AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #1 Skrevet 30. april 2021 Hallo Vi har en fireåring som er veldig dårlig på å drikke vann. Hun har slitt en del med hard mage, og vi har endret kostholdet litt deretter etter råd fra legen siden ungen er altetende, og hater medisin. Men så nekter hun å drikke vann. Og det er kun vann eller melk vi har. Vi har appelsinjuicejuice og, men hun svarer alltid at hun vil ha vann. Hun tar kun bittesmå slurker og nå har hun sittet 15 minutter med en slurk og hun skal i barnehagen. Og jeg synes det blir for spesielt å mase, det skaper jo negativitet rundt matbordet. Jeg har prøvd å forklare henne hvorfor vi må drikke til maten, hva det gjør med magen og kroppen osv, men hun er fire år og sender meg stygge blikk.. 🙃 Saft og brus er egentlig ikke hennes greie, men vurderer sånn funlight. Hvordan kan jeg få i henne væske uten å true med medisin eller intravenøst? Anonymkode: 8d62a...bcf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Skrevet 30. april 2021 Prøvd isbiter i vannet? Mine unger kan få i seg mye væske sånn 😄 Sette frem vannflaske hun kan drikke av utenom måltider? Tror jeg ville styrt unna Funlight. Mest fordi en ikke skal venne seg til søte drikker men bruke vann som tørstedrikk. Så veldig bra hun foretrekker det. Anonymkode: 7ba42...d6b 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Prøvd isbiter i vannet? Mine unger kan få i seg mye væske sånn 😄 Sette frem vannflaske hun kan drikke av utenom måltider? Tror jeg ville styrt unna Funlight. Mest fordi en ikke skal venne seg til søte drikker men bruke vann som tørstedrikk. Så veldig bra hun foretrekker det. Anonymkode: 7ba42...d6b Har prøvd med isbiter og sugerør, men det er moro å se på og så gidder hun ikke mer 😅 Kanskje litt morsomme isbiter 😁 Anonymkode: 8d62a...bcf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 Kanskje en morsom drikkeflaske hun kan være med å velge selv? Anonymkode: e9ca1...930 1
~umulia~ Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Mine drikker mer om de får vann i drikkeflaske med sugerør. Men min erfaring er at de drikker lite til måltidene, og mer når de har drikkeflaska tilgjengelig utenom måltidene. 3
Mumsmums Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Har en på 8 med samme problem. Har prøvd mye.. ikke gå fra bordet før et glass vann er drukket, men ser jo at han sliter så det gikk ikke. Isbiter. Sugerør. Sitron eller bær i vannet. Det som funket best var, den som drikker opp vannet får et glass saft. 10 åringen som gjerne drikker 2 eller 3 glass med vann, må jo selvfølgelig også få saft.. og det var jo strengt talt ikke nødvendig, men kan jo ikke være urettferdig. Vi har og stort sett vann og melk, så det å belønne med saft er i ytterste nød for å få i væske.
Gjest Albbas Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Vi gir saft til middag. Fullstendig ukorrekt å innrømme det i 2021, men det gjør vi altså. Når saft inntas med et måltid har ikke syren så stor effekt på tennene. Vi bruker Lerum sin husholdningssaft uten sukker. Og kun til middag. Vokste opp med saft til både lunsj og middag, og ser ikke helt problemet til ETT måltid. Best å la være, ja, men forstoppelse er vonde greier. Liker barnet smoothie? Hvis du har juice eller vann i smoothie hjelper jo det.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Albbas skrev (8 minutter siden): Vi gir saft til middag. Fullstendig ukorrekt å innrømme det i 2021, men det gjør vi altså. Når saft inntas med et måltid har ikke syren så stor effekt på tennene. Vi bruker Lerum sin husholdningssaft uten sukker. Og kun til middag. Vokste opp med saft til både lunsj og middag, og ser ikke helt problemet til ETT måltid. Best å la være, ja, men forstoppelse er vonde greier. Liker barnet smoothie? Hvis du har juice eller vann i smoothie hjelper jo det. Vi har drukket brus til noen middager... 😂 Pepsi max da.. Hun liker smoothie ja, har laget litt sånt 😊 Anonymkode: 8d62a...bcf
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Vi har slitt med det tidligere. Vi har servert mat som vi vet barnet liker og gir små porsjoner. Når barnet vil ha mer, må hen drikke så og så mye før hen får mer. Det har ikke vært mye fokus på det, men det falt bare naturlig. Det var slik det funket for oss og nå er det ikke noe problem for barnet å drikke vann. Anonymkode: da2fd...02d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 men hvorfor må hun drikke til maten? At hun drikker for lite generelt er selvsagt noe man må gjøre noe med, men om hun drikker ellers burde det være null stress om hun drikker akkurat til maten? Eller er ungen overvektig og du ønsker å fylle opp magesekken med væske så hun spiser mindre? For mer væske generelt: gi vannmelon, jordbær, agurk og annen frukt og grønt med mye væske i, server suppe, lag grøten tynnere om hun fortsatt spiser den, smoothie som drikkes i stedet for å spise med skje, Anonymkode: 9530f...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Min treåring drikker bare vann av glass som han tror ikke er hans, så vi pleier å ha et ølglass og et stetteglass med vann stående på rare steder i stua så de ser litt glemt ut når han leker. Da drikker han av de og er sjukt fornøyd med seg selv fordi han stjeler drikke av oss Anonymkode: 8a086...8b1 11
Kenelz Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: men hvorfor må hun drikke til maten? At hun drikker for lite generelt er selvsagt noe man må gjøre noe med, men om hun drikker ellers burde det være null stress om hun drikker akkurat til maten? Eller er ungen overvektig og du ønsker å fylle opp magesekken med væske så hun spiser mindre? For mer væske generelt: gi vannmelon, jordbær, agurk og annen frukt og grønt med mye væske i, server suppe, lag grøten tynnere om hun fortsatt spiser den, smoothie som drikkes i stedet for å spise med skje, Anonymkode: 9530f...e4f ??? Hvor har du DET fra? TS har skrevet at barnet trenger væske pga hard mage. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Har ei på 3 år som også drikker lite. Så jeg setter frem en kopp med vann her, en flaske med vann der... Sitter hun og leker, så setter jeg en flaske ved siden av henne. Og når jeg minner henne på at hun må drikke litt, så griper hun flasken og tar en slurk eller to, uten å gå ut av leken. Går hun forbi et bord og ser en kopp med vann, da tar hun automatisk en slurk på vei dit hun skal. Til middag har vi begynt å si "skål", det er stas. Og da drikkes det litt. Det går stort sett i vann og melk (hun elsker melk og vil helst bare ha det). Men av og til får hun saft eller brus når det stopper helt opp. Anonymkode: 3a31e...f13 3
Arkana Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 I et slikt tilfelle, hvor det er rent medisinsk nødvendig for barnet å drikke, ville jeg ikke nølt med å tilby saft. Hvis du vil prøve noe annet, hva med et belønningsskjema? Fyll en drikkeflaske med vann og hvis hun drikker opp den får hun sette et klistremerke eller et kryss i ruta og når x antall ruter er fylt kan hun velge seg en premie fra en liste (kan være alt fra filmkveld med popcorn, dessert, velge middag den dagen, kakao til kveld (= enda mer drikke) eller hva som helst annet dere tenker hun vil sette pris på).
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 Det er ikke nødvendig å drikke til maten. Det er helt ok å ikke drikke til maten, så lenge hun drikker ellers. Vår drikker ikke til maten, men drikker utenom. Har flaske som alltid er tilgjengelig, og minner ham på det. Ofte ifbm at vi også drikker. Oi, nå er jeg tørst, vil du også ha litt drikke? Osv. Vi har også slitt mye med hard mage, og har det vært krise har det vært lov med smakssatt biola og juice. Anonymkode: a10a9...cd0
Cyndaquil Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 Svak saft 😊 feks zerOh saft er veldig sterk så man trenger bare dråper av den til å lage smak i vannet. Og ikke noe sukker. Gjør at mine små drikker masse periodene de er vannlei
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Tyr til saft, tynt blandet. Det viktigste er visst at det er et snev av rosafarge i glasset. Og sugerør. Anonymkode: e865e...11e 1
vikilLJA Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 Vannflaske med sugerør er fint. Det funker spesielt godt foran barne-tv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå