste noe av trygden . Hvis du overgår beløpet vil noe av uføretrygden din bli trukket. Litt usikker på om beløpet du kan tjene utenom blir høyere når du bare har 60 % i trygd. Spør nav . Ikke jobb svart . Ja, ting kan bli fanger opp. Supert at du har fått deg en liten jobb, lykke til. En trenger ikke ha tabelltrekk. Prosentkort går også helt fint. Anonymkode: 51112...90e 1
Gjest laPistola Skrevet 30. april 2021 #19 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En trenger ikke ha tabelltrekk. Prosentkort går også helt fint. Anonymkode: 51112...90e Prosent utifra hva? Det er jo utregningen i fra grunnlaget som avgjør hva en kan tjene uten trekk . Feks på min tabell er det 45k uten trekk. Over det på tabellen blir jeg trukket 60 % opptil 220 k, over det 70%. Det er ikke faste summer for alle, tabellen er på min pensjon på mitt nav utifra satsen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 Anonyminist skrev (19 timer siden): Prosent utifra hva? Det er jo utregningen i fra grunnlaget som avgjør hva en kan tjene uten trekk . Feks på min tabell er det 45k uten trekk. Over det på tabellen blir jeg trukket 60 % opptil 220 k, over det 70%. Det er ikke faste summer for alle, tabellen er på min pensjon på mitt nav utifra satsen. Man gir beskjed til skattekontoret om at en ønsker prosentkort og opplyser om hvilken prosent en ønsker. Anonymkode: 51112...90e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå