AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Er samboer med en snill mann. Jeg mistet jobben pga corona og var kjempeglad da jeg raskt fikk ny jobb. Dessverre var sjefen veldig ustabil, trakasserte og mobbet meg og ga meg plutselig sparken. Altså to «smeller» på noen måneder. Dette har gjort meg utrygg, lurer på hva som er galt med meg, dårlig selvbilde osv. Jeg har mye vondt inni meg for tiden....Samboer skjønner ikke dette, eller han prøver vel å forstå, men føler ikke jeg kan snakke med han om det. Snakker jeg om det siste arbeidsforholdet mitt, sier han bare at sjefen var en idiot og begynner å snakke om noe annet. Jeg trenger at han er der for meg, men eneste vi snakker om er været og corona. På kvelden ser vi bare på serier og snakker ikke (annet en en og annen kommentar om serien). Alt kjennes bare så overfladisk hele tiden. Han har god og trygg jobb og skjønner ikke hvordan jeg har det. Jeg ønsker bare at han spør meg hvordan jeg har det og mener det. Han kan spør, men sier jeg ikke har det så greit så sier han bare huff, det var ikke bra og begynner å snakke om noe annet. Så da han spør nå sier jeg bare at det går bra. Han er ekstremt dårlig på å håndtere problemer og vanskelige ting, stikker bare hodet i sanden. Dette tærer på meg og gir bare mer negative tanker. Hvordan få han til å forstå? Jeg har prøvd å si at jeg trenger nok litt mer omsorg nå, men for han er det klem, kyss, sex, men ikke et ord kommer ut av munnen hans.Det kan også være et bitmoji på snap som sier «I love you» . Jeg trenger klemmene og så, men jeg trenger også å dele noe av det vonde inni meg. Noen tips? Takk for at du leste ❤️ Anonymkode: e4b42...c4a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Det høres ut som dere snakker forbi hverandre. Du vil dele smerten, men han har ikke forutsetning for å forstå. Han vil gjøre ting bedre for deg, ved å erklære kjærlighet, vise kjærlighet og å vise lojalitet, men du klarer ikke helt å ta imot forsøkene hans. Jeg mista også jobben to ganger, en av dem var veldig sår og. Og det eneste som egentlig hjalp, var å skaffe seg mer jobb eller kvalifisering. Og noen bedre sjefer. Anonymkode: 9e795...e3b 4
Mona123 Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Her har du behov for å bli lyttet til, og han er ikke akkurat en god lytter... Har du sagt rett ut at du ønsker å få satt ord på hva du føler og hva du har gått gjennom?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det høres ut som dere snakker forbi hverandre. Du vil dele smerten, men han har ikke forutsetning for å forstå. Han vil gjøre ting bedre for deg, ved å erklære kjærlighet, vise kjærlighet og å vise lojalitet, men du klarer ikke helt å ta imot forsøkene hans. Jeg mista også jobben to ganger, en av dem var veldig sår og. Og det eneste som egentlig hjalp, var å skaffe seg mer jobb eller kvalifisering. Og noen bedre sjefer. Anonymkode: 9e795...e3b Takk for svar! Jeg søker og søker, men vi er mange nå. Vil så gjerne ha en jobb, men er samtidig redd for å feile og være udugelig( som min siste sjef påpekte utallige ganger). Jeg vet han prøver, men han klarer bare ikke å kommunisere. Ikke et ord klarer han å si, det er nesten fascinerende. Jeg kan ikke drive en monolog der han bare ser på meg....jeg trenger tilbakemelding på at jeg er god nok. Huff, det er vanskelig å være på så forskjellig plan. Anonymkode: e4b42...c4a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Mona123 skrev (10 minutter siden): Her har du behov for å bli lyttet til, og han er ikke akkurat en god lytter... Har du sagt rett ut at du ønsker å få satt ord på hva du føler og hva du har gått gjennom? Takk for svar! Ja, har prøvd mange ganger å si at jeg har behov for å snakke om ting, om hvordan jeg har det. Men, det når ikke inn dessverre. Da sier han bare at han elsker meg og deretter snakker om noe annet eller går for å fikse ett eller annet. Han kan høre litt på meg, men er stum som en østers. Så sitter jeg der og føler meg bare dum fordi jeg føler jeg snakker et totalt ukjent språk som han ikke forstår. Anonymkode: e4b42...c4a
Mona123 Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Så trist, det høres ikke lett ut i det hele tatt. Kan tenke meg det tærer på. Man vil jo at de rundt skal kunne gi omsorg. Her aner jeg ikke hva man kan gjøre, hvis det ikke hjelper å si det. Tror du han forstår at konsekvensen av dette gjør at du får negative tanker?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Sier tydelig og klart hva jeg trenger, kombinert med positiv tilbakemelding når han gir meg det. Folk gjør mer av det de får gode tilbakemeldinger på Anonymkode: 3212b...225 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Mona123 skrev (2 minutter siden): Så trist, det høres ikke lett ut i det hele tatt. Kan tenke meg det tærer på. Man vil jo at de rundt skal kunne gi omsorg. Her aner jeg ikke hva man kan gjøre, hvis det ikke hjelper å si det. Tror du han forstår at konsekvensen av dette gjør at du får negative tanker? Tror ikke engang han tenker på at jeg har negative tanker, selv om jeg har sagt at jeg har mye av det nå dessverre. Noen ganger har jeg lyst å be han google litt og lese seg opp litt på hvordan kommunisere med noen som har det vanskelig. Jeg orker ikke mer corona snakk og pjatt hele tiden. Han er kjærlig som bare det, men jeg trenger kommunikasjon også. Anonymkode: e4b42...c4a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 For å få kjæresten min til å forstå hva jeg trenger i forholdet, så sier jeg det til ham direkte. Han er jo ikke tankeleser, og det er ikke jeg heller så vi må ha god kommunikasjon. Det forutsetter at man må lytte til hverandre. Anonymkode: 11a28...89d
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For å få kjæresten min til å forstå hva jeg trenger i forholdet, så sier jeg det til ham direkte. Han er jo ikke tankeleser, og det er ikke jeg heller så vi må ha god kommunikasjon. Det forutsetter at man må lytte til hverandre. Anonymkode: 11a28...89d Jeg prøver og prøver og prøver å si det direkte til han, men det når ikke inn. Han klarer/kan ikke kommunisere. Han kom hjem nå, spurte hvordan har dagen vært og jeg svarte ærlig at den ikke har vært så god. Han svarer ikke, prøver seg på sex, jeg sier at jeg ikke orker i dag, har vondt i kjeven og hodet pga jeg ubevisst har presset tennene sammen. Hvorpå han spør hvorfor jeg gjør det og jeg svarer at det er stress/bekymring og spenninger. Da svarer han ok (merker han er snurt pga jeg ikke orker sex i dag også) og legger seg til å sove. Anonymkode: e4b42...c4a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg prøver og prøver og prøver å si det direkte til han, men det når ikke inn. Han klarer/kan ikke kommunisere. Han kom hjem nå, spurte hvordan har dagen vært og jeg svarte ærlig at den ikke har vært så god. Han svarer ikke, prøver seg på sex, jeg sier at jeg ikke orker i dag, har vondt i kjeven og hodet pga jeg ubevisst har presset tennene sammen. Hvorpå han spør hvorfor jeg gjør det og jeg svarer at det er stress/bekymring og spenninger. Da svarer han ok (merker han er snurt pga jeg ikke orker sex i dag også) og legger seg til å sove. Anonymkode: e4b42...c4a Da hadde jeg sagt " tror du jeg virkelig orker sex. Jeg har så mye jeg trenger å snakke om , men har ingen. Du bryr deg egentlig ikke " Anonymkode: f1cba...09d 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da hadde jeg sagt " tror du jeg virkelig orker sex. Jeg har så mye jeg trenger å snakke om , men har ingen. Du bryr deg egentlig ikke " Anonymkode: f1cba...09d Det hadde fått ut piggene hos meg. Dette er ikke beste måten å snakke med en mann på. "jeg syns ikke det virker som du bryr deg... jeg trenger å snakke om vonde følelser og du er min nærmeste og kjæreste og derfor trenger jeg å snakke med DEG. Sex kan vi ha etterpå, bare jeg får snakket ut om bekymringer og stress" kan være en bedre måte å kommunisere på. Du bryr deg ikke om meg, du gjør sånn, du gjør ikke sånn, du får meg til å føle meg [sett inn det som passer] er ingen god måte å kommunisere på. Anonymkode: 95927...81e 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han kom hjem nå, spurte hvordan har dagen vært og jeg svarte ærlig at den ikke har vært så god. Han svarer ikke, prøver seg på sex, jeg sier at jeg ikke orker i dag, har vondt i kjeven og hodet pga jeg ubevisst har presset tennene sammen. Hvorpå han spør hvorfor jeg gjør det og jeg svarer at det er stress/bekymring og spenninger. Da svarer han ok Anonymkode: e4b42...c4a Dette kan nok en massør eller tannlegen hjelpe bedre til med (lage skinne) enn det kjæresten din kan. Anonymkode: 9e795...e3b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det hadde fått ut piggene hos meg. Dette er ikke beste måten å snakke med en mann på. "jeg syns ikke det virker som du bryr deg... jeg trenger å snakke om vonde følelser og du er min nærmeste og kjæreste og derfor trenger jeg å snakke med DEG. Sex kan vi ha etterpå, bare jeg får snakket ut om bekymringer og stress" kan være en bedre måte å kommunisere på. Du bryr deg ikke om meg, du gjør sånn, du gjør ikke sånn, du får meg til å føle meg [sett inn det som passer] er ingen god måte å kommunisere på. Anonymkode: 95927...81e Nei, er ikke en måte å kommunisere på generelt, men om du har prøvd alt så må ny taktikk til for å vekke vedkommende. TS sin kjæreste er tydeligvis blind så han trenger et støt. Anonymkode: f1cba...09d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette kan nok en massør eller tannlegen hjelpe bedre til med (lage skinne) enn det kjæresten din kan. Anonymkode: 9e795...e3b Nei, TS trenger verken tannlege eller massør, hun trenger en kjæreste som gidder å sette ræva si i sofaen og LYTTE og SNAKKE med henne mer i dybden. Ikke bare overfladiske pisspreik hele tiden. Anonymkode: f1cba...09d 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, TS trenger verken tannlege eller massør, hun trenger en kjæreste som gidder å sette ræva si i sofaen og LYTTE og SNAKKE med henne mer i dybden. Ikke bare overfladiske pisspreik hele tiden. Anonymkode: f1cba...09d Skal en som ikke akkurat fisker i dybden til vanlig skjønne hennes emosjonelle smerte, hjelper det at hun ikke har konstante fysiske smerter i tillegg til det mer uløselige sjøltillits- og arbeidsløshets- problemet. Dette er så mye større enn bare forholdet. Det handler om hennes helse. Ts; min ekssjef sa også at jeg var udugelig. Tror det er flere som får disse mindre konstruktive tilbakemeldingene nå under Corona enn til vanlig. At du tenker så mye på det, betyr at du tar tilbakemeldinger fra kollegaer seriøst, som er en veldig god egenskap i arbeidslivet. Men det er også bare en persons mening, sagt under press. Kanskje neste sjef synes du er helt flott. Men du er litt nede nå, og trenger å bygge deg opp. Kan du skaffe deg noen erfaringer som ikke bare går i jobbsøk? Noe som gir deg mening og mestring. For noen er det frivillig arbeid (få en type felleskap som minner om jobb), andre tyr til trening eller hobby eller videreutdanning. Det gir også noe å noe å snakke om på jobbintervjuet når den tid kommer. TS; menn er ofte ikke så vant til å "snakke om det", men stikker seg oftere mer vekk om de selv har problemer. Og da kan de bli litt tafatte når andre vil dele, særlig når problemet ikke lett kan løses. Min erfaring med min kjæreste, også under min tidvise arbeidsløshet, er at det som hjelper for oss begge, ikke er å ha en dyp dialog, men å fokusere på basisfølelser og å be om noe konkret. Feks si at jeg er lei meg, sint eller skammer meg hvis jeg tenker på en ting min ekssjef sa, og spør om han kan gi meg en klem eller si en fin ting til meg. Eller si at jeg skjønner at han ikke kan fikse problemene mine, men hvis jeg får si noen setninger om dem, så blir det litt som å slippe lufta ut av et overfylt dekk. Og at da blir jeg mer klar for flørt og nærhet med ham. Anonymkode: 9e795...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Det er en ganske klassisk "Mars og Venus" konflikt. Han har rett og slett ikke følelsesapparatet som skal til for å takle, og sette seg inn i andres problemer. Hvis han får en krise selv, så vil det gå riktig ille, fordi han ikke greier å kjenne igjen følelsene, eller verbalisere dem. Du greier til nød å lære ham en del fake medfølelse, men han kommer aldri til å reflektere, eller følge deg opp av indre motivasjon. Mennesker som savner en tilkoblet partner, faller veldig fort for en tredjeperson, som tilbyr samtale. Og det er kanskje på tide å gjøre opp regning med hvordan du vil ha det, resten av livet? M50 Anonymkode: bff5d...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 TS her. Takk for gode svar! På gode dager tror jeg bare han puster lettet ut fordi da er alt bare greit. På de dårlige dagene blir han helt perpleks og vet rett og slett ikke hvordan håndtere det. Han vil nok gjerne, men han har ikke ord og det kjeder han. Mye bedre å bare snakke om «ingenting». Han har massevis av gode egenskaper, er veldig kjærlig men, mangler språk rett og slett. Han kan fort bli mutt og litt småsur om jeg har en dårlig dag, det gjør det verre for meg så derfor er det enkleste å bare skjule det. Han er av den oppfatning at det er kun å se fremover. Han sier at hvis han hadde mistet jobben så hadde han ikke bekymret seg for det i det hele tatt for det vil ordne seg. Lett å si for en som sitter i en 100% trygg, godt betalt jobb der han stortrives. Han evner ikke å sette seg inn i min fortvilte situasjon. Motgang møter han bare ved å «glemme» og jobbe/trene mer. Han skjønner ikke dette med at dagene blir lange og kjedelige til tross for at jeg trener hver dag. Han skjønner ikke dette med grubling og tenking for han tillater aldri seg selv å gjøre det. Håper bare så inderlig at jeg får en god jobb snart, det er beintøft å gå slik med denne usikkerheten og attpåtil ikke ha noen å dele bekymringen med. Anonymkode: e4b42...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå