CorvusCorax Skrevet 30. april 2021 #21 Skrevet 30. april 2021 Callisto83 skrev (1 minutt siden): "Før dette hadde 39-åringen i 1999, da 27 år gammel, blitt dømt til åtte måneder fengsel " Han kan umulig ha vært 27 år gammel i 1999, hvis han er 39 år nå. Da har de nok skrevet feil. Det sto et annet sted at han var 19 i 2000. 2
Billiebi Skrevet 30. april 2021 #22 Skrevet 30. april 2021 Sinnsyk hele saken. Kan ikke forstå at de har fått lov til å bygge villaen i det strøket i utgangspunktet. Den passer ikke inn sammen med de andre husene. Og hvorfor hyret de drapsmannen som prosjektleder? Han var altfor uerfaren for å lede et så digert prosjekt. Min varmeste medfølelse går til de pårørende. 5
Gjest Airman Skrevet 30. april 2021 #23 Skrevet 30. april 2021 Var riktig av politiet å offentliggjøre navnet på offeret. Dette er en sak som må sette en presedens for fremtiden. Et slikt drap skal vi ikke oppleve igjen.
Nalini Skrevet 30. april 2021 #24 Skrevet 30. april 2021 Billiebi skrev (1 time siden): Sinnsyk hele saken. Kan ikke forstå at de har fått lov til å bygge villaen i det strøket i utgangspunktet. Den passer ikke inn sammen med de andre husene. Og hvorfor hyret de drapsmannen som prosjektleder? Han var altfor uerfaren for å lede et så digert prosjekt. Min varmeste medfølelse går til de pårørende. De fikk ikke lov til å bygge det, derfor ble det stanset av kommunen. Pålegg om å rive kom også. 6
Callisto83 Skrevet 30. april 2021 #25 Skrevet 30. april 2021 Airman skrev (4 minutter siden): Var riktig av politiet å offentliggjøre navnet på offeret. Dette er en sak som må sette en presedens for fremtiden. Et slikt drap skal vi ikke oppleve igjen. Det hadde kanskje hjulpet med navn på gjerningspersonen også, og andre som tidligere har sonet alvorlige dommer, så folk flest slipper å rote seg opp i potensielt farlige personer. 13
Billiebi Skrevet 30. april 2021 #26 Skrevet 30. april 2021 frysja skrev (10 minutter siden): De fikk ikke lov til å bygge det, derfor ble det stanset av kommunen. Pålegg om å rive kom også. Ja. Men de fikk jo tillatelse til å bygge over 500 kvm i funkisstil rett bak den spanske ambassaden. Gikk forbi der for noen dager siden. Ser ikke ut med en svær funkis i det området.. 2
Drizzt Skrevet 30. april 2021 #27 Skrevet 30. april 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Det hadde kanskje hjulpet med navn på gjerningspersonen også, og andre som tidligere har sonet alvorlige dommer, så folk flest slipper å rote seg opp i potensielt farlige personer. Enig med det. Men ut fra noen artikler i lokalavisen Budstikka, virker det som om mange der hvor han bor kjenner hvem det er snakk om. Jeg tipper at med tiden vil navnet hans også komme ut. Da denne saken først kom opp i media, trodde jeg det var snakk om sjalusi eller hevn mellom to personer som er eller har vært i et romantisk forhold. Men jo mer informasjon kommer ut, jo styggere blir det. Hun mistet mannen sin, en finansmann, i 2018 og fortsatt kampen mot den som ble hennes drapsmann som enke. De har 2 tenåringsdøtre som nå er blitt helt foreldreløse og har opplevd å miste begge foreldrene sine i løpet av 3 år. Det er klart at det er snakk om VELDIG mye penger her og det jeg ikke skjønte helt er hvorfor noen som har så mye penger vil ansette en uerfaren person til et såpass dyrt og komplisert byggeprosjekt istedet for et etablert firma med erfaring? Hva var det som fikk dem til å velge akkurat ham? At han følte at livet hans var over da han tapte saken og ble dømt til å betale så stor erstatning, er iallefall klart. At han i det hele tatt tenkte at å drepe henne vil løse problemet hans er ubegripelig. Men siden han hadde drapsvåpenet med seg, virker det iallefall en smule planlagt på forhånd. Men ja, skummelt, veldig skummelt hvis folk som blir saksøkt og taper saken bare dreper motparten for å slippe konsekvensene. Jeg håper virkelig vi ikke får flere slike saker fremover. For meg personlig må denne drapsmannen få lovens strengeste straff og forbli i fengsel livet ut. Slike personer har ingenting i samfunnet blant andre å gjøre. 23
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #28 Skrevet 30. april 2021 Callisto83 skrev (10 minutter siden): Det hadde kanskje hjulpet med navn på gjerningspersonen også, og andre som tidligere har sonet alvorlige dommer, så folk flest slipper å rote seg opp i potensielt farlige personer. Navn eller personidentifiserende opplysninger blir som regel ikke offentliggjort før en eventuell dom. Selv om media er kjent med identiteten hans. Og dersom du mener at det bør finnes et offentlig tilgjengelig register over alle som er straffedømt eller bøtelagt, er dette noe som strider mot den allmenne oppfatningen om personvern. Det ville være svært vanskelig å få politisk gjennomslag for noe sånt. 4
Justlooking Skrevet 30. april 2021 #29 Skrevet 30. april 2021 Han meldte seg selv, eller rettere sagt kjørte forbi en politibil på motorveien etter drapet og sa fra. Navnet har stått flere steder. Stygg sak, vi er vanligvis ikke vant til den type likvidasjoner. 1
Drizzt Skrevet 30. april 2021 #30 Skrevet 30. april 2021 Justlooking skrev (3 minutter siden): Han meldte seg selv, eller rettere sagt kjørte forbi en politibil på motorveien etter drapet og sa fra. Navnet har stått flere steder. Stygg sak, vi er vanligvis ikke vant til den type likvidasjoner. Hvis han ville melde seg selv, så burde han ringt der og da og ikke kjørt vekk i høy fart fra åstedet? Istedet forlater han byen. Det virker ikke som at han hadde tenkt å overgi seg jeg har lest en god del artikler og har ikke sett navnet hans offentliggjort noe sted. Miss-Grey skrev (5 minutter siden): Og dersom du mener at det bør finnes et offentlig tilgjengelig register over alle som er straffedømt eller bøtelagt, er dette noe som strider mot den allmenne oppfatningen om personvern. Det ville være svært vanskelig å få politisk gjennomslag for noe sånt. Den allmenne oppfatningen om personvern vil nok vike for den allmenne oppfatningen om at det er nyttig å vite om man omgås voldtekstmenn, drapsmenn eller pedofile. 2
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #31 Skrevet 30. april 2021 Drizzt skrev (11 minutter siden): Det er klart at det er snakk om VELDIG mye penger her og det jeg ikke skjønte helt er hvorfor noen som har så mye penger vil ansette en uerfaren person til et såpass dyrt og komplisert byggeprosjekt istedet for et etablert firma med erfaring? Hva var det som fikk dem til å velge akkurat ham? At han følte at livet hans var over da han tapte saken og ble dømt til å betale så stor erstatning, er iallefall klart. At han i det hele tatt tenkte at å drepe henne vil løse problemet hans er ubegripelig. Men siden han hadde drapsvåpenet med seg, virker det iallefall en smule planlagt på forhånd. Jeg siterer bare deler av innlegget ditt her. Men jeg har en formening om at det finnes en kontekst her som kan forklare mye av det du lurer på. Media er nok varsomme med hva de refererer til enda, av presseetiske årsaker. Du får nok svar på disse spørsmålene når saken kommer opp i rettsapparatet.
Billiebi Skrevet 30. april 2021 #32 Skrevet 30. april 2021 Miss-Grey skrev (5 minutter siden): Jeg siterer bare deler av innlegget ditt her. Men jeg har en formening om at det finnes en kontekst her som kan forklare mye av det du lurer på. Media er nok varsomme med hva de refererer til enda, av presseetiske årsaker. Du får nok svar på disse spørsmålene når saken kommer opp i rettsapparatet. Ja, det opplever jeg også som det store spørsmålet. Hvorfor ble han valgt som prosjektleder? Og hvorfor gikk det så galt? 4
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #33 Skrevet 30. april 2021 Drizzt skrev (2 minutter siden): Den allmenne oppfatningen om personvern vil nok vike for den allmenne oppfatningen om at det er nyttig å vite om man omgås voldtekstmenn, drapsmenn eller pedofile. Selvfølgelig, men det er mange hensyn å ta her. Det er ikke så uproblematisk som du fremstiller det. Norske politikere støtter i stor grad opp om at man har et visst vern selv om man tidligere har begått grusomme handlinger. Og vi velger disse politikerne til å representere oss i vår lovgivende forsamling. Vi bør også være forsiktige med å anta at folk ikke har hatt kjennskap til gjerningsmannens straffehistorikk. Det har vi ingen holdepunkter for...
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #34 Skrevet 30. april 2021 Billiebi skrev (4 minutter siden): Ja, det opplever jeg også som det store spørsmålet. Hvorfor ble han valgt som prosjektleder? Og hvorfor gikk det så galt? Jeg tror at vi får en god forklaring på hvorfor han ble ansatt som prosjektleder når saken kommer opp i retten. 1
Billiebi Skrevet 30. april 2021 #35 Skrevet 30. april 2021 Miss-Grey skrev (7 minutter siden): Jeg tror at vi får en god forklaring på hvorfor han ble ansatt som prosjektleder når saken kommer opp i retten. Vet du selv forklaringen?
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #36 Skrevet 30. april 2021 Billiebi skrev (6 minutter siden): Vet du selv forklaringen? Jeg vet ikke sikkert. Det blir bare spekulasjoner fra min side. Og derfor gjengir jeg dem ikke her. Men vi kommer nok til å få en forklaring når saken kommer opp i rettsapparatet.
Drizzt Skrevet 30. april 2021 #37 Skrevet 30. april 2021 Miss-Grey skrev (23 minutter siden): Selvfølgelig, men det er mange hensyn å ta her. Det er ikke så uproblematisk som du fremstiller det. Norske politikere støtter i stor grad opp om at man har et visst vern selv om man tidligere har begått grusomme handlinger. Og vi velger disse politikerne til å representere oss i vår lovgivende forsamling. Vi bør også være forsiktige med å anta at folk ikke har hatt kjennskap til gjerningsmannens straffehistorikk. Det har vi ingen holdepunkter for... Hvilke hensyn er det som taler mot en slikk offentliggjøring av navn? Inntil nylig var alles inntekt og formue offentlige, men snakk om personvern var det ikke spesielt mye av. Mens det er bare kriminelle som bryr seg om hvem som har mest penger og størst formue, er det ALLE som bryr seg om en drapsmann, voldtektsmann eller pedofil er i nærheten av en selv eller egne barn. Ja, jeg er smertelig klar over at kriminelle i Norge har større vern enn deres potensielle ofre. Det betyr ikke at det er det rette å gjøre. 8
Billiebi Skrevet 30. april 2021 #38 Skrevet 30. april 2021 Miss-Grey skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke sikkert. Det blir bare spekulasjoner fra min side. Og derfor gjengir jeg dem ikke her. Men vi kommer nok til å få en forklaring når saken kommer opp i rettsapparatet. Vet du om familien hadde planer om å bo i huset selv, eller om den skulle selges videre?
Gjest Airman Skrevet 30. april 2021 #39 Skrevet 30. april 2021 Håper vi aldri får oppleve denne type drap i Norge.. Det skal ikke være en overhengende trussel at meninger, ytringer, søksmål etc kan medføre at en blir drept. I denne saken, etter min mening, prøver siktede å fraskrive seg alt av ansvar ved å hevde seg syk..
Miss-Grey Skrevet 30. april 2021 #40 Skrevet 30. april 2021 Billiebi skrev (7 minutter siden): Vet du om familien hadde planer om å bo i huset selv, eller om den skulle selges videre? Aner ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå