Gå til innhold

Skaper tørketromler støv? Eller er alt støvet i filteret, fra tøyet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat skaffet meg tørketrommel for første gang, og blir helt forfjamset over alt støvet filteret fanger opp. Hadde rent filter, vasket étt dobbelt sett med sengetøy, og etter det kunne jeg plukke av støv i store firkanter fra filteret. Spørsmålet er da, kommer alt støvet fra tromlingen i seg selv, eller er det støv som ligger i tøyet fra før som trommelen suger ut? 😮 Sikkert dumt spm, men spør likevel.

Anonymkode: c3fb7...c38

Skrevet (endret)

Dette er helt vanlig. 

"Du vil bli overrasket over hvor mye lo du vil finne i filteret etter de første syklusene. Dette blir ofte feilaktig tolket som fibre fra klærne, men loen er i stor grad partikler som har festet seg til klærne. Det betyr at lo som ikke tørketrommelen filtrerer bort ville ende opp i lufta og etterhvert på gulv og andre overflater som støv. Dette er altså gode nyheter for allergikere: Tørketromler filtrerer bort haugevis av støv. I tillegg til støvpartikler vil den også fjerne rester av vaskemiddel og dyrehår fra klærne."

https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/tips-til-deg-som-skal-kjoepe-toerketrommel/

Personlig elsker jeg tørketrommelen vår, med en hund som har hatt og har røyting 2 ganger i året finner jeg alltid en "hundehale" i vårt lofilter😅

Og på kg er ingen spm dumme😁

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Dette er helt vanlig. 

"Du vil bli overrasket over hvor mye lo du vil finne i filteret etter de første syklusene. Dette blir ofte feilaktig tolket som fibre fra klærne, men loen er i stor grad partikler som har festet seg til klærne. Det betyr at lo som ikke tørketrommelen filtrerer bort ville ende opp i lufta og etterhvert på gulv og andre overflater som støv. Dette er altså gode nyheter for allergikere: Tørketromler filtrerer bort haugevis av støv. I tillegg til støvpartikler vil den også fjerne rester av vaskemiddel og dyrehår fra klærne."

https://www.power.no/magasinet/kjoepsguider/tips-til-deg-som-skal-kjoepe-toerketrommel/

Personlig elsker jeg tørketrommelen vår, med en hund som har hatt og har røyting 2 ganger i året finner jeg alltid en "hundehale" i vårt lofilter😅

Og på kg er ingen spm dumme😁

Jeg tror det er mye fibre fra klær også da all loen er farget rosa om jeg tørketromler rosa håndklær og svart om jeg tørketromler svarte. Det er helt hvitt om jeg tørketromler hvitt undertøy osv. 

Anonymkode: a4d0c...507

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror det er mye fibre fra klær også da all loen er farget rosa om jeg tørketromler rosa håndklær og svart om jeg tørketromler svarte. Det er helt hvitt om jeg tørketromler hvitt undertøy osv. 

Jo litt lo og fibre fra klær vil det jo alltids være.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Tørketrommel spiser klær. Loen i filteret er fiber den har slitt ut av klærne dine.

• Liker 3
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Avsporinger er splittet ut til denne tråden: 

Vintermorgen, mod

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette. 

Tromler jeg HVITE håndklær eller hvitt sengetøy får jeg helt lyst lo i filteret. Når jeg tromler de KOKSGRÅ håndklærne eller det mørkegrå sengetøyet får jeg helt mørkegrått lo i filteret. Tromler jeg min datters mange knallrøde bukser, trøyer og andre klær, får jeg rødt lo i filteret. 

Partiklene fra huden vår og huset ellers endrer ikke farge, så det er helt klart sånn at tørketrommelen slår løs fibre fra tøyet når man tromler det. Logisk er det også: Friksjon! 

Dessuten vet da alle at tøy man tørker på gamlemåten holder seg pent lenger enn det man tromler tørt. 

Anonymkode: fdf3f...338

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, prt90 said:

Tørketrommel spiser klær. Loen i filteret er fiber den har slitt ut av klærne dine.

Det er faktisk ikke sant. Vaskemaskin er det som sliter klærne mest. Det lo du ser i filteret, er allerede slit av vask - men fanges først av filteret i tørketrommel. Som det står beskrevet høyre oppe, om du ikke hadde en tørketrommel, alt det støvet ville vært i lufta i leiligheten/ der du tørker klærne. 

Anonymkode: e207f...3a1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...