Gå til innhold

Erfaringer med å gjøre utekatter til innekatter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt kattene mine i snart 10 år,.de har vært ute siden de var rundt året. Av flere årsaker nå så skal jeg kjøpe meg leilighet i en by der det er vanskelig å finne leilighet på bakkeplan uten at det er for trafikkert. 

Jeg prøver jo så godt jeg kan å finne det, og senker mange andre krav til fordel for at kattene mine kan få fortsette å være ute. Jeg får helt vondt i magen av å tenke på å nekte dem å komme ut. Føles ut som dyreplageri rett og slett. 

Det er fullstendig uaktuelt å omplassere de! 

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med det å omgjøre katter fra utekatt til innekatt? ER det så ille som det høres ut som folk skal ha det til? Det er jo så vanskelig å vite hva de føler om det. De er jo aller mest glad i å være inne og kose og er ikke lange turene ut avgangen.. men allikevel da! 😓 litt av et liv å bare være inne ? Eller bryr de seg egentlig ikke ? 

Så.. ? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 32317...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det kommer veldig an på katten og hvor sterke instinkter de har, men mange som er vant til å være ute vil nok mistrives med å bare være inne. Hvis du likevel vil forsøke ville jeg tenkt på: 

- Har du mulighet til å kjøpe leilighet med balkong, og å gjøre balkongen kattesikker? Katter liker å sitte i friluft høyt oppe og se på ting, og hvis du feks setter opp netting rundt balkongen og setter opp klatrestativ til dem kan det jo kanskje mette det behovet. 

- Katter får mye stimuli av å være ute og fange løv, jakte, snike seg rundt etc. Har du muligheten til å gi dem mer stimuli innendørs? Sette av mer tid til å leke med dem, osv? 

- De fleste katter HATER å gå i bånd, men du kan jo teste om dine aksepterer det? 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan fort bli vanskelig. Jeg har gjort min til innekatt, og han trenger ekstremt mye stimuli. Har du tid til det? Får han ikke nok er det kloring på dører og vinduer, men så lenge han får nok er han lykkelig inne :) Du merker det om de ikke har det bra inne. Støtter forslaget om kattesikret balkong! 

Anonymkode: 66615...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må jo gjøre det med katter som får FIV, så mulig er det. Synes du har fått gode råd her angående balkong, forsøke bånd, og evt. mer stimuli inne. Og jeg tenker overhodet ikke 'STAKKARS dyr', du er åpenbart opptatt av at kattene dine skal ha det bra og prioriterer dem. Heldige dyr, tenker jeg.

Anonymkode: 6e429...03d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går an, men det krever tålmodighet og tilrettelegging. De kommer til å mase en del i starten, men sånn er det jo uansett for alle som flytter med katt og må holde dem inne i to måneder. De maser de og. 

Anonymkode: 93b89...a2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

STAKKARS dyr.

Anonymkode: a45d2...e0a

stopp. er ikke noe stakkars dyr. bare slutt.

ts er tydelig glad i kattene sine. 

Anonymkode: e9a23...7f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes IKKE innekatt, det finnes bare katte som blir holdt hjemme. Det MÅ bli forbudt holde katter inne

Anonymkode: d8ac9...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at min katt hadde hatet det. Hun hadde nok blitt utrolig passiv og ikke hatt et så godt liv som hun har her i skogen. 

Anonymkode: e6039...6aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan venne mange voksne katter til å gå i bånd, da kan man fint lufte dem. I tillegg er tipset om kattegård på balkongen bra!

Anonymkode: fafc7...cdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

STAKKARS dyr.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes IKKE innekatt, det finnes bare katte som blir holdt hjemme. Det MÅ bli forbudt holde katter inne

Uvitenhet kalles det. Har dere lest forskning på innekatter og generelt lest dere opp på temaet? Tror nok ikke det. Så mye kunnskap som finnes på nettet og generelt over alt og så velger dere å være så bastant på et tema dere tydeligvis ikke vet noen ting om. Er det ikke stakkars dur når de blir skutt 53 skudd med luftgevær? Når de blir påkjørt og ligger flere timer og lider? Når de går seg vill og sulter ute og får så store frostskader at ørene bokstavlig talt knekker av? Når det eneste de gjør når de er ute er å markere revir og sloss for å holde andre katter unna?  Når det er bevist at utekatter har mye høyere stresshormoner enn innekatter?

Søk opp jackson galaxy. Søk på google på engelsk. Pinterest : catification & catio. Søk på katteinstagrammer som har innekatter. Det skal gå an å gjøre en utekatt til innekatt, de er jo også senior katter så de har ikke like mye energi. Men det krever ekstremt mye av deg å gjøre kattene fornøyd da. Plant kattegress, ha food puzzles, lek mye, hyller på vegger ++++++

Anonymkode: e3f9c...64d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar! Jeg håper jeg finner et sted der de kan være ute. Men hvis ikke skal jeg følge de andre rådene med innburet veranda, kattegress osv. Har lest om feliway også at det skal være bra? -ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar! Jeg håper jeg finner et sted der de kan være ute. Men hvis ikke skal jeg følge de andre rådene med innburet veranda, kattegress osv. Har lest om feliway også at det skal være bra? -ts

Feliway er helt supert. Bevist at det har en effekt, men det er et hjelpemiddel, ikke en «løsning» med mindre det er et lite problem. Det kan gjøre katten mer tryggere og mindre stresset, men om katten er stresset pga en annen katt feks så vil ikke det hjelpe nok før problemet er tatt tak i. Ville kjøpt feliway i overgangsfasen ja. Veldig greit å ha feliway i flyttesituasjoner unansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 10.37):

STAKKARS dyr.

Det er ikke synd på de. Hvorfor mener du det?

Anonymkode: 04ba0...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellokitty

Det kan gå helt fint. Jeg har selv gjort det. Men nå har jeg bodd med min katt alene i 8+ år. Han er veldig rolig fra før. Det å gjøre han til innekatt var også i samråd med veterinær da han får medisiner for sykdom. Og han ble angrepet av to sinna ukastrerte nabokatter et par av gangene han forsøkte å være litt ute. Jeg har han ute i bur på verandaen. Noe han elsker og jeg er glad jeg ikke slipper han ut alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellokitty
AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 14.26):

Min katt er innekatt. Så det finnes faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
hellokitty skrev (4 timer siden):

Det kan gå helt fint. Jeg har selv gjort det. Men nå har jeg bodd med min katt alene i 8+ år. Han er veldig rolig fra før. Det å gjøre han til innekatt var også i samråd med veterinær da han får medisiner for sykdom. Og han ble angrepet av to sinna ukastrerte nabokatter et par av gangene han forsøkte å være litt ute. Jeg har han ute i bur på verandaen. Noe han elsker og jeg er glad jeg ikke slipper han ut alene.

Mine er ganske rolige de å, og de er jo kastrerte. Jeg har også flyttet med dem før og da hadde jeg dem jo inne i flere uker. Merket vel egentlig ikke noe forskjell på de, men jeg vet jo ikke hvordan de føler seg fordet da og om det er så sunt for dem å være inne... hadde jo vært en ting om de måtte være inne pga sykdom som din, men de er jo helt friske og det føles ikke bra å holde dem inne plutselig 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Fungerte ikke med min. Hoppet ut av vinduet fra 4 etasje, og snek seg alltid ut av utgangsdøren når jeg gikk inn/ ut. Flyttet til en leilighet i 1 etg , på sommerhalvåret hoppet han inn og ut av vinduet mot bakgården som jeg hadde på glødt. På vinteren var han mer inne, men jeg slapp han ut, også hoppet han på vinduskarmen og mjauet når han ville inn. Ble bakgårdskatt mitt i byen . Var veldig redd biler, så jeg slutter og bekymre meg for det. Det er nok veldig individuelt fra katt til katt, men med min som var så aktiv og glad i jakt og så desperat at han hoppet fra 4 etg ( veldig skummelt) tenker jeg det hadde vært dyreplageri og holde han innelåst . Glad jeg fant en løsning og kunne beholde han da . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonyminist skrev (33 minutter siden):

Fungerte ikke med min. Hoppet ut av vinduet fra 4 etasje, og snek seg alltid ut av utgangsdøren når jeg gikk inn/ ut. Flyttet til en leilighet i 1 etg , på sommerhalvåret hoppet han inn og ut av vinduet mot bakgården som jeg hadde på glødt. På vinteren var han mer inne, men jeg slapp han ut, også hoppet han på vinduskarmen og mjauet når han ville inn. Ble bakgårdskatt mitt i byen . Var veldig redd biler, så jeg slutter og bekymre meg for det. Det er nok veldig individuelt fra katt til katt, men med min som var så aktiv og glad i jakt og så desperat at han hoppet fra 4 etg ( veldig skummelt) tenker jeg det hadde vært dyreplageri og holde han innelåst . Glad jeg fant en løsning og kunne beholde han da . 

Gjorde du noen tiltak for å venne han til innelivet? Som å aktivisere, leke mye, tilpasse leiligheten,kattegress, lufteområde, gå i bånd? og ha hjernetrim(food puzzles, klikkertrening osv) tilgjengelig? Eller bare holdt du han inne og that’s it?  Hvor lenge prøvde du? 

Bare nyskjerrig, for jeg tror egentlig at de fleste katter kan lære seg å være innekatter med riktig tilpassing. Men jeg har ikke prøvd så kan godt være jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjorde du noen tiltak for å venne han til innelivet? Som å aktivisere, leke mye, tilpasse leiligheten,kattegress, lufteområde, gå i bånd? og ha hjernetrim(food puzzles, klikkertrening osv) tilgjengelig? Eller bare holdt du han inne og that’s it?  Hvor lenge prøvde du? 

Bare nyskjerrig, for jeg tror egentlig at de fleste katter kan lære seg å være innekatter med riktig tilpassing. Men jeg har ikke prøvd så kan godt være jeg tar feil. 

Jeg hadde ikke veranda, om det er det du mener med lufteområde, men prøvde og gå turer med bånd det likte han ikke,. Ja, hadde masse leker og aktivitets» greier « ( sånne stativ med klatring osv) og lekte med han når jeg var hjemme. Meste av aktivitet var kanskje når han smatt ut døren når jeg skulle ut/ inn og jeg måtte løpe etter han for og « fange « han 😅. Han kunne ha blitt hardt skadet/ dødd av og hoppe ut av vindu, så Jeg prøvde under et år, husker ikke eksakt måneder. Føler at jeg tok riktig valg ved og flytte til annen leilighet . 

jeg vet ikke om de fleste kan det, men noen absolutt, det er individuelt . Katten min var veldig aktiv, stor og sterk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...