AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Noen her som er i overgangsalderen eller er ferdig med den, og ikke har tatt noe som helst tilskudd selv om du har hatt bittelitt plager? Leste at hormontilskudd kan gi økt vekt og økt synlighet av cellulitter på både rumpe og lår. Har bare moderate overgangsplager selv (pms plager og mindre sexlyst), så lurer på om man bare kan la være å ta hormontilskudd. vet man kanskje bør ta kalsium pga benbygningen. Kom gjerne med erfaringer Anonymkode: c3dcf...84a
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Jeg er ferdig med "overgangen", og har ikke hetetokter lenger, etter noen helvetes-år med dem. Har ikke tatt hormontilskudd, da jeg er redd for den lille, men påståtte økte risikoen for kreft pga hormontilskuddene. Har f.eks. både mormor og oldemor på morssiden som har dødd av brystkreft. Jeg har heller ingen partner/samboer/kjæreste (er skilt), så det har ikke vært så viktig at ting er "velsmurt" der nede. Pr i dag er det tørt som en ørken og utrolig sårt. Begynner å blø bare pga underlivsundersøkelse, enda så forsiktig legen er og uansett hvor mye olje hun bruker på spekulumet. Så tørre og såre som papir er slimhinnene i skjeden nå. Eller det som tidligere VAR slimhinner. Nå minner de mer om rispapir. Tørt og utrolig skjørt. Skulle jeg fått meg partner, er det nok ingen vei utenom hormontilskudd. Sånn som det er nå kunne jeg ikke hatt noe sexliv. Det ville gjort for vondt og bare blødd og vært ubehag hele veien. Er snart 54. Anonymkode: a8295...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Skrevet 30. april 2021 Jeg var veldig plaget med hetetokter, men ville ikke bruke hormontilskudd. Jeg brukte heller Femarelle, som jeg kjøpte på helsekost butikker. Det er ingen bivirkninger med den, å jeg slapp å bruke de hele tiden. Når de verste plagene hadde gitt seg, så hadde jeg opphold, som kunne vare i 12-18 mnd. Tok så en periode igjen med Femarelle. Sånn fortsatte jeg i noen år. Anonymkode: 093cb...f8e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Stemmer det at det hjelper med folat og vit d for humøret i overgansalder.. Anonymkode: 86878...509
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Anbefaler hormontilskudd! Anonymkode: 60024...d14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Når hadde dere overgangsalder? Anonymkode: 145b5...137
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Jeg er 41 men fikk overgangsalder da jeg ble 35 pga at jeg fjernet eggstokkene. Jeg prøvde lenge uten tilskudd, ca 6 mnd. Men da hadde jeg mye lignende pms-plager, med humørsvingninger og hetetokter. Såpass ille svetting om natten at det ble et problem for samboer. Jeg begynte derfor på hormoner, og alt dette gav seg. Men ja. Jeg la på meg, og det nesten utelukkende på magen 😥 tror det ble ca 8-10 kilo, men har stått stille siden den gang altså. Har i fjor prøvd meg uten hormoner igjen pga at jeg har den genfeilen med kreft-risiko, men jeg klarte det bare ikke. Hadde jeg vært singel og ikke gift, så hadde jeg nok trosset det og gått uten. Anonymkode: f9714...cee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #9 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er 41 men fikk overgangsalder da jeg ble 35 pga at jeg fjernet eggstokkene. Jeg prøvde lenge uten tilskudd, ca 6 mnd. Men da hadde jeg mye lignende pms-plager, med humørsvingninger og hetetokter. Såpass ille svetting om natten at det ble et problem for samboer. Jeg begynte derfor på hormoner, og alt dette gav seg. Men ja. Jeg la på meg, og det nesten utelukkende på magen 😥 tror det ble ca 8-10 kilo, men har stått stille siden den gang altså. Har i fjor prøvd meg uten hormoner igjen pga at jeg har den genfeilen med kreft-risiko, men jeg klarte det bare ikke. Hadde jeg vært singel og ikke gift, så hadde jeg nok trosset det og gått uten. Anonymkode: f9714...cee Hva med å prøve Femarelle? De gir ingen bivirkninger. https://www.google.com/search?q=femarelle&oq=fema&aqs=chrome.2.69i57j0i433j0l4j46j0j0i131i433j0.13016j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Anonymkode: 093cb...f8e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #10 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 17.47): Leste at hormontilskudd kan gi økt vekt og økt synlighet av cellulitter på både rumpe og lår. Anonymkode: c3dcf...84a Aner ikke hvordan det er med cellulitter, men jeg (og andre jeg vet om) opplevde det motsatte, altså vektnedgang, når de begynte med tilskudd. Det er jo også mest logisk. Anonymkode: c3fed...c7f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #11 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 11.13): Hva med å prøve Femarelle? De gir ingen bivirkninger. https://www.google.com/search?q=femarelle&oq=fema&aqs=chrome.2.69i57j0i433j0l4j46j0j0i131i433j0.13016j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Anonymkode: 093cb...f8e Bruker de, men er varm for der. Kan man ta 3-4 stk pr dag? Anonymkode: f9bae...c04
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #12 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 11.13): Hva med å prøve Femarelle? De gir ingen bivirkninger. https://www.google.com/search?q=femarelle&oq=fema&aqs=chrome.2.69i57j0i433j0l4j46j0j0i131i433j0.13016j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Anonymkode: 093cb...f8e En skal være forsiktig med å påstå at et preparat har ingen bivirkninger. En kan lese om planteøstrogen her. Det er en eldre legeartikkel, men er såpass generell at den fortsatt er aktuell. (Sikkerhet og bivirkninger står litt ned i artikkelen, og en oppsummering nederst.) Jeg er midt i overgangsalderen (har fortsatt menstruasjon sporadisk) og har ikke hatt behov for tilskudd. Har hatt hetetokter i perioder, økt pms-plager, nedstemt, tørr hud/hår/slimhinner, hjernetåke med mere. Prøver å se på det som puberteten i revers og ta det som det kommer. 😂 Hvis plagene blir verre/uutholdelig så kommer jeg til å rådføre meg med lege. Anonymkode: aa632...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #13 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): En skal være forsiktig med å påstå at et preparat har ingen bivirkninger. En kan lese om planteøstrogen her. Det er en eldre legeartikkel, men er såpass generell at den fortsatt er aktuell. (Sikkerhet og bivirkninger står litt ned i artikkelen, og en oppsummering nederst.) Jeg er midt i overgangsalderen (har fortsatt menstruasjon sporadisk) og har ikke hatt behov for tilskudd. Har hatt hetetokter i perioder, økt pms-plager, nedstemt, tørr hud/hår/slimhinner, hjernetåke med mere. Prøver å se på det som puberteten i revers og ta det som det kommer. 😂 Hvis plagene blir verre/uutholdelig så kommer jeg til å rådføre meg med lege. Anonymkode: aa632...7dd Dette var interessant. Tenker jeg ikke vil bruke femarelle heretter. Anonymkode: f9bae...c04
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #14 Skrevet 20. juni 2024 Jeg er ferdig med overgangsalderen. Hadde litt hetetokter, men levde fint med det uten å ta hormoner. Sexlivet fungerte som vanlig. Kan ikke si jeg var spesielt plaget med noe, herlig å slippe mens og søl nedentil🙂 Anonymkode: 9680f...44a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #15 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 17.57): Jeg er ferdig med "overgangen", og har ikke hetetokter lenger, etter noen helvetes-år med dem. Har ikke tatt hormontilskudd, da jeg er redd for den lille, men påståtte økte risikoen for kreft pga hormontilskuddene. Har f.eks. både mormor og oldemor på morssiden som har dødd av brystkreft. Jeg har heller ingen partner/samboer/kjæreste (er skilt), så det har ikke vært så viktig at ting er "velsmurt" der nede. Pr i dag er det tørt som en ørken og utrolig sårt. Begynner å blø bare pga underlivsundersøkelse, enda så forsiktig legen er og uansett hvor mye olje hun bruker på spekulumet. Så tørre og såre som papir er slimhinnene i skjeden nå. Eller det som tidligere VAR slimhinner. Nå minner de mer om rispapir. Tørt og utrolig skjørt. Skulle jeg fått meg partner, er det nok ingen vei utenom hormontilskudd. Sånn som det er nå kunne jeg ikke hatt noe sexliv. Det ville gjort for vondt og bare blødd og vært ubehag hele veien. Er snart 54. Anonymkode: a8295...2cd Hvor lang tid gikk det før du var over? (Jeg er ikke TS) Jeg har gått på medisiner i 20 år, og sliter enda med hetetokter selv med medisiner. Sexlysten er det heldigvis ikke noe å si på, men "muffinsmage" det har jeg fått. Anonymkode: 08a9c...f57
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #16 Skrevet 20. juni 2024 TS, om du bare har litt plager så dropper du hormoner. For min del gikk jeg opp 15 % av egen kroppsvekt på to år (tross løping 3 g/uke som før), sov 3-5 timer per natt mot tidligere 7-8, våknet alltid i en seng klissvåt av svette, var sint og oppfarende og fullstendig uten positive følelser, og hadde store utfordringer med hukommelse. Hormoner hjalp, men jeg er fortsatt 60 % av den jeg var. Du trenger det ikke. Anonymkode: 081be...e27
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #17 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS, om du bare har litt plager så dropper du hormoner. For min del gikk jeg opp 15 % av egen kroppsvekt på to år (tross løping 3 g/uke som før), sov 3-5 timer per natt mot tidligere 7-8, våknet alltid i en seng klissvåt av svette, var sint og oppfarende og fullstendig uten positive følelser, og hadde store utfordringer med hukommelse. Hormoner hjalp, men jeg er fortsatt 60 % av den jeg var. Du trenger det ikke. Anonymkode: 081be...e27 Dette med hormoner? Anonymkode: f9bae...c04
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #18 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette med hormoner? Anonymkode: f9bae...c04 Dette skjedde pga overgangsalder. Hormoner hjalp. TS sier hun har småplager. Da er det ikke nødvendig med hormontilskudd. Det er store mangler i forsyningen av hormoner til oss som virkelig, virkelig trenger det. Min medisin er ofte utsolgt overalt. Da er det unødvendig at en med småplager vurderer samme medisiner. Anonymkode: 081be...e27 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #19 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette skjedde pga overgangsalder. Hormoner hjalp. TS sier hun har småplager. Da er det ikke nødvendig med hormontilskudd. Det er store mangler i forsyningen av hormoner til oss som virkelig, virkelig trenger det. Min medisin er ofte utsolgt overalt. Da er det unødvendig at en med småplager vurderer samme medisiner. Anonymkode: 081be...e27 Ok, så uten hormonbehandling øker vekten og humøret synker? Anonymkode: f9bae...c04
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #20 Skrevet 20. juni 2024 Jeg hadde ikke brukt hormoner hvis jeg hadde vert mildt plaget. Det koster meg over 600 kroner i mnd men alternativet er ingen nattesøvn, hetetokter så fort jeg beveger en finger (såpass at det drypper svette fra ansiktet), vond lukt fra varmen i kroppen for jeg er varm hele tiden mellom toktene, smerter i kroppen, tørr og sår nedentil, veldig stiv kropp etc. Jeg har i tillegg kronisk sykdom som er vanskelig å få hjelp med, hudsykdom som påvirkes negativt av heten og summen av alt gjør meg deppressiv og sint. Hrt gir meg ett sånn tålig liv, ikke ett liv jeg har ønsket meg men såpass at jeg kan gjøre noen ting. Er livredd for å stå uten hrt, da kan jeg ikke gå ut døren. Anonymkode: 0906f...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå