AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Gutten min har akkurat blitt 7 mnd, og har gitt fast føde siden 4 mnd. Han spiser 2 grøtmåltider til dagen, og får litt middag/frukt/grønnsaksmos etc utenom. Har kun gitt most mat/fruktnett bortsett fra maispinner. Er veldig redd for at han skal sette noe i halsen. Han sitter godt oppreist og er veldig interessert i mat. Han fikk smake noen små smuler av brødskiva mi i dag, og ble helt i ekstase og ville ha mer. Gå så små biter at det var umulig å få i halsen. Lurte på deres erfaringer med å gi brødskive? Er det greit når de er 7 mnd? Hvor store biter? Og hvordan overvinne angsten for å at de små skal sette i halsen? 😪 Han er jo bare vant med most mat, så er redd han bare kommer til å svelge rett ned. Anonymkode: c8909...821
Blomsterpotta Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 (endret) Han er stor nok til å spise brødskiver nå. Skjær de i små biter 0.5*0.5 cm feks. Du sitter jo og passer på. Det går veldig fint. Mine var yngre en din da de fikk brødskiver og de satte ikke i halsen. Mine fikk leverpostei, litt syltetøy, smøreoster. Smørepålegg i alle varianter. Så små barn suger og smatter. Brødet løser seg opp og gi litt melk ved siden av 😊 Endret 29. april 2021 av Blomsterpotta 4
jaromei Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Kjør på! Som Blomsterpotta skriver over, skjær i små biter. Jeg begynte også med brødskiver rundt 7 mnd for sønnen min, og han hadde brødbitene i munnen til de ble bløte og var som grøt. Jeg var også veldig redd for at han skulle få ting i halsen, men det er faktisk det brekningsrefleksen er til. Hvis barnet ditt brekker seg mens det spiser, er det liten sannsynlighet for at det skjer noe farlig. For å føle deg mer sikker kan du jo lese deg litt opp på førstehjelp for så små barn, sånn at du vet hva du skal gjøre hvis uhellet først er ute. Min helsesykepleier sa at hun pleide å gi råd om å vente med brødskiver til tennene kommer, men hvis jeg bare var forsiktig, og barnet mitt faktisk ønsket å spise brødskiver heller enn grøt, så var det grønt lys. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg husker jeg syntes det var skummelt i begynnelsen da første baby begynte å spise brødskiver og andre biter. For min del gikk frykten gradvis over etter hvert som jeg så at det gikk fint. Også de gangene noe satt seg litt fast og barnet brakk seg, hjalp egentlig, når jeg minnet meg selv på at brekningsrefleksen er en beskyttelse. Babyer er også ulike. Første baby her hadde lite problemer med det, og kunne ganske raskt få hele brødskiven i hånden og kose seg med den. Nr. to har ikke vært så glad i klumper, brekker seg mer og etter hvert har hun begynt å stappe og stappe i munnen uten å tygge og svelge hvis vi lar henne ha fritt fram på maten. Det var aldri noe problem med den første. Nr. to her er sent ute med tenner, så det kan kanskje har noe med det å gjøre, men babyen til ei venninne har like få tenner og null problemer med brødskiver. Anonymkode: 2c093...671
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #5 Skrevet 30. april 2021 Min fikk brødbiter fra kanskje 5-6 mnd alder, som han fikk plukke i og spise selv. Gikk bare bra Anonymkode: 2f971...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #6 Skrevet 30. april 2021 Og vil bare si at det er de små bitene som kommer overraskende på som setter seg i halsen/luftrøret. De store bitene blir liggende over luftrøret og er enkle å få ut, eller setter seg i spiserøret, hvis ikke babyen klarer å hoste/spy dem ut selv, noe de stort sett gjør. De små bitene som baby får (og gjerne blir matet, slik at de ikke rekker å merke dem) er de som får plass forbi stemmebåndene og kan dras ned i luftrøret. Ville gitt passe store biter til at baby kan få spise dem selv. Da blir hn forberedt gjennom hendene og leppene på hva som kommer, og tungen kan få utforske størrelse og konsistens før han svelger. Feks brødbiter, litt lengre skorper, potetbiter, fisk. Min har fått biter/fått "spise selv" omtrent siden han begynte med noe annet enn melk, og de få gangene han har gjort noe annet enn å brekke seg er når han har fått mos med biter på skje, eller fått spise når han er distrahert/ikke sitter i stolen. Anonymkode: 2f971...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #7 Skrevet 30. april 2021 Takk for svar. Var betryggende å lese, må bare prøve å venne meg til dette med å ikke bare gi most😊 Prøvde med skive i dag, men ble så pinglete at jeg moste den og ga med skje.. han elsket det! Så ga jeg han skorpa til å sutte på, men da bet han av en stor bit og jeg fikk panikk og tok den ut av munnen hans. Forstår jo at det er jeg som er problemet og er kanskje litt for redd.. Han ble sint når jeg tok det bort😔 Anonymkode: c8909...821
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #8 Skrevet 30. april 2021 Les litt om brekningsrefleksen så kanskje du blir tryggere. Feks her https://readysetfood.com/blogs/community/gagging-vs-choking-during-baby-weaning-how-to-tell-the-difference Anonymkode: c2fd6...632
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #9 Skrevet 30. april 2021 7 måneder her og spist brødskive i litt over 1 måned. Ingen fare. De er flinke til å få ut ting som setter seg i halsen selv. Anonymkode: 5bc89...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå