Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har blitt sykelig opptatt av baby eller om det jeg gjør er riktig? 

I enhver våken periode så er jeg i nærheten av baby på 3mnd. Altså jeg sitter rett vedsiden av når hun er i gymmen eller i nestet, eller har henne på meg. Jeg spiser ikke, rydder ikke, tar ikke telefonen om den skulle ringe eller noen verdens ting. Hele verden er baby så lenge hun er våken. 

Og jeg er totalt utslitt. Det er en million telefoner jeg skulle tatt i normal arbeidstid, men lillemor sover ikke mer enn maks 30 min, så da må jeg prioritere å hive i meg mat og sette på en klesvask så det er rene klær i hus. Og så er plutselig klokka 18, og tannlege, lege, arbeidsgiver og alt er stengt. Og håper på at dagen etter kanskje er dagen jeg skal klare å ringe innenfor arbeidstiden. 

Er det slik det skal være, eller har jeg blitt sykelig opptatt av å gi kontakt om hun skulle søke kontakt? 

Jeg er innmari redd for at hun skal føle seg avvist eller ikke møtt, og dermed bli en baby som resignerer..

Hvordan er det hos dere andre? Er dere like på/i nærheten som meg? 

Anonymkode: fba98...19f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok litt for redd for at hun skal føle seg avvist, og derfor kan det nok oppleves som at du er "sykelig" opptatt av baby. Nå skal det sies at mange har det sånn, men særlig sunt er det ikke. 

Kan du bruke bæresele? Lag deg faste rutiner, ha baby i for eksempel vippestol og spis "sammen", altså - du spiser og snakker med baby samtidig. Du må ikke holde på babyen for at hun ikke skal føle seg avvist. Du kan kommunisere med ord, med blikk osv.😉 

Ha baby i bæresele mens du rydder opp litt. Klesvasken kan du sette på om ettermiddagen eller på kvelden, prioriter å få ringt de stedene du trenger. Er du alene om ansvaret? Deleger til partner hvis det er mulig- du må ikke gjøre alt og å være hjemme med baby er også jobb! Lag deg mat som tar kort tid å varme opp kvelden før. Spør evt. Om hjelp på helsestasjonen. Kan også hende dere har noe som heter home start i kommunen, sjekk det ut😊

Og du? Det kommer til å gå seg til!❤ 

Anonymkode: 80976...70b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo flott at du er så opptatt av at babyen din skal få din oppmerksomhet når det er våkent, og flott at du ikke sitter med nesa ned i en telefon. 
Men - det er lov til å gjøre andre ting så lenge baby er fornøyd og ligger på gymmen sin. Å ta en telefon fordi du må, svare på en melding eller rydde litt er faktisk helt i orden. Babyen din vil ikke føle seg avvist av at du innimellom gjør andre ting enn å sitte ved siden av den på gulvet. Du kommer bare til å slite deg ut ytterligere, så jeg hadde prøvd å rydde litt mens den er fornøyd på gulvet i morgen. Hvis gymmen er på stua; begynn å rydde på stua mens babyen din er på gymmen sin. Så kan du heller gå bort i blant og prate litt med den :) 

Anonymkode: f9ee5...509

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke like på. Baby helt fra hun var ganske liten ble lett interessert i å se på andre ting enn meg, ihvertfall fra 2-3 mnd alder var det mye mer stas med babygym, rangler og lys enn å bare sitte meg inn i øynene. Det blir jo litt intenst det også! Jeg brukte også mye bæresele til å få gjort ting og gikk mye tur i vogn, pluss fra 3 mnds begynte vi bruke vippestol en del da får de sett litt fra andre vinkler enn på gulvet

Gylden middelvei er fint. Babyen din kommer ikke til å "resignere" fordi prater i telefonen eller lager mat eller rydder innimellom! Det finnes noe i mellom på alltid bli avvist og alltid bli møtt :)

Anonymkode: 4d650...bf8

• Liker 2
Skrevet

Du må finne en middelvei. Supert at du gir mye kontakt, men sovetiden på babyen vil bare bli mindre og mindre, og du skal klare å leve og være deg også og ikke bare mamma :) når min baby var 3 måneder (også av typen som sov korte dupper), spiste jeg frokost mens han lå og lekte, gjorde husarbeid mens han satt i vippestolen og så på, eventuelt bar jeg han rundt i bæresele om han nektet å ligge for seg selv. Vi har omtrent aldri gått inn for å underholde han på gulvet, og resultatet er en gutt som er veldig flink til å leke med lekene sine alene, og som kommer til oss om det er noe :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger, det setter jeg kjempe stor pris på. 

Bare for å oppklare en eventuell misforståelse så presser jeg ikke fjeset mitt oppi baby, men heller at hun ligger i gymmen å koser seg, så sitter jeg å ser på tilfelle hun ser etter meg eller ønsker kontakt med meg. 

Samboer er dessverre nedlesset i arbeid, jobber 09-21, så alt står på meg. Han prøver iherdig å få seg en mer familievennlig jobb, men det er svært vanskelig i denne tiden, og vi er i det hele tatt takknemlig for at han har jobb. 

Jenta mi hater bæresele, hylskrik fra første sekund, så den har jeg bare droppet. Hun elsker derimot vogna, så vi går en tur om dagen på minimum en time. 

Jeg skal prøve å få rydda litt mens hun ligger å koser og plunder i babygymen i morgen. Kjenner det stresser meg allerede, livredd for at hun skal se etter meg uten å finne meg og dermed føle seg avvist. 

Var på helsestasjonen med henne for vaksiner tidligere i uken, og fikk høre at hun var svært klar i blikket og svært sosial, så noe gjør jeg riktig.. Men jeg skjønner at jeg er i overkant av opphengt i at hun kan trenge meg, så jeg må bare øve litt etter litt.

Igjen tusen takk! Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på om jeg har blitt sykelig opptatt av baby eller om det jeg gjør er riktig? 

I enhver våken periode så er jeg i nærheten av baby på 3mnd. Altså jeg sitter rett vedsiden av når hun er i gymmen eller i nestet, eller har henne på meg. Jeg spiser ikke, rydder ikke, tar ikke telefonen om den skulle ringe eller noen verdens ting. Hele verden er baby så lenge hun er våken. 

Og jeg er totalt utslitt. Det er en million telefoner jeg skulle tatt i normal arbeidstid, men lillemor sover ikke mer enn maks 30 min, så da må jeg prioritere å hive i meg mat og sette på en klesvask så det er rene klær i hus. Og så er plutselig klokka 18, og tannlege, lege, arbeidsgiver og alt er stengt. Og håper på at dagen etter kanskje er dagen jeg skal klare å ringe innenfor arbeidstiden. 

Er det slik det skal være, eller har jeg blitt sykelig opptatt av å gi kontakt om hun skulle søke kontakt? 

Jeg er innmari redd for at hun skal føle seg avvist eller ikke møtt, og dermed bli en baby som resignerer..

Hvordan er det hos dere andre? Er dere like på/i nærheten som meg? 

Helt normalt at det er en symbiose mellom mor og barn de første månedene. Jeg ble fullstendig uinteressert i omverdenen de første månedene. Ikke ha dårlig samvittighet for dette, denne tiden er egentlig så kort. Nyt barnet ditt, den eneste perfekte kjærligheten ❤

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger, det setter jeg kjempe stor pris på. 

Bare for å oppklare en eventuell misforståelse så presser jeg ikke fjeset mitt oppi baby, men heller at hun ligger i gymmen å koser seg, så sitter jeg å ser på tilfelle hun ser etter meg eller ønsker kontakt med meg. 

Samboer er dessverre nedlesset i arbeid, jobber 09-21, så alt står på meg. Han prøver iherdig å få seg en mer familievennlig jobb, men det er svært vanskelig i denne tiden, og vi er i det hele tatt takknemlig for at han har jobb. 

Jenta mi hater bæresele, hylskrik fra første sekund, så den har jeg bare droppet. Hun elsker derimot vogna, så vi går en tur om dagen på minimum en time. 

Jeg skal prøve å få rydda litt mens hun ligger å koser og plunder i babygymen i morgen. Kjenner det stresser meg allerede, livredd for at hun skal se etter meg uten å finne meg og dermed føle seg avvist. 

Var på helsestasjonen med henne for vaksiner tidligere i uken, og fikk høre at hun var svært klar i blikket og svært sosial, så noe gjør jeg riktig.. Men jeg skjønner at jeg er i overkant av opphengt i at hun kan trenge meg, så jeg må bare øve litt etter litt.

Igjen tusen takk! Ts

Synes det høres ut som du gjør masse rett, men se om du kan senke kravene til deg selv litt. Men kjenner meg veldig igjen. Min jente elsker bæresele så det ble redningen her. Vil anbefale deg å prøve litt forskjellige, kanskje du finner en hun liker. Og så plasserte jeg babygymmen på kjøkkenet, så følte jeg at jeg kunne rydde litt samtidig. Og så spiste jeg på gulvet ved siden av baby gymmen;)

Anonymkode: a2b3f...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det hørtes slitsomt ut! Men forstår usikkerheten din, men ta det helt med ro. Tenk på alle barn som har søsken, det er helt umulig å følge med på baby konstant når man også skal ta seg av storebror/storesøster, og jammen går det allikevel bra med baby 😊 

Baby har også noe som heter sosial gråt. Altså gråten de bruker når de vil ha selskap. Baby tar absolutt ikke skade av å ta i bruk denne, det er jo sånn baby prater. Og da tar man jo naturligvis baby opp.

Om morgenen ligger baby fornøyd på stellematte på gulvet mens jeg dusjer. Baby ligger i nestet eller sitter i vippestolen når jeg spiser frokost,  så da "prater" vi sammen. I gymmen er baby i fred og jeg gjør andre ting helt til baby sier seg ferdig. Av og til er baby i lekegrinden og ser på uroen mens jeg gjør andre ting. Om jeg må henge opp en vask så kan baby bli med på det i vippestolen. Dette er min andre, og første ble en riktig så fin gutt, så ikke redd for å gjøre det samme en gang til 😊

Anonymkode: b8246...1ea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmet deres må jo se bomba ut siden du bare følger med på baby heeeeele tiden. Dette er ikke sunt hun kommer til å forlange at du skal være tilgjengelig hele tiden hvis du fortsetter slik. Og en unge klarer fint å være alene i selskap med seg selv enn å ha full reaksjonsrespons. Men du får gjøre som du vil men kom ikke å klag når hun forlanger din fulle oppmerksomhet når hun blir eldre, hvis du ikke kan gjøre det litt nå og fremover. 

Anonymkode: 3137a...30b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stol også på at baby sier fra om den ønsker oppmerksomheten din. S om du tar ut av oppvaskmaskinen mens baby ligger på gymmen like ved, så føler den seg ikke avvist om den ikke finner blikket ditt med én gang. Den vil først søke deg med blikket, deretter kanskje veive med armer og bein og etterhvert trappe opp lydnivået og intensitet for å påkalle oppmerksomheten din. Den tsr ikke skade av å måtte jobbe litt for oppmerksomheten, men erfarer derimot at du er der og du svarer når den "roper" på deg. 

Anonymkode: 8f8ce...bab

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...