Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp sittet i en prosess hvor vi har vurdert nye kandidater - ca 70% av CV'ene var med bilde. 

OG- de hadde en klar fordel. Når vi sammenstiller kandidatene til slutt, er det mye lettere å huske hvem som er hvem når det følger med et bilde. Det gir et bedre helhetsinntrykk, og ikke minst er det litt enklere når vi skal ned i lobbyen og hente kandidatene til intervju, da vet vi hvem vi skal se etter  😄

Anonymkode: 05944...64a

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er med og plukker ut intervjukandidater på jobb, og de med bilde på ligger av en eller annen grunn ekstra godt an hver gang. Ganske uavhengig av utseendet.

Anbefaler bilde!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

CV uten bilde er ubrukelig og går rett i søpla. Jeg er ute etter en medarbeider som «passer» i teamet. Det er mye informasjon man kan hente ut fra et bilde (kjønn, hudfarge, alder etc) 

Anonymkode: 1c659...d7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

CV uten bilde er ubrukelig og går rett i søpla. Jeg er ute etter en medarbeider som «passer» i teamet. Det er mye informasjon man kan hente ut fra et bilde (kjønn, hudfarge, alder etc) 

Klarer du ikke å lese kjønn og alder ut fra tekst? 
Og hvor viktig er egentlig hudfargen? Hvis personen er adoptert og har bodd hele sitt liv i en familie med annen kultur og hudfarge enn seg selv, så er de mindre kvalifisert enn sitt ikke-adopterte søsken? Høres helt teit ut for meg. 

Men nå ville jeg ønsket å satt sammen et team der alle hadde litt forskjellig personlighet og gjerne bakgrunn også jeg da. (Så lenge alle var kvalifisert, altså.) 

Anonymkode: 01600...b2e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det kommer jo an på hvilken jobb man søker… Det er jo litt forskjell på om man søker sommerjobb på Tusenfryd eller topplederstilling i Norsk Hydro. I det ene tilfellet kan man kanskje slippe unna med duckface-bilder.

Men ja, jeg tror alle er enige om at dårlige bilder er en dårlig idé å legge ved CV’en uansett. Det blir jo som å legge ut uklare fyllabilder på Tinder og klage på at man ikke får match.

Endret av Portia Catonis
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må da være veldig avhengig av hvilken bransje man jobber i? Det ville overraske meg om det telte spesielt positivt dersom man la ved bilde til søknad til min stilling. Det er typisk relativt få søkere, og sjelden noen som søker som ikke har den rette utdannelsen.

Anonymkode: fadf4...fc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 11.51):

Jeg har ansatt mange folk opp gjennom og lest utallige søknader. Mitt tips er å droppe bilde på cv, les mer om hvorfor her; https://cvguru.no/bilde-pa-cven/

Egentlig synes jeg det er rart folk ikke tenker selv at f eks en Doris-selfie med oppsperrede øyne, trutmunn og så mye filter at både nese og ansiktstrekk er borte ikke er en god idé i en seriøs setting. 

Anonymkode: fe240...b06

Jeg har et profesjonelt bilde, som er tatt av fotograf på et karriereveiledningskurs. Ikke noe selfie akkurat.

Anonymkode: 124e1...1df

Skrevet

Ryddet for annonsering av tjenester.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (På 30.4.2021 den 12.02):

Er uenig. Det hjelper veldig for intervjueren å ha et ansikt å koble CVen til.

Hvem har sagt man må sende cv?

Anonymkode: 65b0e...121

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem har sagt man må sende cv?

Anonymkode: 65b0e...121

Når man søker jobb, så legger man ved CV.

Anonymkode: 4ee7b...1a3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 15.18):

Så flott å høre at dere velger kandidat ut fra kjønn, hudfarge og alder i deres firma. 👍

Anonymkode: 5eb93...2dd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 13.01):

Jeg har sittet i flere ansettelsesprosesser, og selvfølgelig tar du med et bilde av deg på CV'en. CV'en er deg, og bilde av deg er det mest tilhørende når du skal presentere deg selv. Vi lever i en høyteknologisk verden der det å ta et bilde av seg selv og legge den inn på CV'en ikke koster deg noe som helst og tar 1 minutt. Du har ingen unnskyldninger for å la være.

Eneste cluet med bilde er at du må ta et ordentlig bilde. Typ passbilde. Uten filters, bakgrunn eller noe, i en profesjonell utgave av deg selv. Du kan med fordel smile litt også. 

En CV uten bilde føler jeg faktisk mangler noe. Den ser "tom" ut med bare tekst. Og CV'er uten bilde gjør at sjansen for at noen besøker dine profiler på sosiale medier er større, noe som ofte ikke taler til din fordel når besøket er et faktum. For de aller fleste er interessert i å vite hvordan folk ser ut. Det er ikke noe å legge skjul på, og er en del av førsteinntrykket. Mulig det ikke skal være slik, men slik er det faktisk. 

Så uansett hvem du er, uansett hvordan du ser ut og uansett hvilken stilling du søker på, legg ved et ordentlig bilde av deg selv i CV'en. Du kan uansett ikke holde utseende ditt skjult til du er ansatt! 

Anonymkode: d5453...ebd

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 13.01):

Sjefen her sier at CVer uten bilde går rett i søpla.

Anonymkode: 4ee7b...1a3

Hvilken bransje jobber dere i?

Anonymkode: 8ffb9...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken bransje jobber dere i?

Må være et yrke der utseende teller en del... Tipper en type selger. Eiendomsmegler kanskje? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde at det var lettere å få jobb med bilde på CV, men godt mulig at det er feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Så du driter med andre ord i faglige kvalifikasjoner, siden du ikke bryr deg om å lese cv-er uten bilde. 

Anonymkode: fadf4...fc2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Må være et yrke der utseende teller en del... Tipper en type selger. Eiendomsmegler kanskje? 

Ja det må være noe sånt. Synd de ikke skriver hva slags bransje de jobber i, de som skriver at bilde bør være med på CVen. 

AnonymBruker
Skrevet

Altså alt det er ulovlig å vurdere en kandidat basert på...

Anonymkode: 2ffde...ab3

• Liker 2
Skrevet

Har du et utenlands «rart» navn, kan det være en fordel å vise fram deg selv. Forskning viser at utenlandske navn blir diskriminert i søknadsprosessen. Stor sjanse for at de havner i «nei»- bunken, selv med samme kvalifikasjoner som de i «ja»- bunken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt bilde på CV. Trudde virkelig ikke det var vanlig.

Anonymkode: 4ba36...d13

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å kaste CV-er med bilde. Det hører ikke til med CV!

Anonymkode: d3dbe...b9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...