AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Hei. Jeg sitter og prøver å forberede meg til mattetentamen som jeg har om 2 uker, og jeg er helt på nippet til å grine for jeg føler meg så jævla dum. Jeg forstår det bare ikke. Jeg sitter og ser i boka, ser på alle tegningene, leser forklaringene, men jeg skjønner ikke en dritt. Jeg klarer såvidt å huske hvordan jeg bruker en formel (om jeg husker formelen i det hele tatt), men det er aldri nok til å faktisk løse oppgaven. Jeg har aldri hatt problemer i noen andre fag, jeg er smart, men matte er ikke logisk for meg. Er det noen andre som har det som meg? Jeg klarer bare ikke å pugge meg flink i dette Anonymkode: c50d7...019
Gjest Kastanjefrø Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei. Jeg sitter og prøver å forberede meg til mattetentamen som jeg har om 2 uker, og jeg er helt på nippet til å grine for jeg føler meg så jævla dum. Jeg forstår det bare ikke. Jeg sitter og ser i boka, ser på alle tegningene, leser forklaringene, men jeg skjønner ikke en dritt. Jeg klarer såvidt å huske hvordan jeg bruker en formel (om jeg husker formelen i det hele tatt), men det er aldri nok til å faktisk løse oppgaven. Jeg har aldri hatt problemer i noen andre fag, jeg er smart, men matte er ikke logisk for meg. Er det noen andre som har det som meg? Jeg klarer bare ikke å pugge meg flink i dette Anonymkode: c50d7...019 Du lærer ikke matte av å lese, du må regne oppgaver. Om du ikke får til ser du på fasit og prøver en gang til helt til det sitter.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Vi har alle våre talenter, hvis ikke hadde alle endt opp i samme yrke og da ville ikke samfunnet gått rundt. Ingen tips unntatt hva du allerede gjør, pugg og gjør så godt du kan ❤️ Anonymkode: b107b...414 1
CorvusCorax Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Først må du snu innstillingen din og fokusere på den matten du faktisk forstår. Gjør en masse massevis av utregninger - så vil du forstå mer og mer av logikken bak. Om du husker en regel så er det lett å løse stykke - men om du ikke forstår/husker formelen så er det helt umulig. Det som er med matte er at man må pugge og pugge hver dag (om man ikke tar det lett - og husker formler). Og det hjelper ikke at du pugger noe du ikke forstår/klarer å løse. Da vil du føles maktesløs - og alt vil føles kjipt. Du trenger "belønning", så begynn å løse de oppgavene du forstår først og fremst. Og pugg de oppgavene. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Mulig du trenger å øve mer. Tar tid å bygge konsentrasjon osv. 🙂 Matte er logikk🙂 men det tar lang tid å bli god, hvis du har mistet mange barneår med matte, vil du trenge tilsvarende år å bygge deg opp igjen🙂 Anonymkode: 8c2c0...991
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Jeg sitter og prøver å forberede meg til mattetentamen som jeg har om 2 uker, og jeg er helt på nippet til å grine for jeg føler meg så jævla dum. Jeg forstår det bare ikke. Jeg sitter og ser i boka, ser på alle tegningene, leser forklaringene, men jeg skjønner ikke en dritt. Jeg klarer såvidt å huske hvordan jeg bruker en formel (om jeg husker formelen i det hele tatt), men det er aldri nok til å faktisk løse oppgaven. Jeg har aldri hatt problemer i noen andre fag, jeg er smart, men matte er ikke logisk for meg. Er det noen andre som har det som meg? Jeg klarer bare ikke å pugge meg flink i dette Anonymkode: c50d7...019 Jeg var drit dårlig på matte på skolen, fikk 2ere sånn ca hele veien. Jeg er veldig smart på andre områder, men når det gjelder matte og økonomi så er jeg ræva. Anonymkode: e7a32...e51 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Snakk med skolen om å bli utredet for dyskalkuli 😊 hvis du sliter så mye med matematikk, så hadde jeg prøvd å finne ut om hvorfor. Jeg har også alltid slitt med det, siden barneskolen. Supre karakterer og resultater i alle andre fag, men matematikk og Naturfag slet jeg pga tall. Det var ikke før jeg var 25 og ferdig med grunnskole at jeg fikk utredet meg for dyskalkuli. Måtte finne ut av hvorfor jeg ikke forstod tall! Jeg strøyk i matte siste året på VGS, og ville da egentlig da den opp igjen for å studere videre. Men jeg klarte ikke forstå uansett hva jeg prøvde å pugge og regne ut. Jeg fikk da ordnet avtale med veiledningssenteret og da fikk jeg utredet for dyskalkuli, og det viste seg at jeg har ganske sterk dyskalkuli. Det betyr ikke at jeg ikke kan noe med tall, men det betyr at jeg trenger andre måter å lære meg matte og utregning på! Krev at skolen utreder deg for det. det tar kun noen møter, på to-tre timer hver gang, og det kan hjelpe deg i fremtiden! Stå på ditt, du har krav på det 😊 Anonymkode: fade9...c57 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Enten mangler du erfaring, eller så er du dum. Anonymkode: ec86b...0fa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Snakk med skolen om å bli utredet for dyskalkuli 😊 hvis du sliter så mye med matematikk, så hadde jeg prøvd å finne ut om hvorfor. Jeg har også alltid slitt med det, siden barneskolen. Supre karakterer og resultater i alle andre fag, men matematikk og Naturfag slet jeg pga tall. Det var ikke før jeg var 25 og ferdig med grunnskole at jeg fikk utredet meg for dyskalkuli. Måtte finne ut av hvorfor jeg ikke forstod tall! Jeg strøyk i matte siste året på VGS, og ville da egentlig da den opp igjen for å studere videre. Men jeg klarte ikke forstå uansett hva jeg prøvde å pugge og regne ut. Jeg fikk da ordnet avtale med veiledningssenteret og da fikk jeg utredet for dyskalkuli, og det viste seg at jeg har ganske sterk dyskalkuli. Det betyr ikke at jeg ikke kan noe med tall, men det betyr at jeg trenger andre måter å lære meg matte og utregning på! Krev at skolen utreder deg for det. det tar kun noen møter, på to-tre timer hver gang, og det kan hjelpe deg i fremtiden! Stå på ditt, du har krav på det 😊 Anonymkode: fade9...c57 Men matten må bestås uansett om man skal få studiekompetanse? Anonymkode: f8f39...1fa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #10 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men matten må bestås uansett om man skal få studiekompetanse? Anonymkode: f8f39...1fa Bare vær obs på at dyskalkuli generelt betyr at du er dårlig i matte.. Du får ikke studiekompetanse uten mattematikk.. Og du får heller ikke studere ting, som krever at du må kunne matematikk. For eksempel så kan du ikke håndtere medisiner hvis du ikke kan telle, og du kna heller ikke stå i kassa på butikken, for det krever at du kan lese tall. Jeg ville anbefalt deg å få en utredning hvis du mener du sliter såppass, men ikke sikt på å få en diagnose dyskalkuli.. Da ville jeg siktet på å forsøke å få hjelp med å finne ut hva du mangler av forståelse først. Anonymkode: 8c2c0...991
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #11 Skrevet 30. april 2021 Jeg slet med matte selv, fikk toer på matteeksamen i tiende fordi jeg ikke skjønte en dritt og stakk tidlig for å rekke bussen. På videregående greide jeg så vidt en treer i p-matte. Det var ikke før jeg begynte på høyere utdanning og vi startet med enkel repetisjon i matte at jeg lærte regnerekkefølgen skikkelig, hadde seriøst ikke hørt om den engang. Gikk ut med en A i matte det året, etter å ha lært regnerekkefølgen og jobbet mye med det. Kanskje det er det du også sliter med? Anonymkode: ece77...f01 2
Knirke Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Vet ikke hvor gammel du er, men du går på VGS? Jeg slet med matten på VGS (den gang 2MX), og tok det opp igjen på Universitetet. Skjønte fortsatt ingenting, men slet meg igjennom ved hjelp av pugging av eksamensoppgaver. Hadde null forståelse. Jeg begynte på ny utdannelse i 30-åra, og tok forkurs i matte og fysikk før studiestart. Denne gangen gikk det mye bedre, og fysikken skjønte jeg faktisk og fikk A. Matten klarte jeg helt greit, men slet med å forstå derivasjon og integrasjon. Jeg hadde nok greid det om jeg hadde fortsatt å jobbe med det, men den matten vi hadde på Høgskolen var ganske enkel, så da trengte jeg det ikke. Poenget mitt er at i mitt tilfelle måtte jeg bli litt eldre før matten begynte å gi mening. Hodet hadde roet seg litt mer ned, og ikke så fullt av av andre ting, hvis du skjønner😉 Jeg visste innerst inne at jeg ikke var dum, og det er garantert ikke du heller🙃
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Har dyskalkuli. Har grått så mye over mattebøker at det skulle ikke vært lov å tvinge unger som sliter så mye til å fortsette på samme måte i samme spor. Kastet opp i mattetimer fikk personlige timer etter skolen. Har aldri fått bedre karakter i matte enn en toer. Ingenting hjalp. Noen ganger går det bare ikke. La målet være å bestå, og alt annet får være en bonus. Anonymkode: c524d...a6e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 Prøv å laste ned forskjellige matteapper. Disse hjalp meg enormt til å forstå hvordan oppgavene ble løst. Og masse masse masse øving. Og da mener jeg masse Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 0e5b9...973
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Prøv å laste ned forskjellige matteapper. Disse hjalp meg enormt til å forstå hvordan oppgavene ble løst. Og masse masse masse øving. Og da mener jeg masse Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 0e5b9...973 Noen tips til gode apper? Anonymkode: 0f4fa...01c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen tips til gode apper? Anonymkode: 0f4fa...01c Jeg har prøvd flere forskjellige, men synes Photomath og Mathway er de beste. Med Photomath kan du ta bilde av oppgave og du får hele oppgaveløsningen på norsk. Den er gratis også. Mathway er litt mere avansert, den klarer å løse noen oppgaver Photomath ikke klarer. Den beste versjonen av denne koster litt, husker ikke hvor mye men det var ikke mye, jeg hadde den da jeg trengte den så avsluttet jeg abonnement med en gang. Prøv deg litt frem, men jeg synes apper hjalp meg mase. Lykke til, dette klarer du! Jeg strøk på første forsøk på eksamen (på universitetet) og fikk B da jeg tok den på nytt. Så det hjelper å jobbe mye med matte. Anonymkode: 0e5b9...973 1
Stoltskeiv Skrevet 5. mai 2021 #17 Skrevet 5. mai 2021 Kastanjefrø skrev (På 29.4.2021 den 19.58): Du lærer ikke matte av å lese, du må regne oppgaver. Om du ikke får til ser du på fasit og prøver en gang til helt til det sitter. Man må jo lese også, for å forstå sammenhengen med det man driver med. Hjelper ikke å regne på eksponentiell vekst om du ikke vet hva det er. Det er like viktig å lese som å regne oppgavene. Er jo en grunn til at det er masse tekst i mattebøkene også 😄
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. mai 2021 #18 Skrevet 5. mai 2021 Traktorlesba96 skrev (5 minutter siden): Man må jo lese også, for å forstå sammenhengen med det man driver med. Hjelper ikke å regne på eksponentiell vekst om du ikke vet hva det er. Det er like viktig å lese som å regne oppgavene. Er jo en grunn til at det er masse tekst i mattebøkene også 😄 Jeg har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at du ikke lærer matte av å lese. Jeg kunne brukt 2-3 uker på å memorisere alt som sto i en mattebok ord for ord, men ville lite trolig bestått om det ikke var for forkunnskaper. Mens med andre fag som historie kan du ved å bare memorisere stoffet få 6☺️
Stoltskeiv Skrevet 5. mai 2021 #19 Skrevet 5. mai 2021 Kastanjefrø skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at du ikke lærer matte av å lese. Jeg kunne brukt 2-3 uker på å memorisere alt som sto i en mattebok ord for ord, men ville lite trolig bestått om det ikke var for forkunnskaper. Mens med andre fag som historie kan du ved å bare memorisere stoffet få 6☺️ Ja. Jobben ligger jo mest i å regne masse oppgaver helt til det sitter, så fremt du vet sammenhengen i det du driver med. Da er vi enig 😄
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 19.55): Hei. Jeg sitter og prøver å forberede meg til mattetentamen som jeg har om 2 uker, og jeg er helt på nippet til å grine for jeg føler meg så jævla dum. Jeg forstår det bare ikke. Jeg sitter og ser i boka, ser på alle tegningene, leser forklaringene, men jeg skjønner ikke en dritt. Jeg klarer såvidt å huske hvordan jeg bruker en formel (om jeg husker formelen i det hele tatt), men det er aldri nok til å faktisk løse oppgaven. Jeg har aldri hatt problemer i noen andre fag, jeg er smart, men matte er ikke logisk for meg. Er det noen andre som har det som meg? Jeg klarer bare ikke å pugge meg flink i dette Anonymkode: c50d7...019 Hei, jeg har hatt det på samme måte i alle år. Føler med deg. Sliter heller ikke i andre fag. Løsningen ble for meg å investere i en privatlærer. Anonymkode: a717e...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå