Alice123 Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Jeg har en fredslilje på ca. 70-100 cm som henger veldig. Den har ingen hvite blomster nå, men har pleid å blomstre med jevne mellomrom. Den har ingen brune/gule blader. For noen uker siden begynte den å henge med bladene (slik den gjør om den er tørst). Uansett hva jeg gjør blir det ikke bedre. Den får normal mengde vann (jeg heller vann i potteskjuleren, ikke direkte i jorda). Tideligere sto den ganske i skygge, men jeg har flyttet den slik at den får direkte sol. Er det noen som har noen tips? Den blir bare værre og værre hengemessig, men har ingen brune/gule blader.
Teardrop Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Mine liker ikke å stå i direkte sol. Da henger dem, uansett hvor mye vann de får. Tror det blir for varmt eller noe.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 https://www.plantasjen.no/fredslilje.html Anonymkode: 8c308...90a
Pillarguri Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg pleier å sette mine fredsliljer i vasken og fylle vann til over kanten på potten. Når det slutter å boble luft, da er planten våt nok. Prøv det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Sjekket om den bør pottes om? Anonymkode: 6a413...ee5
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Alice123 skrev (20 timer siden): Jeg har en fredslilje på ca. 70-100 cm som henger veldig. Den har ingen hvite blomster nå, men har pleid å blomstre med jevne mellomrom. Den har ingen brune/gule blader. For noen uker siden begynte den å henge med bladene (slik den gjør om den er tørst). Uansett hva jeg gjør blir det ikke bedre. Den får normal mengde vann (jeg heller vann i potteskjuleren, ikke direkte i jorda). Tideligere sto den ganske i skygge, men jeg har flyttet den slik at den får direkte sol. Er det noen som har noen tips? Den blir bare værre og værre hengemessig, men har ingen brune/gule blader. Stikk fingeren langt ned i jorden og kjenn etter. Du har rett og slett feil vannmengde etter at du flyttet den. Du kan også inspiserer blader etter skadedyr - husk å ta av potten og se på røttene også. Bruk fingeren slik at du kan kjenne hvor fuktig det er før hver gang du vanner - bli kjent med planten din
Alice123 Skrevet 3. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 3. mai 2021 DEN NAKNE GARTNER skrev (På 30.4.2021 den 22.26): Stikk fingeren langt ned i jorden og kjenn etter. Du har rett og slett feil vannmengde etter at du flyttet den. Du kan også inspiserer blader etter skadedyr - husk å ta av potten og se på røttene også. Bruk fingeren slik at du kan kjenne hvor fuktig det er før hver gang du vanner - bli kjent med planten din Tusen takk for tips! Jeg skal teste det
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Jeg tror både vann og plassering kan være problemet her. Fredsliljer trenger ikke direkte sollys, det kan bli for mye for dem. Min liker også å vannes ganske så godt, så jeg vil tro at litt vann i potteskjuleren kanskje ikke gjør susen. Jeg fyller vasken og setter planten der en stund. Anonymkode: 92417...6bc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Jeg har en stor som jeg har hatt i mange år. Den plantet jeg i en selvvanningspotte, en sånn som jeg heller vann ned i ett rør og så tar den opp vann nedenfra. Men innimellom begynner den å henge, da tar jeg en dl vann og heller midt oppi senter på planten. Etter det står bladene stødig. Noen uker etterpå så gjentar jeg prosessen. Anonymkode: a931d...268 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå