AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Jeg har for ca et års tid siden blitt delvis ufør. Dette etter flere års forsøk på komme meg tilbake til 100% jobb. Helsa funket ikke. Både sjefen og legen sa at jeg kunne forsøk meg X-tra vakter i perioden jeg klarer. Nav mente det samme. Jeg er i en situasjon hvor jeg ikke klarer en eneste X-tra vakt, og hvor jeg griner meg gjennom de vaktene som er innenfor den % jeg fortsatt har. Så har jeg periode hvor jeg har tatt både en og to X-tra vakter, I tillegg til stillingen min. Varierer fra måned til måned. Jeg har høyere utdanning og hadde god snittlønn før jeg ble syk. Så til spørsmålet. Jeg har timelønn som gjør at jeg stiger over inntektsgrense på 40.000, som vi kan tjene X-tra, på knappe 14-15 dager på års basis. Nå i april så vet jeg jo ikke om jeg faktisk kommer til å jobbe så mye som 14 X-tra vakter, ila året. Får også litt fra pensjonskasse via jobben. Der har jeg registrert at jeg kommer til å tjene 20.000 mer enn til de ga lov til. Så nå får jeg mindre betalt pr måned. Har jeg ikke jobbet så mye som jeg tror, så får jeg rest beløpet i etterbetaling. Finnes det noe tilsvarende hos nav. Kan jeg registrere noe plass at jeg kommer til å tjene 20.000 mer enn tillatt. Hele sykeperioden min og hele første året mitt har jeg ikke hatt en eneste X-tra vakt. Hittil i år har jeg hatt 3 (0 i Jan, 2 i Feb, 1 i mars og 0 i apr), fortsatt langt unna de 14, men med feriepenger i juni og skattepenger de neste ukene, så kan det jo bli at jeg går over. Kan noen gi meg råd ift hvordan jeg skal gjøre det? Tror dere at om jeg tar disse få X-tra vaktene så tror nav at jeg plutselig er friskere, også går jeg dårlig periode i møte. Anonymkode: a33f6...6ce
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Ja, du kan og bør registrere riktig inntekt på nav.no, hvis ikke gjøres det en avregning når ligningen er klar også må du betale tilbake det du har fått for mye i trygd. Du beholder uføregraden din uansett hvor mye du jobber, du kan faktisk jobbe 100% over hele året uten at det skjer noe med uføregraden. Trygden vil naturligvis bortfalle når du går over en viss grense, men så vil utbetalingene bli gjenopptatt så snart du registrerer forventet inntekt under inntektsgrensa. Anonymkode: cd05b...482 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Du legger det inn på Nav.no, tror det heter inntektsplanlegger. Anonymkode: 10133...886 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå