Gå til innhold

Kan man ta opp mer lån enn det boligen er verdt? Hva betyr pantsatt verdi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var inne på Kartverkets nettsider for å sjekke noe om min egen bolig, men bommet og fikk først opp naboens hus og la da merke til at huset deres er pantsatt for to millioner mer enn det de kjøpte huset for i 2019. Betyr det at verdien på huset deres har steget så mye siden de kjøpte huset, eller har de tatt opp mer lån enn det huset kostet?

Jeg har jo ikke noe med dette, men hvis det er sånn at nabohusets verdi har steget såpass mye er jo det bra for meg, for da har antagelig mitt hus også steget mye i verdi, så hadde vært morsomt om det var sånn. Jeg vet ikke så mye om hvordan sånne ting fungerer. Noen som kan forklare litt for meg?

Anonymkode: 4f73b...469

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Summen på pantet kan være mye høyere enn lånet eller verdien på boligen. 

Anonymkode: 590e6...379

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Summen på pantet kan være mye høyere enn lånet eller verdien på boligen. 

Anonymkode: 590e6...379

Takk for svar. Det var egentlig det jeg tenkte var den sannsynlige løsningen, men synes likevel det høres rart ut at man kan ta opp høyere lån enn det boligen er verdt. For hvordan blir det da med sikkerheten for banken? Må ikke sikkerheten være verdt omtrent det samme (eller mer) som lånet? Eller tenker jeg helt feil?

AnonymBruker
Skrevet

Tinglyst pant er ikke det samme som reell pant.  Så banken kan ha tinglyst høyere pant av flere grunner. 

Anonymkode: b38bb...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tinglyst pant er ikke det samme som reell pant.  Så banken kan ha tinglyst høyere pant av flere grunner. 

Anonymkode: b38bb...ad8

Åja, er det to forskjellige tall? Hvorfor? 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte boligen min, sa rådgiveren min også at det ble pantsatt en litt høyere verdi enn bare akkurat lånet var, eller det verdien på leiligheten var. Grunnen til det var at om jeg i fremtiden ønsket å refinansiere eller ta opp mellomfinansiering etter at boligen hadde steget i verdi (f.eks. om 10 år), så ville det ikke være nødvendig å tinglyse ny pant for å ta høyde for det høyere lånet.

Anonymkode: b355a...27a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De kan også ha tatt opp lån til f.eks hytte, og tatt pant i huset. Dvs at de har pant både i hytten og huset.

Anonymkode: 0f11e...443

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da jeg kjøpte boligen min, sa rådgiveren min også at det ble pantsatt en litt høyere verdi enn bare akkurat lånet var, eller det verdien på leiligheten var. Grunnen til det var at om jeg i fremtiden ønsket å refinansiere eller ta opp mellomfinansiering etter at boligen hadde steget i verdi (f.eks. om 10 år), så ville det ikke være nødvendig å tinglyse ny pant for å ta høyde for det høyere lånet.

Det var dette jeg også fikk høre fra min bankkontakt. Hvis det skulle være ønskelig å låne mer penger med sikkerhet i huset senere slipper man da kanskje ny tinglysning, som koster penger.

Anonymkode: e2d72...24d

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er helt vanlig at man setter pantet høyere enn boligens verdi for å ta høyde for fremtidig belåning. Det betyr ikke at de har fått ut penger som tilsvarer pantet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Det gir jo mening at det er greit å ha litt ekstra å gå på på lånet sånn i tilfelle. Visste ikke at det var mulig. Men hvordan blir det da med sikkerheten? Jeg trodde det var sånn at hvis huset er verdt f.eks. 5 mill så kan man ikke låne mer enn 5 mill, sånn at banken er sikret å få igjen de 5 millionene sine. Eller tenker jeg feil?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen! Det gir jo mening at det er greit å ha litt ekstra å gå på på lånet sånn i tilfelle. Visste ikke at det var mulig. Men hvordan blir det da med sikkerheten? Jeg trodde det var sånn at hvis huset er verdt f.eks. 5 mill så kan man ikke låne mer enn 5 mill, sånn at banken er sikret å få igjen de 5 millionene sine. Eller tenker jeg feil?

At banken har pant på 5 mill betyr ikke at du får 5 mill i lån. Som andre skriver vil det sannsynligvis først (kanskje) være aktuelt senere, for eksempel ved refinansiering etter verdistigning, ved mellomfinansiering ved salg, etter som sidesikkerhet for fritidsbolig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Glitnir skrev (Akkurat nå):

At banken har pant på 5 mill betyr ikke at du får 5 mill i lån. Som andre skriver vil det sannsynligvis først (kanskje) være aktuelt senere, for eksempel ved refinansiering etter verdistigning, ved mellomfinansiering ved salg, etter som sidesikkerhet for fritidsbolig. 

At man ikke nødvendigvis får 5 mill hvis huset er verdt 5 mill skjønner jeg.
Men hvis huset er verdt 5 mill, kan man da få lån på 7 mill? Da er jo banken kun sikret de 5 mill som huset er verdt, og risikerer å tape 2 mill? Eller er det da hytte/fritidsbolig kommer inn i bildet?

Kanskje jeg forklarer spørsmålet mitt feil, eller kanskje dere allerede har svart meg men at jeg ikke skjønner det. Sorry, jeg er litt treig med matte og alt sånt. Men takk for at dere prøver å forklare det for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At man ikke nødvendigvis får 5 mill hvis huset er verdt 5 mill skjønner jeg.
Men hvis huset er verdt 5 mill, kan man da få lån på 7 mill? Da er jo banken kun sikret de 5 mill som huset er verdt, og risikerer å tape 2 mill? Eller er det da hytte/fritidsbolig kommer inn i bildet?

Kanskje jeg forklarer spørsmålet mitt feil, eller kanskje dere allerede har svart meg men at jeg ikke skjønner det. Sorry, jeg er litt treig med matte og alt sånt. Men takk for at dere prøver å forklare det for meg. 

Huset kan stige i verdi, og da kan lånerammen utvides uten ny pantetinglysing. 

Anonymkode: f20ae...792

Skrevet

Nei, man får ikke 7 mill i lån på et hus som er verdt 5 mill. Banken vil alltid sikre seg at de får pengene sine.

Men pantet kan være på 7 mill likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkerhet og pantsettelsesverdi er to uavhengige ting. Når det gjelder sikkerhet så må jo banken alltid ta høyde for boligens reelle verdi, din økonomiske situasjon osv og forsikre at de får tilbakebetalt lånesummen etter et salg. Enten kan de stipulere en forventet reell verdi på boligen din ut fra din opprinnelige kjøpesum og hvordan markedet har endret seg i området siden da, eller kreve ny takst som viser den reelle verdien.

Mens pantsettelsesverdien er noe annet igjen. Uten at jeg er "100% sikker" på det juridiske så har det noe å gjøre med hvor mye banken har lov å kreve ved f.eks. tvangssalg/annet oppgjør og hvem som har "prioritet" på pengene.

La oss si man har to lån, et på en bolig, og et annet lån på en dyr bil. Plutselig får man problemer med billånet, og bilen er blitt et vrak som ikke er verdt noe lengre. Du må selge boligen (eller billånbanken tvangsselger) for å dekke det resterende som skyldes på billånet. Siden banken med boliglånet har pantsatt for en viss verdi i boligen, har de krav på å få inntil disse pengene (pantsettelsesverdien) før billånbanken og eventuelt andre har lov å kreve noe av det resterende.

Boliglånbanken vil derfor sørge for at de har pantsatt for minst det de har gitt i lån. Slik at ikke andre kreditorer kan tvangsselge og ta pengene som egentlig skulle gått tilbake til dem selv. Den tinglyste panten legger på en måte en slags "reservasjon" på noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for detaljert forklaring, nå forstod jeg hva dere mener med at pantsettelsesverdi er noe annet enn boligens verdi. Det gir jo egentlig mening, men jeg har bare aldri tenkt ordentlig gjennom slike scenarier.
Takk for at dere har tatt dere tid til å forklare dette for meg. Nå føler jeg meg litt mer voksen nå som jeg har lært dette, et par-tre slike tråder til nå så begynner min mentale alder å nærme seg min biologiske alder.😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...