Gå til innhold

Hvilket råd kan jeg gi min venninne med økonomiske problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er enslig og i en godt betalt fast jobb. Men hun sliter pga tidligere lån. Hun har ca 500 000 i forbrukslån. En blanding av forbrukslån, matstercard og bil lån. Hun tjener godt, ca 30 000 kr i mnd. Men hver mnd sitter hun igjen med 0 på konto, pga høye renter. Jeg vet hun har samlet lån tidligere, til et stort lån, uten at det har hjulpet. 

Hun mistrives sterkt på jobb, noe jeg forstår. Miljøet på jobben hennes er ikke bra, + at jobben er veldig fysisk tung og hun har litt fysiske problemer. De fysiske problemene hindrer hun ikke fra å jobbe, men det gjør jobben tyngere. 

Hun ønsker helst å utdanne seg til noe annet og skifte yrke. Men hun føler seg låst i den jobben hun har nå, pga lånene og renter. Hun har ikke råd til å slutte i jobben eller studere og bytte jobb. 

Tidligere dårlige økonomiske valg tar hun igjen og hindrer henne. Hun har nå en nedbetalt bil som hun er avhengig av pga jobben. Men hun har et tidligere bil lån som hun fortsatt betaler ned på. Hun bor så billig som mulig, leier en leilighet på 35 kvadrat. Hun har et lite matbudsjett som fungerer for hun, siden hun ikke er store damen. Hun vet ikke hvor mer hun kan spare inn penger til å faktisk betale ned på lånene, siden hun pr dags dato kun har råd til rentene. Hun får ikke økonomisk råd eller gjeldsavtale gjennom nav, siden hun tjener så godt. 

Hvilke råd kan jeg gi min venninne?

Anonymkode: 30d7d...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å søke hjelp hos profesjonelle, samt å ikke dele så mange detaljer om privatlivet sitt med noen som ikke har kvaler med å legge dem ut på nett...? Helt ærlig, selv om jeg skjønner at det er godt ment - hvis du selv ikke har peiling og må ty til ukjente på nett for hjelp, er det beste for dere begge at du lar være å gi henne råd. Økonomiske råd bør komme fra noen som vet hva de snakker om og i tillegg kjenner den aktuelle situasjonen fra innsiden.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (7 minutter siden):

Å søke hjelp hos profesjonelle, samt å ikke dele så mange detaljer om privatlivet sitt med noen som ikke har kvaler med å legge dem ut på nett...? Helt ærlig, selv om jeg skjønner at det er godt ment - hvis du selv ikke har peiling og må ty til ukjente på nett for hjelp, er det beste for dere begge at du lar være å gi henne råd. Økonomiske råd bør komme fra noen som vet hva de snakker om og i tillegg kjenner den aktuelle situasjonen fra innsiden.

Jeg tenkte om noen her kanskje hadde vært i en lignende situasjon kunne gi noen råd... om rådene passer til hennes situasjon eller ikke, finner vi jo fort ut av, siden vi sitter på all informasjon... Jeg legger ikke ut dette uten at hun vet om det, hun sitter ved siden av meg nå og det var hennes forslag å spørre her inne, siden det er jeg som har bruker her 🙈

Må vell være innafor å spørre om økonomiske råd her inne, og bestemme selv om rådene passer til situasjonen? 

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun får ikke økonomisk råd eller gjeldsavtale gjennom nav, siden hun tjener så godt. 

Dette er bare tull, slik rådgivning har ingenting med lønn å gjøre. Alle kan få det, helt gratis. 

Anonymkode: c0ed7...8e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er bare tull, slik rådgivning har ingenting med lønn å gjøre. Alle kan få det, helt gratis. 

Anonymkode: c0ed7...8e6

Åja.... var fra en annen venninne vi fikk høre at det ikke var mulig 🙈 Da skal vi ta kontakt med nav å høre 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Åja.... var fra en annen venninne vi fikk høre at det ikke var mulig 🙈 Da skal vi ta kontakt med nav å høre 😅

ts

Et godt tips er å finne ut av hva som stemmer å ikke. Ikke bare stole blindt på alle og enhver. 

Anonymkode: a0c20...aa1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange som har postet om sin reise til å bli gjeldsfri på Instagram, f.eks. @sparemor1 som betalte ned 412.000 i forbruksgjeld på 16 måneder. Kanskje hun kan finne inspirasjon og hjelp der?

Anonymkode: dce57...ca8

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

§17 i sosialtjenesteloven sier at kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning. Dette innebærer også økonomirådgivning, eller gjeldsrådgivning. Det er mitt beste tips. Dersom gjelden er svært stor, og hun har prøvd å nedbetale over flere år er det mulig hun kan søke om gjeldsordning. 

Ved å lage en avtale ved hjelp av noen som kan dette kan hun lage avtaler der hun sitter igjen med ca 7/8000 kr i måneden, siden dette er livsoppholdssats, og man ikke kan tvinges til å betale så mye på gjeld at man ikke har til mat, strøm osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte om noen her kanskje hadde vært i en lignende situasjon kunne gi noen råd... om rådene passer til hennes situasjon eller ikke, finner vi jo fort ut av, siden vi sitter på all informasjon... Jeg legger ikke ut dette uten at hun vet om det, hun sitter ved siden av meg nå og det var hennes forslag å spørre her inne, siden det er jeg som har bruker her 🙈

Må vell være innafor å spørre om økonomiske råd her inne, og bestemme selv om rådene passer til situasjonen? 

Ts

Lager hun mnd budsjett? Om hun legger ut oversikt over utgiftene, altså alt fra forsikring til helse, kan vi komme med tips og råd. Mange av oss har levd på minimalt over flere år. Jeg har ok råd nå, men pga de årene har jeg mange økonomiske tips og gode løsninger. 

Anonymkode: 9a85b...ad5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvitte seg med bilen og kjøpe sykkel er alltid en bra start. Hvis det blir for langt å sykle burde hun leie noe nærmere jobben.

Anonymkode: 9c33c...9b4

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Har hun betalingsanmerkninger?

Du sier at hun har fått slått sammen lån og kreditter til større lån tidligere uten at det har hjulpet. Da er det nærliggende å gjøre oppmerksom på at dersom en gjør det samme som en alltid har gjort og forventer et helt annet resultat enn tidligere så er det noe vesentlig en ikke har skjønt. Ergo: slå sammen lån slik at en får rimeligere rente, færre gebyrer og en avbetalingsplan som en kan leve med hjelper ikke en pøkk hvis en ikke samtidig kjører samtlige kredittkort i makulatoren og slutter å ta opp ny kreditt. En må endre tidligere mønster for å oppnå endring.

Betjening av 500.000 i forbrukslån med den inntekten krever kraftige innsparinger fra hennes side - har hun forstått det? Har hun satt opp budsjett og gått gjennom sitt forbruk og sine månedlige kostnader for å finne ut hvor pengene springer av sted?

Skrevet

Stusset litt over det her jeg også, har hun refinansiert sin usikrede gjeld uten at det ga utslag? Man får ikke refinansiert om det ikke gir bedre muligheter. Søkte hun bare hos en bank? Jeg tenker at nå er det så mange ulike banker på markedet at de konkurrerer om kundene. Du har de store bankene og de mindre nisjebankene. Et alternativ er å benytte en lånemegler som samarbeider med et høyt antall banker, f.eks. Axo Finans, Uno Finans, eller lignende. Da sender de søknaden hennes om refinansiering til mange banker, så får hun tilsendt tilbud fra bankene og kan velge det refinansieringslånet som gjør at hun sparer mest penger. Søkte raskt på nettet, på Refinansiere.net har de egen side med artikler om tips rundt refinansiering. 

Ellers ville jeg som andre skriver her, satt opp et budsjett. Virker jo som om hu sparer inn på alle mulige områder hu kan, så jeg ser for meg det beste er å finne et lån med lavere effektivrente. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ts

Man må ikke tro på alt man hører. Er ofte jeg hører folk prate høyt om ting de ikke har peiling på. De er så skråsikre... Det beste er å finne ut av ting selv og spørre de som har peiling, altså, ta kontakt med nav. De ønsker jo å hjelpe. 

Anonymkode: df51e...696

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Det din venninne må gjøre er sette opp en oversikt sin økonomi. Dvs. begynne å føre budsjett og føre regnskap.

Dette må hun begynne med før eller siden, om hun får gjeldsordning eller ikke.

Hun må sette opp en oversikt over inntekter, minus utgifter.

Når det gjelder utgifter skal hun bruke gjeldsordningslovens livsoppholdssats, som du finner på nettet.

Din venninne må dessuten gjennomgå alle sine utgifter for å se om noen disse enten noen kan fjernes helt eventuelt reduseres. Sjekk om det er mulig å få redusert disse utgiftene: strøm, tlf., nett osv. på Tjenestetorget.

Trekk utgiftene fra inntektene. Hun vil enten få minus eller overskudd.

Lag så en oversikt over absolutt all gjeld.

Jeg vil anbefale at hun kontakter namsmannen på sitt hjemsted. Ring først.

Økonomiske problemer har en lei tendens til å bli større.

Hun må da ta med de 3 – tre siste års skattemeldinger og de 3 – tre siste måneders lønnsslipper, husleiekontrakt, eller annet som dokumenterer hennes bokostnader.

IKKE kontakt private gjeldsrådgivere, de er ofte noen «luringer».

Hvis du har kapasitet og både kan og ønsker å hjelpe din venninne så hjelp. Om ikke annet så med moralsk støtte.

Husk at med «sundt bondevett» og ved å «stikke fingeren i jorda» kommer du langt.

Skriv brev til alle kreditorene, men det må være IDENTISKE brev, slik at alle kreditorene får det samme grunnlaget til å fatte sin beslutning på.

Håper dette er til litt hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et sted det ofte er mye å spare er på bolig. 

Leier hun? Finn noe billigere for en periode.

Eiger hun? Lei en liten hybel for to år, og lei ut egen bolig. Ja hun må skatte, men det er penger å tjene likevel.

Evt kan hun få en leieboer om hun har et ekstra soverom? Da slipper hun å skatte. 

Sett opp et budsjett, skjær kostnader der det er mulig. Kanskje vil hun på to år kunne spare nok til at mye av gjelden kan betales? Om man alltid betaler minstesats så er det i praksis bare renter og lånet betales ikke ned. 

Kanskje hun kan skaffe en ekstrajobb?

Anonymkode: f3053...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen! Vi noterer med oss alt som er relevant 😄 

Vi begge to setter nå opp budsjett for å få bedre oversikt 😊 det er vell første steget 😅 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tusen takk for tips alle sammen! Vi noterer med oss alt som er relevant 😄 

Vi begge to setter nå opp budsjett for å få bedre oversikt 😊 det er vell første steget 😅 

ts

Så snill du er som hjelper henne :)❤️ 

Anonymkode: 05cfa...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en kjedelig situasjon, men samtidig ikke helt håpløs. 

Tenker at TBergh har gode tips og er mer profesjonell enn meg 😉 

Men jeg har vært i litt lignende situasjon og kommet meg utav det. Det er SÅ godt når man endelig kommer seg ovenpå!!!

Jeg kuttet ALLE unødvendige utgifter. Både Netflix, Spotify, treningsabb osv måtte gå. Jeg levde på et minimum på matfronten i mange mnd. Det gikk sport i å kjøpe i «billigdisken» og minst mulig. Jeg åt likevel sunn og god mat.

Pantet flasker, lot venner og familie invitere meg på middag (jeg var åpen om situasjonen) osv.

Viktigste jeg gjorde: økte inntektene. Jeg fikk noen helgevakter på institusjon for psykisk utviklingshemmede hver mnd. De pengene gikk uavkortet til nedbetaling av lån.

Ingen situasjon er lik, men håper din venninne klarer det! Jeg har veldig troa på at om man tar tak før det er FOR ille, så går det meste an.

Og: selv om det er kjipt, så er det nok lurt å beholde jobben og vente med studier, selv om det ikke er ønskelig. Å starte studier nå vil være utfordrende og med en konstant bismak.

Lykke til!!!!!

Anonymkode: e1c48...fde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så snill du er som hjelper henne :)❤️ 

Anonymkode: 05cfa...6cc

Takk ❤️ Men dette hjelper meg også, siden jeg ikke tidligere har ført budsjett 😅 Jeg har ikke noe i lån, men hey, jeg kan jo spare mye mer enn jeg trodde! 😄

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres ut som en kjedelig situasjon, men samtidig ikke helt håpløs. 

Tenker at TBergh har gode tips og er mer profesjonell enn meg 😉 

Men jeg har vært i litt lignende situasjon og kommet meg utav det. Det er SÅ godt når man endelig kommer seg ovenpå!!!

Jeg kuttet ALLE unødvendige utgifter. Både Netflix, Spotify, treningsabb osv måtte gå. Jeg levde på et minimum på matfronten i mange mnd. Det gikk sport i å kjøpe i «billigdisken» og minst mulig. Jeg åt likevel sunn og god mat.

Pantet flasker, lot venner og familie invitere meg på middag (jeg var åpen om situasjonen) osv.

Viktigste jeg gjorde: økte inntektene. Jeg fikk noen helgevakter på institusjon for psykisk utviklingshemmede hver mnd. De pengene gikk uavkortet til nedbetaling av lån.

Ingen situasjon er lik, men håper din venninne klarer det! Jeg har veldig troa på at om man tar tak før det er FOR ille, så går det meste an.

Og: selv om det er kjipt, så er det nok lurt å beholde jobben og vente med studier, selv om det ikke er ønskelig. Å starte studier nå vil være utfordrende og med en konstant bismak.

Lykke til!!!!!

Anonymkode: e1c48...fde

Ja, jeg likte også tipsene til Tberg 😊 de ble notert 🤪

Vi begge fant ut at det var en del unødvendige abonnement vi kunne droppet. Så fant vi ut av at vi kan dele kontoer flere steder, og det gjør det billigere 😊 Følte oss ganske så lure ja 😂 Vi skal også sjekke ut butikkenes billig merker, for mye av det er jo god mat! Og vi skal sjekke ut hvor det er salg på varer vi pleier kjøpe inn, og for hver handling så skal vi kjøre innom alle butikkene med salg 😊

Venninnen min har ikke mulighet til å øke inntektene nå, hun er ganske utslitt av den fysiske jobben hennes... hun prøvde seg på en Helge jobb for noen mnd siden, men det gikk ikke 😕 

å spørre om å bli bedt på middag var smart! 

takk! 😊

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...