AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Hei Jeg har en to mnd gammel baby som er veldig interessert i omgivelsene. Han veier 6,5 kg og vil ikke bli båret som en baby, men vil opp å se. Han skal se på alt😊 å sitte stille fungerer for en liten stund. Men da skal han være oppreist. Samme når jeg bærer ham. Jeg har bæresele, men han kan jo ikke bli båret utover enda.. Og for å være ærlig, det begynner å bli litt tungt for meg i ryggen.. Jeg er generelt svak. Han kan fint ligge våken å kikke hvis han har uro eller babygym eller prate med meg for en periode, men noen ganger vil han jo ikke det og vil egentlig opp... Kommer han ikke opp gråter han ganske raskt 😊 Er det noen tips til meg hva som hjelper på ryggen ? Når kan man bære baby utover? Når kan man bruke vippestol? Anonymkode: 4577e...9e1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Det er mye tyngre å bære "utover", så skjønner ikke hvorfor du higer etter det? 🤷♀️ Vippestol kan du selvfølgelig bruke nå, men ville begrenset bruken. Anonymkode: 01b4b...ebf 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mye tyngre å bære "utover", så skjønner ikke hvorfor du higer etter det? 🤷♀️ Vippestol kan du selvfølgelig bruke nå, men ville begrenset bruken. Anonymkode: 01b4b...ebf Hun sier at babyen vil se alt og er nysgjerrig på det rundt seg. Derfor er ikke babyen like interessert å ha ansiktet mot mor i bæreselen, men heller ut mot rommet. Anonymkode: 9ba88...ad1 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg bar min mye på magen der hun fremdeles kunne kikke seg rundt Det går kanskje an å bruke ringslynge for å ha ham litt mer vinklet ut. Anbefaler ikke å bære utover, det er tyngre for deg og mindre ergonomisk Hvis du syntes det er tungt å være med sela du har er det kanskje andre deler som er bedre for deg! Bæregruppa har mye tips! Du kan bruke vippestol, slik fra babybjørn feks som kan vinkles tilbake ganske godt er fin, men ikke så lenge av gangen Anonymkode: 47afe...4b2 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun sier at babyen vil se alt og er nysgjerrig på det rundt seg. Derfor er ikke babyen like interessert å ha ansiktet mot mor i bæreselen, men heller ut mot rommet. Anonymkode: 9ba88...ad1 Hun sier hun har problemer med ryggen. Anonymkode: 01b4b...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hun sier at babyen vil se alt og er nysgjerrig på det rundt seg. Derfor er ikke babyen like interessert å ha ansiktet mot mor i bæreselen, men heller ut mot rommet. Anonymkode: 9ba88...ad1 De kan fint se på omgivelsene også når de bæres innover også :)med viktig at de kommer høyt opp (close enough to kiss!), da har gjerne skinnet vendt mot mammas bryst og kan kikke ut på siden Anonymkode: 47afe...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Just now, AnonymBruker said: De kan fint se på omgivelsene også når de bæres innover også men viktig at de kommer høyt opp (close enough to kiss!), da har gjerne kinnet vendt mot mammas bryst og kan kikke ut på siden Anonymkode: 47afe...4b2 Tullemobil, rettet. Anonymkode: 47afe...4b2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Takk for tips 😊grunnen til at jeg vil bære utover er fordi jeg tror at babyen min vil like det og det blir enklere kanskje. Jeg har et barn til som trenger mammaen sin, så det blir praktisk sånn.. Vippestol er jo nød, så vil vente så lenge som mulig, men det er jo praktisk når jeg ikke kan være turguide hvis storesøster må på do eller trenger stell. Han får jo sett litt i den bæreselen, han kommer jo greit opp osv men ja 😅 Anonymkode: 4577e...9e1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 Hvilken bæresele har du? Ryggen min ble mye bedre når jeg kjøpte en Angelpack som legger mer vekt på hoftebeltet. Anonymkode: f5965...363 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken bæresele har du? Ryggen min ble mye bedre når jeg kjøpte en Angelpack som legger mer vekt på hoftebeltet. Anonymkode: f5965...363 Ergobaby embrace 😊 jeg har vondt i brystryggen, eller fra midten og opp til skuldrene. Det er ikke pga tunge løft og fysisk arbeid, det er en fin kombinasjon av utrent rygg og anspenthet 🙃 Anonymkode: 4577e...9e1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips 😊grunnen til at jeg vil bære utover er fordi jeg tror at babyen min vil like det og det blir enklere kanskje. Jeg har et barn til som trenger mammaen sin, så det blir praktisk sånn.. Vippestol er jo nød, så vil vente så lenge som mulig, men det er jo praktisk når jeg ikke kan være turguide hvis storesøster må på do eller trenger stell. Han får jo sett litt i den bæreselen, han kommer jo greit opp osv men ja 😅 Anonymkode: 4577e...9e1 Bare vær advart om at utoverbæring ikke er noe godt for ryggen din Det anbefales heller ikke før 5-6 mnd og da er jo baby en del tyngre og det er bedre å bære på rygg da. Men snart kan du begynne å bære på hofta Er en artikkel om temaet her: https://bereglede.no/fordelene-a-baere-innovervendt/ Ellers, hvis du er mye anspent og dårlig trent - begynn å trene! Det er lite som skal til, jeg har nemlig slitt med det samme. Jeg hater trening så kvia meg, men var faktisk ikke noe stress. En tur hos fysioterapeut eller naprapat er lurt, få litt tips om øvelser og litt knaing så er du i gang! Litt self-care er viktig for å være supermamma Anonymkode: 47afe...4b2 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ergobaby embrace 😊 jeg har vondt i brystryggen, eller fra midten og opp til skuldrene. Det er ikke pga tunge løft og fysisk arbeid, det er en fin kombinasjon av utrent rygg og anspenthet 🙃 Anonymkode: 4577e...9e1 Artipoppe Zeitgeist reddet det for meg:) min jente var i bæresele sikkert 5-6 timer om dagen. Den kan de også se litt ut av. Ellers er ringslynge fint for nysgjerrige små:) Anonymkode: 35470...678
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare vær advart om at utoverbæring ikke er noe godt for ryggen din Det anbefales heller ikke før 5-6 mnd og da er jo baby en del tyngre og det er bedre å bære på rygg da. Men snart kan du begynne å bære på hofta Er en artikkel om temaet her: https://bereglede.no/fordelene-a-baere-innovervendt/ Ellers, hvis du er mye anspent og dårlig trent - begynn å trene! Det er lite som skal til, jeg har nemlig slitt med det samme. Jeg hater trening så kvia meg, men var faktisk ikke noe stress. En tur hos fysioterapeut eller naprapat er lurt, få litt tips om øvelser og litt knaing så er du i gang! Litt self-care er viktig for å være supermamma Anonymkode: 47afe...4b2 Tusen takk for godt råd ❤️❤️💕 dette skal jeg ta med meg ☺️ Anonymkode: 4577e...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Artipoppe Zeitgeist reddet det for meg:) min jente var i bæresele sikkert 5-6 timer om dagen. Den kan de også se litt ut av. Ellers er ringslynge fint for nysgjerrige små:) Anonymkode: 35470...678 Den så fin ut, søkte den opp 😊 jeg har også den close caboo, men den synes jeg er litt vanskelig 😅 Anonymkode: 4577e...9e1
Gjest Albbas Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Kjøp deg ny sele, embrace (og caboo) egner seg bare for de minste barna, når de bikker 6 kg må du ha noe som gir mer støtte.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 Trenger ikke bæres ut over for å dekke behovet for å utforske, men du bør forlate eget hjem. Ut å gå! Babyen elsker det, selv om den sitter vendt mot deg (eller, spesielt derfor, mamma!), den ser til sidene og det er absolutt godt nok! Anonymkode: 46a90...e41 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 Babyer på to måneder er som en større potetsekk, veier allerede kanskje 6-7 kilo, men kan fortsatt ikke holde kroppen sin noe særlig. Greia at det blir faktisk enklere å bære, når babyen selv vokser og blir sterkere! Det er en liten hemmelighet, for det virker ulogisk. Det blir også mindre løft i hverdagen, for akkurat nå løfter du babyen mye inn og ut av senga, og da må du holde og støtte hele kroppen til babyen - du får ingen hjelp fra babyen selv, og igjen, derfor er du sliten. Dette vil også endre seg. Og du blir sterkere, og ikke minst, bedre i bekken. Å bære en seksmåneder gammel baby oppleves altså lettere enn to måneder gammel baby, det er helt sant. Anonymkode: 5db40...7df 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #18 Skrevet 29. april 2021 Albbas skrev (25 minutter siden): Kjøp deg ny sele, embrace (og caboo) egner seg bare for de minste barna, når de bikker 6 kg må du ha noe som gir mer støtte. Det står at embrace kan brukes til 11 kg. Hva anbefaler du når han blir litt større? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Trenger ikke bæres ut over for å dekke behovet for å utforske, men du bør forlate eget hjem. Ut å gå! Babyen elsker det, selv om den sitter vendt mot deg (eller, spesielt derfor, mamma!), den ser til sidene og det er absolutt godt nok! Anonymkode: 46a90...e41 Liker veldig godt den ideen ❤️ har du noe tips til hvordan man skal kle på babyen i en bæresele? Her er der ca 10-12 grader om dagen og sol 😊 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Babyer på to måneder er som en større potetsekk, veier allerede kanskje 6-7 kilo, men kan fortsatt ikke holde kroppen sin noe særlig. Greia at det blir faktisk enklere å bære, når babyen selv vokser og blir sterkere! Det er en liten hemmelighet, for det virker ulogisk. Det blir også mindre løft i hverdagen, for akkurat nå løfter du babyen mye inn og ut av senga, og da må du holde og støtte hele kroppen til babyen - du får ingen hjelp fra babyen selv, og igjen, derfor er du sliten. Dette vil også endre seg. Og du blir sterkere, og ikke minst, bedre i bekken. Å bære en seksmåneder gammel baby oppleves altså lettere enn to måneder gammel baby, det er helt sant. Anonymkode: 5db40...7df Hehe du sier noe 😂 sikkert derfor jeg orka å bære på jenta mi frem til hun ble tre 😅 takk for fint svar ❤️ Anonymkode: 4577e...9e1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #19 Skrevet 29. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det står at embrace kan brukes til 11 kg. Hva anbefaler du når han blir litt større? Liker veldig godt den ideen ❤️ har du noe tips til hvordan man skal kle på babyen i en bæresele? Her er der ca 10-12 grader om dagen og sol 😊 Hehe du sier noe 😂 sikkert derfor jeg orka å bære på jenta mi frem til hun ble tre 😅 takk for fint svar ❤️ Anonymkode: 4577e...9e1 Alle seler/sjal som er elastiske har begrenset brukstid etterhvert som baby blir større. De er som regel godkjent for ganske mye høyere vekt enn det som er behagelig. Jeg kjenner ikke til Embrace, men om den er elastisk vil du kjenne at den siger mer og blir tyngre Vi bytta ut vår caboo da baby var ca 3 mnd, til en sele (adapt). Det finnes masse gode seler, vevde bæresjal og ringslynger som kan brukes lenge, det er smak og behag og hva som er mest behagelig for deg som teller. Sjekk ut nettbutikkene og les litt om de forskjellige, eller spør på Bæregruppa på Facebook! De har også en nettside: https://norskbaeregruppe.no/ Angående påkledning, kle baby på det du ville hatt på ute etter været. Babyer er jo individuelle, så sjekk i nakken og hender og føtter om de er kalde. Pass på lue med brem som skygger for nakke og ansikt i sola! Når det er dårlig vær er det lurt med en heldress og at man passer på å dekke til hud som stikker ut (hode, hender, føtter!). Jeg har en bærejakke og et regnomslag som jeg kan bruke, så jeg slipper kle på baby så mye, fmi starten brukte jeg bare en av mannen sine store jakker utenpå Gode tips her: https://norskbaeregruppe.no/bruke-baeretoy/bekledning/ https://baerehjelpen.wordpress.com/2017/09/28/hvordan-kle-baby-om-hosten-og-vinteren/amp/ https://bereglede.no/pakledning-nar-baerer/ Anonymkode: 47afe...4b2 1
Gjest Albbas Skrevet 30. april 2021 #20 Skrevet 30. april 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Det står at embrace kan brukes til 11 kg. Hva anbefaler du når han blir litt større? Liker veldig godt den ideen ❤️ har du noe tips til hvordan man skal kle på babyen i en bæresele? Her er der ca 10-12 grader om dagen og sol 😊 Hehe du sier noe 😂 sikkert derfor jeg orka å bære på jenta mi frem til hun ble tre 😅 takk for fint svar ❤️ Anonymkode: 4577e...9e1 Den er trygg å bruke til 11 kg ja, men det er ubehagelig! Den er bare egnet for de minste. Jeg har ikke fulgt med på seleutviklingen det siste året. Da jeg bar mye var Tula, Lenny lamb, Angelpack gode seler. Finnes mange gode seler, men velg en type du ikke trenger nyfødtinnlegg til. Og ikke Babybjørn eller Stokke. 😅 Selv foretrekker jeg halvklipsseler, dvs seler med sjalstropper. Det avlaster sååå godt. For eksempel Oscha Cairis, eller Tula half buckle. Vevd sjal er enda bedre, hvis du orker å lære deg det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå