Gå til innhold

Bf søker om endring i bidrag tilbake i tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

i januar 2016 gikk jeg og bf fra hverandre. Han ønsker 0 kontakt frem til januar 2017. I mellomtiden fikk jeg beregnet bidrag utifra at det var 0 samvær. Han måtte da betale satsen deretter. 
Når han hadde samvær igjen ( 4 netter i mnd) endrer jo bidraget seg. Jeg forteller han at kan nå kan søke om endring i bidrag. Nav forteller han det også siden jeg opplyser de om dette. Noe han sier han skal. Men det skjer ikke.

Dette sier jeg 3 ganger til i løpet av det neste året. Siden han sier han skal så tenker jeg at jeg ikke gidder å styre med det (da hadde bidraget gått fra 3500kr til 1200kr fra nav innkrevning, i og med han slutta i jobben sin. Siden jeg fikk minstesats uansett og så ikke meningen med å gjøre noe han selv sa han skulle gjøre).

Så begynner han å jobbe svart i to år (det har blitt dokumentert til skatteetaten slik at det fjerner en hver tvil). Han slutter så å kommunisere med meg helt. «Ingen» hører fra han(altså meg og nav), men samvær går som normalt i og med moren hans henter og leverer barnet. 

Nå skal han snart få barn nr2, Og ønsker å endre bidraget helt tilbake til 2017. 
Men kan han det? Kan han få det innvilget så langt tilbake i tid? Han forsøkte nå å slette gjelden han har opparbeidet seg pga nytt barn(hans begrunnelse), men fikk avslag pga han evner å betale gjelden, selv om han ikke gjør det. 

Anonymkode: 92b48...f26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei,det vil jeg ikke tro. Han har jo fått beskjed tidligere, men valgt å ikke endre på bidraget. 

Anonymkode: 692e8...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det skal spesielle grunner til å få endringsdato tilbake i tid.

Anonymkode: 2fa86...e33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra advokat da jeg skulle sette i gang med innkreving fra nav på bidrag at jeg da bare kunne få for 3 mnd bak i tid fra jeg satte frem kravet. 

Jeg aner jo ikke svaret på ditt spørsmål, men jeg vil jo tro at noe av det samme gjelder der, at det ikke går an å kreve endringer for noe som er så langt bak i tid. 

Anonymkode: f585c...7d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Okei, når jeg søkte Om forskudd på barnebidrag via nav (i slutten av 2017 en gang) sendte jeg også med dokumentasjon på det nye samværet. Så de fikk det elektronisk fra meg. 
Rett før han ble arb.ledig søkte han om redusert bidrag, men fikk en høyere sum pga høy betalingsevne. Rett etter det hadde han 0 i inntekt. 

Så har det vært helt stille fra han. Så jeg får forskudd etter nåværende samvær, men selve bidraget er fra han hadde 0 samvær har jeg forstått det?! Mulig jeg surrer. 

Er mer bekymret for at det er min «feil» og evnt konsekvenser. Men jeg har jo fått minstesats og sagt ifra selv uansett, så det er vel usannsynlig 🙈 men 3 mnd fra eller til er jo greit om det er slik. 

Skrevet

Dette står hos NAV:

Dersom du søker om å få fastsatt eller endret et bidrag tilbake i tid må du oppgi en begrunnelse. Det skal sterke grunner til for at NAV fastsetter eller endrer bidrag tilbake i tid forut for søknadstidspunktet.

Hva NAV regner som sterke grunner vet jeg ikke, men en situasjon som har oppstått nå er neppe en sterk grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 minutt siden):

Dette står hos NAV:

Dersom du søker om å få fastsatt eller endret et bidrag tilbake i tid må du oppgi en begrunnelse. Det skal sterke grunner til for at NAV fastsetter eller endrer bidrag tilbake i tid forut for søknadstidspunktet.

Hva NAV regner som sterke grunner vet jeg ikke, men en situasjon som har oppstått nå er neppe en sterk grunn. 

Okei, flinkere enn meg til å finne du da 🙈

han har jo bare «plutselig» hatt 0 i bidrag i noen år nå. Uten å søke om støtte hos nav eller lignende. Brått er det grunn? Selv om det er dokumentert at han har jobbet svart og han blir etterforsket. Men veit ikke om de sakene går parallelt, de gjør brått det. 

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Okei, flinkere enn meg til å finne du da 🙈

han har jo bare «plutselig» hatt 0 i bidrag i noen år nå. Uten å søke om støtte hos nav eller lignende. Brått er det grunn? Selv om det er dokumentert at han har jobbet svart og han blir etterforsket. Men veit ikke om de sakene går parallelt, de gjør brått det. 

-ts

Sakene henger sammen, ihvertfall økonomisk. Ved å jobbe svart får han jo lavere inntekt som NAV bruker for å fastslå bidraget. Så han unndra penger både fra staten og sitt eget barn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...