AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Er det noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal skrive i e-post til helsestasjonen/jordmor for å bestille første svangerskapskontroll? Ser det står overalt at man skal ta kontakt kort tid etter man finner ut at man er gravid, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal skrive. Føles litt kleint å bare skrive «Hei! Jeg er gravid!» liksom. Men det er alt jeg klarer å komme på 😅 Anonymkode: 30e3c...77a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Jeg ringte bare og ordnet time. Tror jeg da var i uke 26/27. Fikk time i uke 32. Anonymkode: a4566...45a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal skrive i e-post til helsestasjonen/jordmor for å bestille første svangerskapskontroll? Ser det står overalt at man skal ta kontakt kort tid etter man finner ut at man er gravid, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal skrive. Føles litt kleint å bare skrive «Hei! Jeg er gravid!» liksom. Men det er alt jeg klarer å komme på 😅 Anonymkode: 30e3c...77a Trenger ikke å skrive så mye, bare at du er gravid og ønsker oppfølging hos jordmor Lurt å legge igjen nummer også så de kan ringe deg opp, det kan være litt ulik praksis på det Hvis du er førstegangsfødende: "Hei, Jeg er gravid og ønsker oppfølging hos jordmor. Jeg er ca 6 uker på vei nå og ønsker gjerne en tidlig kontroll siden det er første barn. Jeg kan nås på tlf 12345678. Mvh Navn Navnesen" Jeg har skrevet noe ala dette med begge mine og fikk svar fort og greit Vær obs på at det er litt ulik praksis og kapasitet i kommunene Første fikk jeg svar på epost om at de gjerne ville ha meg inn til første kontroll så fort som mulig og fikk en time kort etter. Jeg fikk ta alt av prøver på helsestasjonen og trengte ikke gå til lege. Med andremann fikk jeg beskjed om å bestille første kontroll hos lege og ta blodprøver (fordi helsestasjonen ikke hadde utstyr til å ordne blodprøver) og så ringe når jeg hadde vært hos lege for å få time hos jordmor. Fikk raskt time da jeg ringte og fått god videre oppfølging. 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ringte bare og ordnet time. Tror jeg da var i uke 26/27. Fikk time i uke 32. Anonymkode: a4566...45a Første kontroll er i uke 6-12 og førstegangsfødene skal få tilbud om tidlig kontroll, så jeg tipper TS gjerne vil ha time litt før i uke 32 Anonymkode: 9d390...921 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Trenger ikke å skrive så mye, bare at du er gravid og ønsker oppfølging hos jordmor Lurt å legge igjen nummer også så de kan ringe deg opp, det kan være litt ulik praksis på det Hvis du er førstegangsfødende: "Hei, Jeg er gravid og ønsker oppfølging hos jordmor. Jeg er ca 6 uker på vei nå og ønsker gjerne en tidlig kontroll siden det er første barn. Jeg kan nås på tlf 12345678. Mvh Navn Navnesen" Jeg har skrevet noe ala dette med begge mine og fikk svar fort og greit Vær obs på at det er litt ulik praksis og kapasitet i kommunene Første fikk jeg svar på epost om at de gjerne ville ha meg inn til første kontroll så fort som mulig og fikk en time kort etter. Jeg fikk ta alt av prøver på helsestasjonen og trengte ikke gå til lege. Med andremann fikk jeg beskjed om å bestille første kontroll hos lege og ta blodprøver (fordi helsestasjonen ikke hadde utstyr til å ordne blodprøver) og så ringe når jeg hadde vært hos lege for å få time hos jordmor. Fikk raskt time da jeg ringte og fått god videre oppfølging. Første kontroll er i uke 6-12 og førstegangsfødene skal få tilbud om tidlig kontroll, så jeg tipper TS gjerne vil ha time litt før i uke 32 Anonymkode: 9d390...921 Tusen takk for hjelpsomt svar! Var akkurat et slikt svar jeg håpet noen kunne komme med 🥰 Da tar jeg litt utgangspunkt i det forslaget du kom med, og sender en mail før jeg legger meg så slipper jeg å ligge våken og tenke på det. Igjen, tusen takk for et godt svar 🙂 TS Anonymkode: 30e3c...77a 2
Smash Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Hei! Henger meg på her. Jeg er 5+0 i dag og lurer på når jeg burde kontakte lege/jordmor? Er det for tidlig å ringe legekontoret i dag for eksempel? Dette er min første graviditet.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Smash skrev (2 timer siden): Hei! Henger meg på her. Jeg er 5+0 i dag og lurer på når jeg burde kontakte lege/jordmor? Er det for tidlig å ringe legekontoret i dag for eksempel? Dette er min første graviditet. Det er ikke for tidlig å ringe i dag Eg er 4+1 i dag og sendte mail til helsestasjon i gårkveld for å slippe å tenke mer på det. Ble oppringt av helsestasjonen tidligere i dag, og har fått time neste torsdag (5+0). Fikk også beskjed om at blodprøvene ikke kunne tas før en uke etterpå, men da kunne jeg bare komme innom senere for å ta blodprøver. Min første graviditet også, så jeg ønsket en tidlig time for å slippe å stresse TS. Anonymkode: 30e3c...77a 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Bare ring. Jeg ringte i uke 13 da (førstegangs), sa bare noe sånt som "hei, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, men jeg er gravid og har forstått det sånn at det er her jeg skal ringe for å få time hos jordmor?" Så sa de at det var riktig og tok noen opplysninger om meg, så sendte de meg et skjema på helsenorge som jeg måtte fylle ut og så fikk jeg tildelt time uke 16+0. Var enkelt og greit det Anonymkode: 887cd...4dc
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 3 hours ago, Smash said: Hei! Henger meg på her. Jeg er 5+0 i dag og lurer på når jeg burde kontakte lege/jordmor? Er det for tidlig å ringe legekontoret i dag for eksempel? Dette er min første graviditet. Du kan gjerne ta kontakt med en gang hvis du vil, men det er også helt ok å vente en uke eller to Jordmortjenesten er ofte bedre på oppdatert informasjon om alt du måtte lure på rundt graviditet og fødsel enn fastleger, men det kommer jo selvfølgelig an på person også Anonymkode: 9d390...921
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 Får man helsekort for gravide hos jordmor? Kan man ta alle symfyse-fundus målinger av magen og ultralyd der? Min fastlege er en mann i 60-årene. Jeg tror ikke han har greie på graviditet så vurderer å gå til jordmor nå, selv om svangerskapet trolig - av medisinske grunner, vil ende med planlagt keisersnitt som sist. Anonymkode: ca1c8...ffe
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Får man helsekort for gravide hos jordmor? Kan man ta alle symfyse-fundus målinger av magen og ultralyd der? Min fastlege er en mann i 60-årene. Jeg tror ikke han har greie på graviditet så vurderer å gå til jordmor nå, selv om svangerskapet trolig - av medisinske grunner, vil ende med planlagt keisersnitt som sist. Anonymkode: ca1c8...ffe Ja, jordmor gir deg helsekort, og jordmor er nok veldig mye mer rutinert på SF-mål enn fastlege! Noen helsestasjoner har mulighet til å ta alle blodprøver også, men ikke alle. Jordmor tar alltid urinprøver og måler blodtrykk. Jordmor kan også søke fødeplass, henvise til sykehus for ekstra undersøkelser og skrive søknad om svangerskapspenger. De kan bare ikke sykemelde. Verken fastleger eller jordmor pleier å ha ultralyd med bilde, det blir man henvist til sykehuset for. Men alle har et lite ultralydapparat som heter doppler som måler hjertelyd hos foster- men det er ikke vanlig å lytte med dette før etter uke 16 ca. Noen prøver å måle fra uke 12, men ofte hører man ikke hjertet godt nok. Jeg har også gammel mann i 60åra som fastlege og har gått kun til jordmor med begge mine. Hos fastlegen har jeg kun vært for sykdom blodprøver og sykemeldinger Anonymkode: 9d390...921
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå