AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Er snart ferdig med en bachelor, og vurderer å ta en ny bachelor i en alder av 32. Positive sider med å starte på en annen bachelor: Det var studiet jeg opprinnelig ønsket Jeg hadde nok elsket jobben Spennende arbeid Negative sider ved å starte på en ny bachelor: 1.Dobbelt studielån 2.Må vente med å etablere meg (tenker da både på bolig og starte familie) 3.Vet ikke om jeg ønsker 3 år til på skole (på grunn av punkt 2 og punkt 1) 4. Studiet jeg går på nå, kan lede til spennende stillinger 5. Føler da at min første bachelor er bortkastet 6. Dårligere betalt 7. Turnus (passer dårlig med punkt 2, fremtidig familie) 8. Begynner å bli gammel! Ser jo nå at det er flere negative punkter, men klarer ikke helt å legge fra meg tanken om ny bachelor. Har du tanker/ råd? Anonymkode: 4d1da...623
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Så lenge det er mulighet for relevant jobb etterpå! Tiden med studiene går så fort og er så kort i forhold til resten av ditt liv! Jeg har masse utdannelse (nå 1 stk bachelorgrad + Årsstudium + 2 stk master) og tok nå min siste master og ble ferdig som 35 åring. Nå har jeg fast jobb jeg trives med. Anonymkode: 19c97...36e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Så lenge det er mulighet for relevant jobb etterpå! Tiden med studiene går så fort og er så kort i forhold til resten av ditt liv! Jeg har masse utdannelse (nå 1 stk bachelorgrad + Årsstudium + 2 stk master) og tok nå min siste master og ble ferdig som 35 åring. Nå har jeg fast jobb jeg trives med. Anonymkode: 19c97...36e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg tenker du bør jobben en stund innen det du har utdannet deg innen, jeg, og se det litt an Yrkeslivet er gjerne veldig annerledes enn studiet, så det kan hende du ender opp med å trives innen nåværende fagfelt likevel, evt. at du finner ut at du heller ønsker å ta en master innen nåværende felt for å skaffe deg høyere lønn og flere utfordringer. Du er alt 32 år og ønsker deg en familie. Da lønner det seg faktisk for deg å jobbe fulltid en stund, bli gravid og få full lønn under permisjonen, enn å ha foreldrepermisjon under studiene eller risikere at dine fruktbare år løper fra deg mens du utdanner deg. I og med at du ikke kan forvente høyere lønn med den nye utdanningen, og i tillegg må jobbe turnus, så kan det hende at du tenker at det er en fordel å slippe å jobbe turnus i småbarnsfasen. I tillegg så skal jo studielånet betales tilbake, og jo høyere studielån jo mindre får du i boliglån. Så spør du meg burde du teste ut feltet du har utdannet deg i, og misliker du å jobbe med det så burde du få barn (og fortrinnsvis også spart opp egenkapital slik at du får boliglån, dersom du holder ut så lenge i jobben) før du velger en ny utdanning. Anonymkode: afc0a...126
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Hvilken utdannelse er det snakk om som du vil starte på? Anonymkode: 4afc8...98e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 Du velger jo hva du vil. Men på et generelt grunnlag så kan jeg si at en studie er aldri bortkastet. Plutselig så får du en godt betalt drømmejobb fordi du har utdanning innen begge utdanningene. Anonymkode: 3396d...c03
SPOCA Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Har du lyst, har du lov! Følg drømmen, om det er det du vil. Jeg har selv gjort dette, dog har jeg jobbet ved siden av, og jeg har ikke angret et sekund. Det at jeg gjorde det medførte også flere nye muligheter jeg ikke tenke over på forhånd, og nå skal jeg over i drømmejobben (fra august) fordi jeg aldri gav opp drømmen, og fordi jeg turte å satse.
Majer Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Jeg har tatt flere. Er det ingen mulighet for å kjøpe bolig og begynne på et nytt studie etter det eller ta 30 poeng i året mens du jobber fulltid? De fleste teoretiske studier er mye mindre tidkrevende enn de praktiske og kreative.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå