Gå til innhold

Er det riktig at stemor skal bestemme samvær ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ny stemor inn i bildet. Broren min ble sammen med hun nye for to år siden. Da hadde han barna 30 prosent men dette har økt en del. Han har barna halve uken og annen hver helg. Også har de annen hver uke lang helg sammen. Nå ønsker hun at han skal ha barna mindre så de skal ha ha mer tid sammen. Grunnen til at jeg blander meg er at vi har barn på lik alder og disse har samvær samtidig. Å endre samværet fordi ny kjæreste vil ha mer kjærestetid vil gå utover alle barna pluss eksene våre. Men broren min vurderer faktisk å ha noen dager mindre i måneden med barna for å tilfredsstille hennes krav. Noe som betyr at moren til barna og oss må endre på ting slik at vi kan hjelpe han med barna annerledes. Han leier i kjelleren hos oss og er avhengig av litt barnevakt pga turnusjobb. Dette syns vi er helt ok, men det forutsetter at både turnusen og samværet ikke endrer seg. Har hun nye noe som helst hun skulle sagt? Ps: jeg er også skilt og har samvær med mine koordinert med broren min. 

Anonymkode: 20d5b...b87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt foreldrene (i samråd med barna hvis de er store) som skal avgjøre hva slags samvær de skal ha. 

Men så blir man jo påvirket av andre ting, partnere, søsken(som deg), barnevakter (som deg), arbeidsgiver osv.

Det viktigste er jo å være tydelig med broren din, si at du har tilpasset og koordinert din samværsavtale slik at den skal passe hans, slik at det er mange hensyn å ta hvis han vil endre denne (deg, eksen hans, eksen din). Og at endringer ikke kan være på hans premisser alene, det vil påvirke din mulighet og vilje til å være barnevakt for ham, flekibilitet kan ikke bare gå den ene veien.

Men selv om du vet at forslagene er initiert fra hans nye kjæreste, så ville jeg henvendt meg til broren din, og snakket med ham som om det er hans forslag. Ikke dra henne inn i denne diskusjonen selv om han gjør det.

Anonymkode: dfd2f...52c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, «stemor» (les ny kjæreste) bestemmer som regel det meste, har du ikke fått med deg det?  Fedre er som regel veldig veldig opptatt av barna sine helt til de får ny dame.

Anonymkode: 15bab...fb8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er selvsagt foreldrene (i samråd med barna hvis de er store) som skal avgjøre hva slags samvær de skal ha. 

Men så blir man jo påvirket av andre ting, partnere, søsken(som deg), barnevakter (som deg), arbeidsgiver osv.

Det viktigste er jo å være tydelig med broren din, si at du har tilpasset og koordinert din samværsavtale slik at den skal passe hans, slik at det er mange hensyn å ta hvis han vil endre denne (deg, eksen hans, eksen din). Og at endringer ikke kan være på hans premisser alene, det vil påvirke din mulighet og vilje til å være barnevakt for ham, flekibilitet kan ikke bare gå den ene veien.

Men selv om du vet at forslagene er initiert fra hans nye kjæreste, så ville jeg henvendt meg til broren din, og snakket med ham som om det er hans forslag. Ikke dra henne inn i denne diskusjonen selv om han gjør det.

Anonymkode: dfd2f...52c

Det er selvsagt lurest å ikke dra henne inn i dette. Men hun har ingen ønsker om å tilbringe tid med barna hans og han må derfor gi fra seg noen dager så hun blir fornøyd. Jeg barer lurer på hvordan den diskusjonen skal tas uten at hun blir inkludert. Selv syns jeg at det er foreldrene som skal sette opp samvær og ikke nye kjærester 

• Liker 1
Skrevet

Du må bare være veldig klar overfor han at at forandres samværet, vil din mulighet for å hjelpe med pass bli borte. Da må han finne andre alternativer.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (6 minutter siden):

Du må bare være veldig klar overfor han at at forandres samværet, vil din mulighet for å hjelpe med pass bli borte. Da må han finne andre alternativer.

Jeg har egentlig veldig lyst til å henvende meg direkte til henne og spørre om ikke hun kan sette seg i hans situasjon. Broren min er altfor snill og konfliktsky. Han vil mest sannsynlig ikke klare selv å si nei til henne. Selv om konsekvensene blir at han mister barnepass 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har egentlig veldig lyst til å henvende meg direkte til henne og spørre om ikke hun kan sette seg i hans situasjon. Broren min er altfor snill og konfliktsky. Han vil mest sannsynlig ikke klare selv å si nei til henne. Selv om konsekvensene blir at han mister barnepass 

Snill?? Er det riktig ord tro? 

Anonymkode: c7040...cef

• Liker 14
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er broren din som er far og det er han som har ansvaret for barna. Klarer ikke broren din å ta dette ansvaret, blir konsekvensen at han mister barnepass. Det blir en lærdom det og.

Ved å ta kontakt med henne umyndiggjør du broren din, og setter forholdet mellom deg og broren din i fare. Så det ville jeg latt være å gjøre. Men å ta en lang og god alvorsamtale med bror, bør du gjøre. 

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Broren din må skaffe seg baller.

Du bare gir beskjed om at du ikke kan være behjelpelig med barnepass hvis han forandrer mye på situasjonen som den er nå.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Det er broren din som er far og det er han som har ansvaret for barna. Klarer ikke broren din å ta dette ansvaret, blir konsekvensen at han mister barnepass. Det blir en lærdom det og.

Ved å ta kontakt med henne umyndiggjør du broren din, og setter forholdet mellom deg og broren din i fare. Så det ville jeg latt være å gjøre. Men å ta en lang og god alvorsamtale med bror, bør du gjøre. 

Du har rett i det du sier. Vi har snakket MYE med han om dette men argumentene hans er  alltid at hun føler ser nedprioritert. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes nesten det sier mer om din bror som er villig til å gå med på dette, enn om nye kjæresten som har foreslått det. Selvfølgelig skal ikke en ny kjæreste bestemme samværet med barna hans. Jeg hadde fortalt min bror hva jeg syntes om det, ikke pga mine egne barn, men pga hans barn. 

Hans nye kjæreste visste vel godt at han hadde barn da hun innledet et forhold til han, og det blir for dumt å komme i ettertid å be han se barna sine mindre fordi hun føler seg nedprioritert. Barna hans burde komme først, og et oppegående menneske forstår såpass. 

Anonymkode: b2b52...66a

• Liker 23
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett i det du sier. Vi har snakket MYE med han om dette men argumentene hans er  alltid at hun føler ser nedprioritert. 

Da må du nesten bare replisere med at han i stedet ønsker å nedprioritere barna sine, og at det sier veldig MYE om livsverdiene hans. Damer kommer og går. Barna skal han forhåpentligvis ha et forhold til resten av livet.

• Liker 22
Skrevet

For en skam.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om noe hadde skjedd med moren til barna slik at broren din måtte hatt barna 100 %? Hva skulle den nye kjæresten gjort da?

Når man blir sammen med noen med barn, så må man jo innfinne seg med det at mye tiden sammen også blir sammen med barn! 

Og hva om de får egne barn? Hvor skal de gjøre av det nye barnet for at de skal få mange dager i uken med kjærestetid?

Det er jo ikke slik det funker! Broren din har ikke barna mer enn at de får tid til noen dager med kjærestetid i uken. De har jo annenhver helg med kjærestetid også! 

Blir man sammen med noen med barn, så kan man ikke forvente å være førsteprioritet! 

Så jeg foreslår at du snakker med broren din enda en gang, og stiller han noen spørsmål som han kan tenke litt gjennom. Det burde absolutt ikke være ny kjæreste som bestemmer samværet! 

Anonymkode: 987f9...be1

• Liker 10
Skrevet

Din bror er en feig dott som ikke prioriterer sine barn. Derfor har stemor mye makt som hun ser ut til å ville misbruke.

Hvor langt du skal gå inn i det er jo opp til deg, men du får neppe påvirket slik du ønsker.

Balleløse fedre blir ikke sterkere av at flere kvinner drar i dem!

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han er ikke snill og konfliktsky, han er en dott som inretter seg etter ei kjerring som kommer inn og skal styre livet hans. Idiot, det er det han er.

• Liker 11
Skrevet

Har du møtt kjæresten hans? Hadde dette vært meg hadde jeg jaggu tatt en alvorsprat med hun, snakk om frekk kjerring.

• Liker 3
Skrevet

Han er din bror og leietaker.  Du og din nye bidrar med barnepass når han jobber turnus.  Er det riktig forstått?

Hvordan kan du rasjonalisere at du er mindre tilgjengelig for barnepass om han har barna litt mindre enn i dag?

Selv om jeg er for at fedre skal ha barna halvparten av tiden fordi de trenger begge foreldrene, kan jeg ikke se at du er en aktør i denne kabalen.  Det er det han og barnas mor som er.  

• Liker 3
Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Han er din bror og leietaker.  Du og din nye bidrar med barnepass når han jobber turnus.  Er det riktig forstått?

Hvordan kan du rasjonalisere at du er mindre tilgjengelig for barnepass om han har barna litt mindre enn i dag?

Selv om jeg er for at fedre skal ha barna halvparten av tiden fordi de trenger begge foreldrene, kan jeg ikke se at du er en aktør i denne kabalen.  Det er det han og barnas mor som er.  

Hun er jo barnevakt for barna hans når han jobber, mener du at hun skal sende sine barn til far og sitte hjemme og passe tantebarna når far er på jobb. Det er jo sånn det blir hvis han endrer samvær.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...