Gå til innhold

Sjefen misliker hvis noen organiserer seg. What to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i et privat firma. Vikar. 
Kan jeg organisere meg? Jeg vet at sjefen misliker det, men jeg er lei av å være redd for ikke få kontrakten forlenget :( 

Anonymkode: c74ec...7ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du det.

Men, hvorfor vil du jobbe et sted hvor de ikke respekterer ansattes rettigheter og som åpenbart ikke har ting på stell? Å ikke få kontrakten forlenget fordi man organiserer seg er rett og slett ikke et sted jeg ville ha jobbet.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan du det.

Men, hvorfor vil du jobbe et sted hvor de ikke respekterer ansattes rettigheter og som åpenbart ikke har ting på stell? Å ikke få kontrakten forlenget fordi man organiserer seg er rett og slett ikke et sted jeg ville ha jobbet.

Fordi jeg tror det blir vanskelig for meg å finne en annen jobb. Kan man organisere seg uten at sjef vet det? 

Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan du det.

Arbeidsmarkedet i 2021. Noen er sterkt ettertraktede, for andre er det et helvete å få seg jobb, man klamrer seg til den jobben man er i osv. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg tror det blir vanskelig for meg å finne en annen jobb. Kan man organisere seg uten at sjef vet det? 

Ja, det kan du. Du kan de be om å få betale kontingenten slik at den ikke trekkes direkte av lønna. På den måten får aldri sjefen vite det, med mindre du sier i fra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan du. Du kan de be om å få betale kontingenten slik at den ikke trekkes direkte av lønna. På den måten får aldri sjefen vite det, med mindre du sier i fra.

Hvordan kan denne organiseringen evt.hjelpe meg? Sjefen kan jo gi meg sparken og unnskylde det med at det «ikke var mer jobb igjen», noe som er løgn, men jeg kan jo ikke bevise det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
norw skrev (8 minutter siden):

Arbeidsmarkedet i 2021. Noen er sterkt ettertraktede, for andre er det et helvete å få seg jobb, man klamrer seg til den jobben man er i osv. 

Det er da ikke ment nedlatende, og jeg beklager hvis ts oppfattet meg slik, men jeg ville prøvd å søke meg til ny jobb så fort som mulig. 

Forøvrig: jeg jobber selv for en arbeidsgiver som er som ts her beskriver. Derfor har jeg fått meg ny jobb, og jeg gleder meg til å starte i ny jobb i august. Det krevde ekstremt mye å få ny jobb, godt over 100 søknader på et par måneder og mange intervjuer, men jeg fikk ny jobb til slutt, selv i en pandemi. Jeg forstår det er vanskelig, men jeg ville ha sett meg etter noe nytt så fort som overhodet mulig med en sånn arbeidsgiver.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Gjest Kaiminator
Skrevet

What to do? Søk nye jobber.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan denne organiseringen evt.hjelpe meg? Sjefen kan jo gi meg sparken og unnskylde det med at det «ikke var mer jobb igjen», noe som er løgn, men jeg kan jo ikke bevise det. 

Hvis du først har fått kontrakt kan ikke sjefen "bare sparke deg", sjefen din må ha et saklig grunnlag for oppsigelse. Så kan det være lurt å få alt skriftlig, eventuelt ta opp samtaler. Så lenge du er med i samtalene med sjefen kan du ta opp samtaler på lovlig grunnlag.

Men det fagforeningen kan hjelpe til med er blant annet rettslig bistand. Da jeg var involvert i nedbemanningsprosess for ikke lenge siden, var fagforeningen beredt på å ta alle kostander rundt f.eks eventuell rettssak. Nå kjenner ikke jeg din sak, men dette bør du høre med fagforeningen din om. De har mennesker som kjenner lovverket som kan hjelpe deg. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (3 minutter siden):

Hvis du først har fått kontrakt kan ikke sjefen "bare sparke deg", sjefen din må ha et saklig grunnlag for oppsigelse. Så kan det være lurt å få alt skriftlig, eventuelt ta opp samtaler. Så lenge du er med i samtalene med sjefen kan du ta opp samtaler på lovlig grunnlag.

Men det fagforeningen kan hjelpe til med er blant annet rettslig bistand. Da jeg var involvert i nedbemanningsprosess for ikke lenge siden, var fagforeningen beredt på å ta alle kostander rundt f.eks eventuell rettssak. Nå kjenner ikke jeg din sak, men dette bør du høre med fagforeningen din om. De har mennesker som kjenner lovverket som kan hjelpe deg. :) 

Joda, sjefen kan. En annen mistet jobb fordi han sa fra om ting. Sjefen skrev oppsigelse pga. «forsinkelser», noe vi alle visste var ren løgn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, sjefen kan. En annen mistet jobb fordi han sa fra om ting. Sjefen skrev oppsigelse pga. «forsinkelser», noe vi alle visste var ren løgn. 

Mulig han gjør det, men det gjør det ikke nødvendigvis lovlig. Men igjen, hør med fagforeningen hva de kan hjelpe til med. De kan blant annet gi juridisk bistand. Og det kan jo hende at arbeidsgiver bør meldes til arbeidstilsynet, og det kan man jo også rådføre seg om. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kaiminator skrev (15 minutter siden):

What to do? Søk nye jobber.

Jeg har prøvd. 

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Mulig han gjør det, men det gjør det ikke nødvendigvis lovlig. Men igjen, hør med fagforeningen hva de kan hjelpe til med. De kan blant annet gi juridisk bistand. Og det kan jo hende at arbeidsgiver bør meldes til arbeidstilsynet, og det kan man jo også rådføre seg om. 

Er det en gratis samtale, tror du? Prøver å finne ut hvilken fagforening jeg tilhører. 
Ingen tør å melde sjefen til Arbeidstilsynet og jeg vet at noen kollegaer har vurdert det. 

Gjest Kaiminator
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd. 

Ikke gi opp! Utvid søkeparameterne!

Søk på ALLE jobber du kan se for deg du kan utføre/trives i. Søk på et større geografiskt område!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og med en fagforening i ryggen, kan man kjempe mot slike som han!

Anonymkode: 6c84c...8f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det en gratis samtale, tror du? Prøver å finne ut hvilken fagforening jeg tilhører. 
Ingen tør å melde sjefen til Arbeidstilsynet og jeg vet at noen kollegaer har vurdert det. 

Ja, stort sett, de fagforeningene jeg har vært i kontakt med gjennom årene har vært svært behjelpelige. Jeg er selv hovedtillitsvalgt. Om du vil, send meg en pm, så kan jeg hjelpe deg å finne den riktige fagforeningen, uavhengig av om det innen LO, UNIO osv (jeg har ingen bias her, jeg går snart over fra LO til UNIO). :) Det kommer jo litt an på bransjen du tilhører osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kaiminator skrev (9 minutter siden):

Søk på ALLE jobber du kan se for deg du kan utføre/trives i. Søk på et større geografiskt område!

Nettopp. Ikke gi opp. 

Anonymkode: 9842a...867

Gjest Kaiminator
Skrevet (endret)

Jeg jobba selv for en mannsjåvinistisk drittsjef i midtnorge for et par år siden, søkte nytt etter 2-3 måneder, fikk nytt etter 4 og sa meg opp på flekken.

Endret av Kaiminator
AnonymBruker
Skrevet
Kaiminator skrev (6 minutter siden):

Jeg jobba selv for en mannsjåvinistisk drittsjef i midtnorge for et par år siden, søkte nytt etter 2-3 måneder, fikk nytt etter 4 og sa meg opp på flekken.

Hvordan reagerte sjefen? 

AnonymBruker
Skrevet
Kaiminator skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og med en fagforening i ryggen, kan man kjempe mot slike som han!

Anonymkode: 6c84c...8f7

SPOCA skrev (14 minutter siden):

Ja, stort sett, de fagforeningene jeg har vært i kontakt med gjennom årene har vært svært behjelpelige. Jeg er selv hovedtillitsvalgt. Om du vil, send meg en pm, så kan jeg hjelpe deg å finne den riktige fagforeningen, uavhengig av om det innen LO, UNIO osv (jeg har ingen bias her, jeg går snart over fra LO til UNIO). :) Det kommer jo litt an på bransjen du tilhører osv.

Tusen takk, søte snille mennesker ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...