Gjest tinkaanonym Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 (endret) https://www.nrk.no/vestland/unge-blir-trakassert-daglig-_-na-setter-forskere-i-gang-med-etterlengtet-prosjekt-1.15466225 Tanker? Jeg synes det var på høy tid. Kunne gjerne ha startet med et sånn prosjekt for 10 år siden. Merker jeg blir sint. Fortell gjerne dine opplevelser. Edit: Jeg ser nå at det blir feil å spørre om på en kanal der man man ha brukernavn. Endret 30. april 2021 av Gjest
Knekt1 Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Var i ferd med å skrive et langt innlegg om hvordan språkbruk og respekt for andres grenser allerede har vært kompetansemål i norsk og samfunnsfag i flere år, men så kom jeg på at det ikke kommer noe godt ut av å fare med kjedelige faktum. Dette er altså ikke ny tematikk, selv om undervisningen sikkert blir ulikt praktisert rundt omkring. Tror vi skal være mer bekymret for om dyktige lærere gidder å forbli i skolen i tiden som kommer. 4
herzeleid Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Jeg tror det kan være veldig nyttig med kunnskapsinnhenting slik at en ikke kun snakker om og gjenforteller noe men faktisk kan vise til noe mer konkret. Jeg blir litt skeptisk til saker som den over når en kan lese ting som: Sitat Hun opplever at seksuell trakassering har blitt en del av hverdagen for de fleste unge, og forklarer at gutter tar på rumpen til jenter over en lav sko. Dette har hun ikke opplevd selv. Da lurer jeg litt på i hvilken grad en beskriver et konkret problem en observerer eller føler på, eller gjenforteller et budskap en har hørt og sett fra andre og sett andre "hylles" for, kanskje uten så veldig kritisk tilnærming til problemstillingen. Om det eksempelvis i stor grad er andre jenter som kaller jenter "hore" virker det kontraproduktivt å fokusere spesifikt på "guttene", og en risikerer å fyre opp under "guttene mot jentene" heller enn å ta tak i et konkret problem. Sånn sett er nok forskning på dette veldig nyttig slik at vi kanskje kan forholde oss bedre til virkeligheten heller enn etablerte sannheter. Samtidig har vi i andre tilfeller sett forskning som gjør rammene for seksuell trakassering ekstremt vie, og en bør nok passe seg så en ikke produserer "oppsiktsvekkende" forskning som tilfører mindre verdi. 1
Gjest tinkaanonym Skrevet 30. april 2021 #4 Skrevet 30. april 2021 herzeleid skrev (10 timer siden): Jeg tror det kan være veldig nyttig med kunnskapsinnhenting slik at en ikke kun snakker om og gjenforteller noe men faktisk kan vise til noe mer konkret. Jeg blir litt skeptisk til saker som den over når en kan lese ting som: Da lurer jeg litt på i hvilken grad en beskriver et konkret problem en observerer eller føler på, eller gjenforteller et budskap en har hørt og sett fra andre og sett andre "hylles" for, kanskje uten så veldig kritisk tilnærming til problemstillingen. Om det eksempelvis i stor grad er andre jenter som kaller jenter "hore" virker det kontraproduktivt å fokusere spesifikt på "guttene", og en risikerer å fyre opp under "guttene mot jentene" heller enn å ta tak i et konkret problem. Sånn sett er nok forskning på dette veldig nyttig slik at vi kanskje kan forholde oss bedre til virkeligheten heller enn etablerte sannheter. Samtidig har vi i andre tilfeller sett forskning som gjør rammene for seksuell trakassering ekstremt vie, og en bør nok passe seg så en ikke produserer "oppsiktsvekkende" forskning som tilfører mindre verdi. https://www.nrk.no/vestland/hermine-_13_-tar-et-oppgjor-med-trakassering-blant-unge-1.15448440 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/kRVe5L/snakk-med-soennen-din Som en kvinne som har opplevd dette fra gutter og menn, de siste 15 årene av mitt liv, er jeg uenig.
herzeleid Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 tinkaanonym skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/vestland/hermine-_13_-tar-et-oppgjor-med-trakassering-blant-unge-1.15448440 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/kRVe5L/snakk-med-soennen-din Som en kvinne som har opplevd dette fra gutter og menn, de siste 15 årene av mitt liv, er jeg uenig. Se om du klarer å formulere hva uenigheten består i. 2
Gjest tinkaanonym Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 herzeleid skrev (Akkurat nå): Se om du klarer å formulere hva uenigheten består i. Det er høyst reelt at dette er et problem i guttegjenger. Og hun som skrev kronikken ble kalt "feite hore" da hun jogget. Det står i de andre artiklene.
Gjest tinkaanonym Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Dere må beklage min mangel på formuleringer, men visse folk orker jeg ikke å bruke energi på å diskutere med.
herzeleid Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 tinkaanonym skrev (7 minutter siden): Det er høyst reelt at dette er et problem i guttegjenger. Og hun som skrev kronikken ble kalt "feite hore" da hun jogget. Det står i de andre artiklene. Jeg vet ikke om noe av dette egentlig treffer noe av det du sier deg uenig i? Hva konkret av det jeg skriver er du uenig i? 1
_popcorn_ Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Ryddet for forherligelse av lovbrudd. _popcorn_, mod
Callisto83 Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 Synes det er viktig å ta tak i, men er virkelig "seksuell trakassering" riktig ord å bruke på noen av eksemplene som nevnes?
Gjest tinkaanonym Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Callisto83 skrev (1 time siden): Synes det er viktig å ta tak i, men er virkelig "seksuell trakassering" riktig ord å bruke på noen av eksemplene som nevnes? Hva ville du kalt det? Litt av problemet er at vi ikke har språk for mobbing som går på kropp og seksualitet. Det blir noe som er for flaut å snakke om for barn, ungdom, foreldre og lærere. Hvis det var snakk om voksne ville det nok bli kalt seksuell trakassering. I min verden behøver ikke seksuell trakassering være flatterende
herzeleid Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Callisto83 skrev (1 time siden): Synes det er viktig å ta tak i, men er virkelig "seksuell trakassering" riktig ord å bruke på noen av eksemplene som nevnes? Usikker på hvilke eksempler det er snakk om her, men det virker ofte som en slenger ut et veldig bredt nett når en snakker om seksuell trakassering, slik at tilfeller som enten ikke har så mye med sex å gjøre, eller med trakassering, havner i den kategorien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå