Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ansatt mange folk opp gjennom og lest utallige søknader. Mitt tips er å droppe bilde på cv, les mer om hvorfor her; https://cvguru.no/bilde-pa-cven/

Egentlig synes jeg det er rart folk ikke tenker selv at f eks en Doris-selfie med oppsperrede øyne, trutmunn og så mye filter at både nese og ansiktstrekk er borte ikke er en god idé i en seriøs setting. 

Anonymkode: fe240...b06

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ansatt mange folk opp gjennom og lest utallige søknader. Mitt tips er å droppe bilde på cv, les mer om hvorfor her; https://cvguru.no/bilde-pa-cven/

Egentlig synes jeg det er rart folk ikke tenker selv at f eks en Doris-selfie med oppsperrede øyne, trutmunn og så mye filter at både nese og ansiktstrekk er borte ikke er en god idé i en seriøs setting. 

Enig i dette, det tar seg dårlig ut med selfies osv. i denne sammenheng.

Jeg har et lite bilde av meg selvi min CV, men har kun brukt CV-bilde, altså profesjonelle bilder som kun har tatt i den hensikt å  se bra ut på CVen. Har funket bra for meg så langt i hvert fall🙈

Anonymkode: 0ca1c...47e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i dette, det tar seg dårlig ut med selfies osv. i denne sammenheng.

Jeg har et lite bilde av meg selvi min CV, men har kun brukt CV-bilde, altså profesjonelle bilder som kun har tatt i den hensikt å  se bra ut på CVen. Har funket bra for meg så langt i hvert fall🙈

Anonymkode: 0ca1c...47e

Ja, et slikt bilde kan fungere, men svært få har slike bilder.

• Liker 2
Gjest Marte79
Skrevet

Kanskje litt feil å si generelt "dropp bilde på CV". 

Dropp selfie/insta/fb/snap eller andre tull-bilder! 

Profesjonelle bilder fra fotograf derimot er BRA! 

Skrevet

Er uenig. Det hjelper veldig for intervjueren å ha et ansikt å koble CVen til.

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (7 minutter siden):

Er uenig. Det hjelper veldig for intervjueren å ha et ansikt å koble CVen til.

Nei, det stemmer ikke, les artikkelen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil du bare lage reklame for nettsiden? 

Anonymkode: 09ddd...61f

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Vil du bare lage reklame for nettsiden? 

Anonymkode: 09ddd...61f

Overhode ikke, jeg har ingen tilknytning, men det står mye fornuftig der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snikreklame 😄

Anonymkode: c259d...494

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig med artikkelen. Jeg har lest mange 1000 CVer og intervjuet flere hundre, og selv om du tar gode notater så er det vanskelig å koble person opp mot notater. Har CVen bilde så hjelper det veldig.

Og hvis bildet ditt får mer oppmerksomhet enn innholdet i CVen så vil du mest sannsynlig ikke jobbe der uansett.

Jeg stiller også spørsmålstegn med at en arbeidsgiver bruker 7s i gjennomsnitt per CV. Hvordan er den statistikken hentet inn?

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Snikreklame 😄

Tro hva du vil. Fortsett å sende cv med dårlige selfier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tro hva du vil. Fortsett å sende cv med dårlige selfier. 

Jeg jobber jo som fotograf, hvorfor må jeg sende dårlige selfier?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig med bilde på cv nå?

Anonymkode: 6b0d9...5a4

AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (4 minutter siden):

Jeg er uenig med artikkelen. Jeg har lest mange 1000 CVer og intervjuet flere hundre, og selv om du tar gode notater så er det vanskelig å koble person opp mot notater. Har CVen bilde så hjelper det veldig.

Og hvis bildet ditt får mer oppmerksomhet enn innholdet i CVen så vil du mest sannsynlig ikke jobbe der uansett.

Jeg stiller også spørsmålstegn med at en arbeidsgiver bruker 7s i gjennomsnitt per CV. Hvordan er den statistikken hentet inn?

Jeg bruker bare noen sekunder på å skumme gjennom cv i første omgang, for å sile ut kompetente søkere. Deretter leser jeg søknad og går nøyere gjennom papirene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor jobber du? Jeg har ALDRI sett slike bilder som du beskriver i noens cv... 

Anonymkode: 4c47a...35c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig med bilde på cv nå?

Anonymkode: 6b0d9...5a4

Mer vanlig å ikke ha.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Ze.Xhx said:

Det må være noen veldig spesielle firmaer/roller.

Jeg har selv ansatt en del personer og tidsbruk fra min side er ca slik:

- åpne CV, skumme igjennom, hoppe tilbake til de mest relevante punktene: 2-3 minutter. Hvis personen er FULLSTENDIG feilkvalifisert for stillingen (feks. "tung teknisk stilling, ingeniørgrad eller tilsvarende kreves" og søker har "droppet ut av frisørskolen" som høyeste utdanning...) så dropper jeg det selvfølgelig der, men dersom personen er i nærheten av minimumskriteriene for stillingen, deler jeg CVen med en med-intervjuer og vi bruker minimum 10-15 minutter på å diskutere CV og søknadstekst og eventuelt om vi skal invitere til intervju/hva vi ønsker å få utdypet ved CVen på intervjuet.

7 sekunder? Aldri skjedd.

Bilde er et (lite) pluss hvis du ser relativt normal ut, og et stort minus dersom du avviker veldig (som noen her sa, duckface og instagramfilter..). Men er du usikker på om du ser "normal" ut: dropp bilde.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Innen mitt felt er bilde helt vanlig, og i de fleste løsninger hvor man søker på nett blir man vel også bedt om bilde.

Selvfølgelig skal man droppe bilde om man ikke har et anstendig bilde, er det virkelig noen som bruker bilder med filter og duckface på sin cv? Isåfall sier det jo ganske mye om personen, og kan godt tenke meg at det er en god grunn til å ikke vurdere den cv'en.

De fleste greier vel å få tatt et bilde hvor man ser relativt normal og nøytral ut.

Anonymkode: 704f6...c86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor jobber du? Jeg har ALDRI sett slike bilder som du beskriver i noens cv... 

Anonymkode: 4c47a...35c

Jeg har aldri sett duckface, men har sett mange lavkvalitetsbilder. Jeg har opplevd et bilde av en person engasjert i en hobby på en søknad til en lederstilling en gang. Vedkommende ville sikkert vise litt personlighet eller noe, men det gikk ikke an å kjenne igjen vedkommende i bildet, da hobbyen tok fokus, og dermed ble det bare helt meningsløst. For min del tror jeg ikke det dro hverken opp eller ned, men det hjalp i alle fall ikke vedkommende å ha bildet der, så da kan man jo lure på om det var noe poeng :vetikke:

Jeg er enig med de andre som sier at et kvalitetsbilde av ansiktet ditt kan være positivt, for det kan gi meg et inntrykk av vedkommende, og ikke minst gjøre det lettere å huske søknaden. Alt annet enn et skikkelig kvalitetsportrett er bortkastet. Det vil i beste fall ikke hjelpe deg.

Anonymkode: 2ffde...ab3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skjønt hvorfor noen ville ha bilde på CV til å begynne med, det fører bare til flere ulemper enn fordeler - både for deg OG de som skal lese CV. Du kan fort gå glipp av gode kandidater, da du selv har en underliggende bias mot dem, pga. ting som utseendet. 

Hadde det vært opp til meg, så skulle ingen CV ha inneholdt navn, kjønn, alder, rase, årstall, eller bilde. Nå er det jo sjeldent at ting som rase eller kjønn kommer frem eksplisitt, men både navn, rase, samt bilde kan hinte frem til slikt. 

Anonymkode: e689d...650

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...