Vimso Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hei! Jeg lurer litt på hvor mye det er «normalt» at olderforeldre er med oldebarna? Mine besteforeldre, og mine barns oldeforeldre opplever jeg litt vanskelig. De er blitt gamle og har hatt mye sykdom, da med hendelser som flere fall, drypp og avsviming på kort tid. I tillegg har min bestefar parkinsons og har pga dette mistet ett barn (ikke mitt) i bakken før. Disse tingene har gjort meg skeptisk på at de skal få passe mine barn. Nå er, spesielt hun, begynt å mase fryktelig på at de vil passe barna. Det som jeg ikke vil, og ikke mener er nødvendig da vi bruker mye av vår ledige tid på å være sammen med nettopp dem, men da at jeg et der. Det kan hun ikke forstå fordi vi må jo være slitne min mann og jeg, mener hun, i og med at vi begge jobber motsatt rundskift. Hun syter om at hun savner dem, men jeg savner jo mine barn jeg også. Er det sånn at hver gang det er en ledig stund så skal jeg springe til dem for at de skal få se barna? Jeg vil gjerne ha litt tid med dem jeg og, i fred. Vi er jo hos dem hvertfall 3-4 timer en gang i uka, ofte oftere og. Nå har hun begynt å spille på samvittigheten min med mange kommentarer, i tillegg til at hun mener jeg har «sperrer» som hindrer meg i å la dem ha barna og at jeg er gal og MÅ ha depresjoner. Det nytter ikke å si på en fin måte at jeg er litt nervøs for å la dem passe dem pga alt over, da blir hun dødelig fornærmet og snakker ikke til oss på flere uker. Attpåtil, her om dagen gikk vi på tur forbi huset deres, og banket på. Det første hun gjør er å ta opp minstemann og kysse han noe voldsomt på munnen, noe som vi har sagt ikke er greit (hun mater han også med skje som huk selv spiser av, som vi har gitt beskjed om at hun ikke skal, og hvertfall ikke nå i korona tid). Etter den voldsomme kyssingen inviterer hun oss inn, for så etter en halv time si at hun er i ventekarantene og er testet for korona fordi hun har vært så syk i en uke. Altså, hva???! Jeg prøver alltid å få hun til å snu på ting, med for eksempel å si at; tenk så heldig du er så faktisk har så mye med de å gjøre? Er gjerne ikke mange oldeforeldre som har det.. Men da blir hun bare sur, og stygg i munnen mot meg... Hjelp meg! Er jeg helt teit? Hvordan forholde og oppføre meg ovenfor dette? Alt av råd, tips og erfaringer tas i mot med glede, både godt og vondt. Takk!
TinaChristina Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Hennes generasjon er ikke så nøye på kyssing og spising av samme skje, de vokste opp i enklere kår. Men det er ikke greit selv om. Her må du sette ned foten og si at du bestemmer, og slik blir det. Dersom hun sier at du er psykisk syk og prøver å manipulere deg, må du si kraftig ifra at du kutter henne ut dersom det fortsetter. Også gjør du det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Spiller jo ingen rolle for deg hva som er "normalt" for andre. Den kyssinga var brudd på karanteneplikt og ville gitt 20 000 i bot hvis du hadde anmeldt. Tipper både barnehagen til barna og dine og mannens arbeidsplasser dine gjerne skulle sett flere anmeldelser pga av slikt. Jeg hadde kuttet all fysisk kontakt på grunn av det helt til hele korona-situasjonen er over. Dere kan facetime som alle andre må nå, det er en passende "straff" syns jeg. Anonymkode: eebdf...f2d 1
Ulven Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Jeg synes det høres ut som hun kan ha begynnende demens med tanke på at hun er så ufin, samt mangler forståelse for grunnleggende smittevern og regler. Når man er såpass opp i åra og har sykdommer som du nevner, skal man ikke passe småbarn alene. Det kan bli farlig både for barn og oldeforeldre. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Jeg hadde stått på mitt. Ingen passing. Vårt barn har en bestefar på snart 80. Han hører og ser dårlig, og er dårlig til bens. Det er helt uaktuelt å la han passe 3-åringen alene. Etter 1/2 time med rolig lek er han uansett utslitt. Anonymkode: 25244...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Altså... de oppfører seg jo helt merkelig, undertegner at jeg hadde vurdert begynnende demens. Samtidig må de vel være veldig gamle, og har muligens ikke så altfor mange år igjen? Ville sett litt mellom fingrene på atferden, , men hadde ikke latt de passe uten at jeg var komfortabel. Anonymkode: bbc9a...ac4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå