Gå til innhold

Kjøpe billig hus, bo i noen år, kjøpe dyrere og bedre?

lsjm94

Anbefalte innlegg

Vi er et par på snart 26 og 27 som i fjor flyttet fra studieby til min lille hjembygd. Her har samboeren min fått jobb, og jeg håper (og tror jeg kommer til) å få jobb her etter fullført studie og vi ønsker å slå oss ned her. For øyeblikket bor vi gratis hos mine foreldre, og der har vi bodd i ett år. Nå begynner jeg å kjenne på at jeg er klar til å flytte ut fra foreldrene mine, men for økonomiens del burde vi selvfølgelig gjerne ha bodd her litt lenger. Men nå har vi sett et hus som jeg tror vi hadde hatt råd til nå, og som vi definitivt har god råd til når jeg får meg jobb. Huset er imidlertid ikke drømmehuset der jeg ser for meg å bo for resten av livet, tror jeg, og det er et ganske gammelt hus som trenger en del oppgraderinger etter hvert. 

Hva er deres erfaringer med å kjøpe et billigere hus, bo i noen år og så kjøpe et dyrere og bedre hus? Eller bygge selv, det hadde jo vært en drøm. Men må også legge til at vi er ikke spesielt handy, så vi kan ikke pusse opp huset veldig billig selv og så vinne mye på å selge, tror jeg... Taper man bare penger på det hvis man ikke får gjort så mye selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er nok litt gammeldags, fordi jeg er ikke tilhenger av å "kjøpe for enhver pris".

Som en tommelfingerregel (unntak finnes alltid) må du bo i eget hus i minst 5 år før det lønner seg økonomisk, og enda lenger hvis huset som i dette tilfellet behøver større oppgraderinger.

Så kommer usikkerheten om boligprisene, vil de stige, eller vil de falle?

Å kjøpe et hus som et grunnlag for videre oppgradering innen et par år vil sjeldent lønne seg.
Da må huset i såfall være veldig billig, og at man selv kan stå for alle oppgraderinger.

Anonymkode: 7bb64...484

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å kjøpe et hus som et grunnlag for videre oppgradering innen et par år vil sjeldent lønne seg.
Da må huset i såfall være veldig billig, og at man selv kan stå for alle oppgraderinger.

Jeg ser at dette var veldig dårlig skrevet.

Å kjøpe et hus som grunnlag for videre oppgradering til større/finere innen et par år vil sjeldent lønne seg. 

Da må det første huset i såfall være veldig billig, og man må selv stå for størsteparten av oppussing og renovering. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er nok litt gammeldags, fordi jeg er ikke tilhenger av å "kjøpe for enhver pris".

Som en tommelfingerregel (unntak finnes alltid) må du bo i eget hus i minst 5 år før det lønner seg økonomisk, og enda lenger hvis huset som i dette tilfellet behøver større oppgraderinger.

Så kommer usikkerheten om boligprisene, vil de stige, eller vil de falle?

Man kan jo aldri vite hvor lenge man kommer til å bo der. Man kan håpe eller tro at det blir 5 år eller mer, og så ser man plutselig at man har "nabo fra helvete"...

Anonymkode: 57e0f...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo aldri vite hvor lenge man kommer til å bo der. Man kan håpe eller tro at det blir 5 år eller mer, og så ser man plutselig at man har "nabo fra helvete"...

Det kan skje, men poenget mitt var at for 90 % av oss vil det beste være å kjøpe en bolig fordi vi liker den,  tror at vi kommer til å trives der, og boligen passer familien, fremfor å kjøpe den i håp om at den vil gi gevinst i løpet av x antall år. 

Det er alt for mange usikkerhetsmomenter man må ta hensyn til.

Vi bor nå i en bolig vi kjøpte for 20 år siden, og vi kan ennå ikke selge med gevinst till tross for at vi kjøpte billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har "kjøpt oss oppover". Tjente 400k på å kjøpe og pusse opp leiligheten min, kjøpte og solgte tomt vi tjente 250k på, kjøpte hus som vi nå tjener 700k-1mill på å selge, kjøpte oss leilighet nå som vi regner med å tjene 200k på når vi selger om 1,5 år og har kjøpt prosjektert rekkehus som vil stige rundt 700k til vi flytter inn (akkurat dette skal vi jo ikke selge da så det blir jo bare verdier vi sitter med). 

Anonymkode: 1b195...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lsjm94 skrev (7 timer siden):

Vi er et par på snart 26 og 27 som i fjor flyttet fra studieby til min lille hjembygd. Her har samboeren min fått jobb, og jeg håper (og tror jeg kommer til) å få jobb her etter fullført studie og vi ønsker å slå oss ned her. For øyeblikket bor vi gratis hos mine foreldre, og der har vi bodd i ett år. Nå begynner jeg å kjenne på at jeg er klar til å flytte ut fra foreldrene mine, men for økonomiens del burde vi selvfølgelig gjerne ha bodd her litt lenger. Men nå har vi sett et hus som jeg tror vi hadde hatt råd til nå, og som vi definitivt har god råd til når jeg får meg jobb. Huset er imidlertid ikke drømmehuset der jeg ser for meg å bo for resten av livet, tror jeg, og det er et ganske gammelt hus som trenger en del oppgraderinger etter hvert. 

Hva er deres erfaringer med å kjøpe et billigere hus, bo i noen år og så kjøpe et dyrere og bedre hus? Eller bygge selv, det hadde jo vært en drøm. Men må også legge til at vi er ikke spesielt handy, så vi kan ikke pusse opp huset veldig billig selv og så vinne mye på å selge, tror jeg... Taper man bare penger på det hvis man ikke får gjort så mye selv? 

Er vel ganske vanlig å følge stigen på boligmarkedet.

startet med en 2 roms leilighet med høy belåningsgrad. Solgte med god fortjeneste og kjøpte 3 roms med litt mindre belåningsgrad. Solgte den med god fortjeneste og kjøpte enebolig med enda lavere belåning. 

nå har vi bare en håndfull år igjen på lånet og boligrente på 1.29% garantert ut året. 

driver nå å ser på å kjøpe leilighet for utleie, eller enebolig som kan seksjoneres opp med flere enheter for utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 minutter siden):

Er vel ganske vanlig å følge stigen på boligmarkedet.

startet med en 2 roms leilighet med høy belåningsgrad. Solgte med god fortjeneste og kjøpte 3 roms med litt mindre belåningsgrad. Solgte den med god fortjeneste og kjøpte enebolig med enda lavere belåning. 

nå har vi bare en håndfull år igjen på lånet og boligrente på 1.29% garantert ut året. 

driver nå å ser på å kjøpe leilighet for utleie, eller enebolig som kan seksjoneres opp med flere enheter for utleie.

Hvor får man boliglån til rentesats 1.29%? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo ann på hvordan boligmarkedet er der dere vil bo. 

Anonymkode: f3945...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kvalitet skrev (24 minutter siden):

Flere steder, hvis man er medlem av et eller annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (5 minutter siden):

Bulder bank. Om du har under 50% belåningsgrad.

625E76F4-B4F3-4FB3-8393-4D8622D6D0AC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Oppussingsobjekter er for de som liker og kan pusse opp og som er minst "litt" handy. Ellers er det et rent tapsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...