Gå til innhold

Fredslilje som henger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fredslilje på ca. 70-100 cm som henger veldig. Den har ingen hvite blomster nå, men har pleid å blomstre med jevne mellomrom. Den har ingen brune/gule blader.

For noen uker siden begynte den å henge med bladene (slik den gjør om den er tørst). Uansett hva jeg gjør blir det ikke bedre. Den får normal mengde vann (jeg heller vann i potteskjuleren, ikke direkte i jorda). Tideligere sto den ganske i skygge, men jeg har flyttet den slik at den får direkte sol.

Er det noen som har noen tips? Den blir bare værre og værre hengemessig, men har ingen brune/gule blader.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine liker ikke å stå i direkte sol. Da henger dem, uansett hvor mye vann de får. Tror det blir for varmt eller noe. 

Skrevet

Jeg pleier å sette mine fredsliljer i vasken og fylle vann til over kanten på potten.  Når det slutter å boble luft, da er planten våt nok. Prøv det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket om den bør pottes om?

Anonymkode: 6a413...ee5

Skrevet

Tusen takk for tips :)

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
Alice123 skrev (20 timer siden):

Jeg har en fredslilje på ca. 70-100 cm som henger veldig. Den har ingen hvite blomster nå, men har pleid å blomstre med jevne mellomrom. Den har ingen brune/gule blader.

For noen uker siden begynte den å henge med bladene (slik den gjør om den er tørst). Uansett hva jeg gjør blir det ikke bedre. Den får normal mengde vann (jeg heller vann i potteskjuleren, ikke direkte i jorda). Tideligere sto den ganske i skygge, men jeg har flyttet den slik at den får direkte sol.

Er det noen som har noen tips? Den blir bare værre og værre hengemessig, men har ingen brune/gule blader.

Stikk fingeren langt ned i jorden og kjenn etter. Du har rett og slett feil vannmengde etter at du flyttet den. Du kan også inspiserer blader etter skadedyr - husk å ta av potten og se på røttene også. Bruk fingeren slik at du kan kjenne hvor fuktig det er før hver gang du vanner - bli kjent med planten din :) 

Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (På 30.4.2021 den 22.26):

Stikk fingeren langt ned i jorden og kjenn etter. Du har rett og slett feil vannmengde etter at du flyttet den. Du kan også inspiserer blader etter skadedyr - husk å ta av potten og se på røttene også. Bruk fingeren slik at du kan kjenne hvor fuktig det er før hver gang du vanner - bli kjent med planten din :) 

Tusen takk for tips! Jeg skal teste det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror både vann og plassering kan være problemet her. Fredsliljer trenger ikke direkte sollys, det kan bli for mye for dem. Min liker også å vannes ganske så godt, så jeg vil tro at litt vann i potteskjuleren kanskje ikke gjør susen. Jeg fyller vasken og setter planten der en stund.

Anonymkode: 92417...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stor som jeg har hatt i mange år. Den plantet jeg i en selvvanningspotte, en sånn som jeg heller vann ned i ett rør og så tar den opp vann nedenfra. Men innimellom begynner den å henge, da tar jeg en dl vann og heller midt oppi senter på planten. Etter det står bladene stødig. Noen uker etterpå så gjentar jeg prosessen. 

Anonymkode: a931d...268

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...