AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 De fleste jeg har snakket med sier at det var større overgang fra 0-1 og 1-2 enn 2-3 barn. Jeg har liksom litt vanskelig for å tro på det🤣Hva er deres erfaring? Mine barn er nå 4 og 6 år, så det blir ikke så veldig liten aldersforskjell Anonymkode: 7cbd9...619 1
norw Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Men hva skal man med et tredje eller fjerde barn? I disse trådene om et tredje barn eller enda flere ser jeg aldri noen grunner til hvorfor man skal ha så mange barn. Man vil bare ha flere, tilsynelatende uten å vite hvorfor. Som et slags instinkt som slår inn, som overstyrer fornuften. Det er ikke krise å få mange barn, men jeg ser bare ingen argumenter for det, og det er aldri svar å få når man spør om hvorfor. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 norw skrev (1 minutt siden): Men hva skal man med et tredje eller fjerde barn? I disse trådene om et tredje barn eller enda flere ser jeg aldri noen grunner til hvorfor man skal ha så mange barn. Man vil bare ha flere, tilsynelatende uten å vite hvorfor. Som et slags instinkt som slår inn, som overstyrer fornuften. Det er ikke krise å få mange barn, men jeg ser bare ingen argumenter for det, og det er aldri svar å få når man spør om hvorfor. Hvorfor man vil ha barn? Fordi det er givende, koselig og jeg ønsker meg en stor familie. I Norge fødes det færre og færre barn, så at noen føder flere enn snittet ser jeg virkelig ikke problemet med. Men tipper at du ikke har barn selv?:) Anonymkode: 7cbd9...619 23
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De fleste jeg har snakket med sier at det var større overgang fra 0-1 og 1-2 enn 2-3 barn. Jeg har liksom litt vanskelig for å tro på det🤣Hva er deres erfaring? Mine barn er nå 4 og 6 år, så det blir ikke så veldig liten aldersforskjell Anonymkode: 7cbd9...619 Har du og mannen lyst på et til barn så få et til barn. Det er litt vanskeligere å balansere når vi må holde fokus på mer enn en hver men det er egentlig ingen problem. Bare kos for det meste. Anonymkode: 5b96b...c78 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Jobbmessig stemmer det. Når tredje kommer er du mer erfaren og roligere, så alt går lettere. Så fra 2 til 3 var absolutt lettest. Overgangen merker jeg mest økonomisk. Større bil, større hus/leilighet, middager hvor det hadde holdt med en pakke hvis vi hadde vært 4 må vi med 5 i familien kjøpe en ekstra. En ekstra regning på fritidsaktiviteter og på ferier må vi ha et hotellrom ekstra hvis det ikke finnes familierom. Det teedje barnet er ganske mye dyrere enn 1 og 2. Anonymkode: e1761...fc1 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Mye verre for oss å gå fra 1 til 2, enn 2 til 3. Den tredje bare skled inn i rutinene til de andre barna, og vi får mye "gratis" siden babyen synes det er spennende å følge med på det søsknene gjør. Med de to første måtte jeg sitte masse i gulvet og leke, og det gjør jeg med denne også, men ikke på samme måte. Med én gang søsknene kommer hjemme så er baby veldig nysgjerrig og vil følge med på alt som skjer, kommer bare innom meg for trøst og litt påfyll, eller når det oppstår behov. Litt forenklet forklart selvsagt. Anonymkode: b3b8a...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 norw skrev (29 minutter siden): Men hva skal man med et tredje eller fjerde barn? I disse trådene om et tredje barn eller enda flere ser jeg aldri noen grunner til hvorfor man skal ha så mange barn. Man vil bare ha flere, tilsynelatende uten å vite hvorfor. Som et slags instinkt som slår inn, som overstyrer fornuften. Det er ikke krise å få mange barn, men jeg ser bare ingen argumenter for det, og det er aldri svar å få når man spør om hvorfor. Takk! Godt sagt. Det virker som om noen havner i en boble hvor de lager mange barn, uten å tenke på fremtiden. Se på skilsmissestatistikken. Det er urealistisk å tro man skal leve lykkelig resten av livet. Jeg har venninner som har både fire og fem barn. Begge to drømmer om å skille seg, men med så mange barn er det umulig. Det er ikke så mange som har råd til å kjøpe seg hus med fem eller seks soverom når man blir enslig... Anonymkode: 45df2...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 28 minutter siden, norw said: Men hva skal man med et tredje eller fjerde barn? I disse trådene om et tredje barn eller enda flere ser jeg aldri noen grunner til hvorfor man skal ha så mange barn. Man vil bare ha flere, tilsynelatende uten å vite hvorfor. Som et slags instinkt som slår inn, som overstyrer fornuften. Det er ikke krise å få mange barn, men jeg ser bare ingen argumenter for det, og det er aldri svar å få når man spør om hvorfor. Det finnes mange ulike argumenter der. Noen vil ha enda et barn fordi de to første har samme kjønn (den forstår ikke jeg), noen vil ha enda en i fall én unge faller fra (da blir ikke det andre søskenet alene med ansvaret når foreldrene blir gamle), noen vil ha flere fordi de kjenner de har mye å gi, eller fordi de synes det er koselig med barn, eller fordi det føles riktig. Hvorfor få barn da? Det blir jo litt det samme. Jeg hadde ingen god grunn til å få barn, og da jeg fikk barn (prevensjon som sviktet) så skulle jeg bare ha den éne. Så ble det én til, og da kom ønsket om 3. Den tredje var planlagt, og gjorde faktisk livet vårt sykt mye enklere. Mye godt fordi jeg lærte meg å senke forventningene til meg selv. Nå vasker jeg ikke hus hver dag, men bruker tiden på barna mine. Og jeg vet at det er mindre sannsynlighet for at én av dem blir igjen alene, samtidig som jeg ikke har så mange barn at jeg ikke klarer å følge opp. Anonymkode: b3b8a...bbe 3
atropos Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Vi fikk en uplanlagt tredjemann 1,5 år etter nr to, så det første jeg vil si er «ikke få for tette barn». For meg ble det litt heftig, men det var mye pga alderen på de to minste. Når din yngste er fire- blir fem når en evnt tredje blir født, er det nok ikke så ille. Du vil jo også ha skolebarn når baby skal begynne i barnehagen, så det blir enklere. Det du bør være litt oppmerksom på er at et tredje barn er dyrere. Du må ha større bil (som er dyrere å forsikre) og de fleste familiepakker er laget for to voksne og to barn. Tre barn i bhg/sfo er sykt dyrt! Vi betaler 11000 kr i mnd for to barn i bhg og en på fulltids sfo. Vi jobber begge fullt og kjenner jo selvsagt på tidsklemme og slikt. Heldigvis har jeg en noe fleksibel jobb som gjør at jeg kan hente barna tidlig og heller jobbe litt på kveldstid etter barna har lagt seg. Det er også litt styr å få barnevakt for tre barn. Vi har besteforeldre, men de er gamle og det kjennes litt heftig og dumpe tre viltre barn på trappa deres😅 så ofte er det kun en eller to om gangen som drar, og vi har en igjen hjemme, evnt ordner med en annen barnevakt. Og så er det all logistikk med klær/ utstyr etc. jeg følte jeg hadde timelig kontroll da vi hadde to barn, men nå med tre er det mer som flyter. Iallefall hos oss.🤷🏼♀️ 4
norw Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor man vil ha barn? Fordi det er givende, koselig og jeg ønsker meg en stor familie. I Norge fødes det færre og færre barn, så at noen føder flere enn snittet ser jeg virkelig ikke problemet med. Men tipper at du ikke har barn selv?:) Anonymkode: 7cbd9...619 Ikke barn generelt, men 3+. Det er der det begynner å skurre. Jeg vet ikke om jeg noen gang har lest/hørt noen argumenter (verken gode eller dårlige).
norw Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det finnes mange ulike argumenter der. Noen vil ha enda et barn fordi de to første har samme kjønn (den forstår ikke jeg), noen vil ha enda en i fall én unge faller fra (da blir ikke det andre søskenet alene med ansvaret når foreldrene blir gamle), noen vil ha flere fordi de kjenner de har mye å gi, eller fordi de synes det er koselig med barn, eller fordi det føles riktig. Hvorfor få barn da? Det blir jo litt det samme. Jeg hadde ingen god grunn til å få barn, og da jeg fikk barn (prevensjon som sviktet) så skulle jeg bare ha den éne. Så ble det én til, og da kom ønsket om 3. Den tredje var planlagt, og gjorde faktisk livet vårt sykt mye enklere. Mye godt fordi jeg lærte meg å senke forventningene til meg selv. Nå vasker jeg ikke hus hver dag, men bruker tiden på barna mine. Og jeg vet at det er mindre sannsynlighet for at én av dem blir igjen alene, samtidig som jeg ikke har så mange barn at jeg ikke klarer å følge opp. Anonymkode: b3b8a...bbe Ja, kjønn er en dårlig grunn. "Jeg vil ha ei jente, nå har jeg bare to gutter", og så får man en tredje gutt. Og selv om den tredje blir ei jente, så er uansett tre litt i overkant. Synes ikke at man bør få et tredje barn bare fordi det kan skje noe med ett av to. Og det er ingen krise (utover sorgen) om man mister ett av to. "Føles riktig" er det jeg mener med at det er et instinkt som tilsynelatende overstyrer fornuften. 1
Arkana Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Jeg synes ikke overgangen til tre var spesielt stor. Den var størst fra 0 til 1, etter det hadde vi jo allerede det meste av rutiner på plass og erfaringen har man allerede. Vi synes det er herlig med tre og de har så mye glede av hverandre.
Summeer Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 (endret) Vi fikk tre barn på 2,5 år. Det var heftig, men går helt fint fordi vi har tre sett engasjerte besteforeldre som stiller opp, så vi får noen pusterom. Både overnatting en og en, og et sett tar alle tre 10 dager på ferie om sommeren mens vi jobber hvert år siden de var 3 år. Nå har vi tre stk på vei inn i tenårene, og det veksler mellom himmel og helvete flere ganger daglig. Men jeg har fått erfare at de betror seg til hverandre, og de har en trygghet i hverandre når ting er vanskelig, så det er definitivt en styrke. Men økonomisk er det stor forskjell på å være kjernefamilien på 4stk og bli 5. To hotellrom, helst 7seter (vi byttet ned til 5seter, fant ikke det jeg ville ha med 7seter i ok prisklasse, og pga logistikken må vi uansett ha to biler), to pakker kjøttdeig til middag etc... Endret 30. april 2021 av Summeer 1
Cer3s Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 norw skrev (2 timer siden): Men hva skal man med et tredje eller fjerde barn? I disse trådene om et tredje barn eller enda flere ser jeg aldri noen grunner til hvorfor man skal ha så mange barn. Man vil bare ha flere, tilsynelatende uten å vite hvorfor. Som et slags instinkt som slår inn, som overstyrer fornuften. Det er ikke krise å få mange barn, men jeg ser bare ingen argumenter for det, og det er aldri svar å få når man spør om hvorfor. Fordi man har lyst? 😅 Enkelt og greit liksom. Hvorfor vil man ha en? Eller to? 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 Jeg synes ikke overgangen fra 2-3 var stor. Jeg merket det nesten ikke. Nå når barna er større, og snart tenåringer tror jeg faktisk det hadde vært lettere med 2 enn 3. Når man har små barn tror man det er den mest krevende tiden, men for meg var det lettere å følge opp 3 under 5, enn 3 større barn. De skal kjøres og bringes. Hjelpes med lekser og ha alenetid. 3 å bekymre seg for. Anonymkode: 5db6f...b90 1
Arkana Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke overgangen fra 2-3 var stor. Jeg merket det nesten ikke. Nå når barna er større, og snart tenåringer tror jeg faktisk det hadde vært lettere med 2 enn 3. Når man har små barn tror man det er den mest krevende tiden, men for meg var det lettere å følge opp 3 under 5, enn 3 større barn. De skal kjøres og bringes. Hjelpes med lekser og ha alenetid. 3 å bekymre seg for. Anonymkode: 5db6f...b90 Jeg forventer at større barn klarer å gjøre lekser alene og at de i stor grad kan transportere seg selv (gå eller sykle) til venner og fritidsaktiviteter, så jeg synes det blir bare lettere og lettere ettersom de blir eldre. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Høres ut som enkelte her mener det burde vært forbud mot å få mer enn 2 barn! Anonymkode: 05d3f...70b 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som enkelte her mener det burde vært forbud mot å få mer enn 2 barn! Anonymkode: 05d3f...70b Helt vilt hvor barnefiendtlig kulturen vår er 😕 Anonymkode: 172f4...a54 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #19 Skrevet 30. april 2021 Jeg har 3 barn og ønsker meg enda en. Nå har jeg fått kreft, så det blir sannsynligvis ikke noe av. Men mine argumenter er: familie er det viktigste i livet (for oss). Vi har det fint sammen! Vi har allerede stor nok bil og hus og vi har god økonomi. Ungene våre er bestevenner. Det handler kanskje mye om flaks. Mulig jeg hadde tenkt anerledes om det var mye krangling. Vi bor sentralt- vi har gåavstand til skole, barnehage, min jobb, idrettsanlegg/hall og kulturhus. Lite vi kjører på ungene. SFO har vi aldri hatt behov for. Anonymkode: c7d7d...12e 1
Cer3s Skrevet 30. april 2021 #20 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Høres ut som enkelte her mener det burde vært forbud mot å få mer enn 2 barn! Anonymkode: 05d3f...70b AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Helt vilt hvor barnefiendtlig kulturen vår er 😕 Anonymkode: 172f4...a54 Ikke sant? Man må tydeligvis ha en skikkelig god grunn til å ville ha mer enn 2. Samme med tette barn også. Kan bare tenke meg hva de med 3 tette får høre 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå