Gå til innhold

Studier og boliglån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fast jobb, og skal kjøpe meg leilighet. Men jeg vurderer litt å begynne på studier igjen. Jeg vet jeg kan gå ned i stillingsprosent, og vil fortsatt ha fast jobbprosent når jeg evt begynner. Jeg er litt bekymret for at det blir vanskelig å kombinere boliglån, og studier i og med jeg da vil komme til å jobbe mindre enn 100%. Har banken muligheter for folk med boliglån, og som begynner å studere? Er det f.eks. mulig å betale kun renter?  

Anonymkode: 50ecf...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vil nok ikke få boliglån hvis du begynner å studere og går ned i lønn. Det er sikkert ikke anbefalt, men hvis du kjøper leilighet før du begynner på studiene kan ikke banken ta tilbake lånet

Anonymkode: a7ec4...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få avdragsfrihet på boliglånet en viss periode, men jeg tviler på at det gis over flere år, som jo er gjerne tiden et studie tar. Man må også ha belåningsgrad på maks 60% (mener jeg det var?). Du kan altså ikke ha fullt belånt leilighet på 85% (opptil egenkapitalkravet). Da får du ikke avdragsfrihet.

Hvor mye har du i egenkapital til dette planlagte boligkjøpet ditt er altså viktig. Har du nok til å kun få belåningsgrad på maks 60%? Hvis ikke, sier de nei til avdragsfrihet. 

Jeg har aldri spurt banken hvor lenge jeg maks kan få avdragsfrihet, men jeg hadde det i 1 år en gang. Jeg har ca 50% belåningsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du vil nok ikke få boliglån hvis du begynner å studere og går ned i lønn. Det er sikkert ikke anbefalt, men hvis du kjøper leilighet før du begynner på studiene kan ikke banken ta tilbake lånet

Anonymkode: a7ec4...401

Ja, er før studiene jeg tenker å kjøpe. Er selvfølgelig ikke sikkert jeg begynner, men jeg har tenkt litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (30 minutter siden):

Man kan få avdragsfrihet på boliglånet en viss periode, men jeg tviler på at det gis over flere år, som jo er gjerne tiden et studie tar. Man må også ha belåningsgrad på maks 60% (mener jeg det var?). Du kan altså ikke ha fullt belånt leilighet på 85% (opptil egenkapitalkravet). Da får du ikke avdragsfrihet.

Hvor mye har du i egenkapital til dette planlagte boligkjøpet ditt er altså viktig. Har du nok til å kun få belåningsgrad på maks 60%? Hvis ikke, sier de nei til avdragsfrihet. 

Jeg har aldri spurt banken hvor lenge jeg maks kan få avdragsfrihet, men jeg hadde det i 1 år en gang. Jeg har ca 50% belåningsgrad.

Jeg har egenkapital på 380 000 per dags dato, og har foreldre som skal stille som kausjonister. Vet du om det gjelder det samme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har egenkapital på 380 000 per dags dato, og har foreldre som skal stille som kausjonister. Vet du om det gjelder det samme da?

Nei, jeg jobber ikke i bank, så det vet jeg ikke. Men hvor mye av lånet er foreldrene dine villige og i stand til å kausjonere for? Det er en enorm risiko å ta, det å kausjonere for noen andres boliglån på kanskje flere hundre tusen eller mer. Hvis du ender opp med å ikke klare og betale lånet ditt, noe skjærer seg for deg (f.eks mister deltidsjobben...) så kan det ende med at foreldrene dine må punge ut for lånet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...